Jump to content

Objektiv og avstand til pipa?


ko-stens

Recommended Posts

Jeg liker å ha bare bittelitt avstand mellom pipe og kikkertsiktet, men er det lurt om objektivet er omtrent helt nedpå? Kan bevegelsene i rifla (Sako AII .308) gjøre at den går borti objektivet? Mulig det er et dumt spørsmål, men det er nå greit å få litt kunnskap om det!

 

Jeg har prøvemontert et sikte på den gamle Sakoen min. Vurderer å sette det på og begynne å skyte litt med gammern igjen, siden jeg har solgt den andre .308'en, men er litt usikker på om jeg burde ha høyere ringer. Tror det er lave som sitter på nå (Optilock).

 

Det går greit å få mellom et papirark, men to går ikke, så her er det under 1 mm avstand. Bør jeg sette på høyere ringer?

 

Avstanden mellom objektivet og forsiktebasen er for øvrig litt større enn det virker som på bildet.

 

 

 

 

 

zeissako.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte lurt på det samme. Både pipe og kikkert vil flekse litt, men har du en halv millimeter tror jeg det er nok. På bildet ser det litt lite ut, er det mulig å måle mer nøyaktig med et følelære? Du kan også flytte kikkertsikte ørlite frem så blir det nok.

Det er mulig å prøve noen skudd å se om det har vært kontakt. Har du litt gammeldags blåpapir så kan du legge mellom blåpapir og et tynt papirark, da ser du om det har vært kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...