Jump to content

Ny våpenforskrift trår i kraft 1.april


Sku

Recommended Posts

Brownells skriver

".....1. april når den nye våpenforskriften trer i kraft".

 

Her er mailen fra Brownells :

 

Kjære kunde!
Fra 1. april gjelder nye regler for kjøp og salg av våpendeler. Her er en oppsummering som viser hvilken betydning det får for deg som kunde hos oss.

Magasiner
Høykapasitetsmagasiner kan ikke lengre kjøpes fritt. Det gjelder magasiner med mer enn 10 skudd til rifle, mer enn 20 skudd til pistol og mer enn 5 skudd til hagle. Disse vil kreve tillatelse fra Politiet. Høykapasitetsmagasiner vil fortsatt bli tilgjengelige i nettbutikken, men vil kreve godkjent tillatelse fra politiet etter nærmere bestemmelser.

Strippet Upper
Disse vil nå kreve kjøpetillatelse fra Politiet. Inntil videre vil vi kun ha lov til å ta inn og selge de fabrikkmerker som er i overensstemmelse med de AR-15 våpen som er typegodkjent. Det vil si Stag Arms, DPMS og Bushmaster.

Bolt/sluttstykker og revolvertønner
Disse blir nå registreringspliktige og må merkes. I praksis blir dette som med piper pr i dag. Krav til legitimasjon og våpenkort i samme kaliber. Ekstra tid for merking må påregnes.

Konverteringssett .22LR Bravo Kit
Disse vil nå kreve egen kjøpetillatelse.

Vi vil sette alle gjeldene produkter opp med rette restriksjoner i nettbutikken i god tid før 1. april når den nye våpenforskriften trer i kraft. Alle restnoteringer med levering etter 1.april som ikke oppfyller kravene vil dessverre bli kansellert.
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, gribben skrev:

Kan man fortsatt bruke 25 skudds magasin til 22lr uten søknad, hvis jeg bestiller det før 1.april? 

Er vel ikke tilbakevirkende? Men tror skittjakt sliter om de ikke får levert de magasinene jeg bestilte for 14 dager siden snart ;) 

Link to comment
Share on other sites

Gjelder forbudet  høy-kapasitets  22LR riflemagasin også  Skog ?  Du er politi så du har vel hørt detaljene.

 

Blir klasseforskjell på mini-rifle stevner da, de kule med de rette tillatelsene i orden bruker 25 skudds magasin, mens amatørene må bytte 10 skudds Ruger magasin 3-4 ganger på hver stage...blir enda mer komisk å se på enn før

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, skog skrev:

Det som er trist er at det i EU-direktivet er et unntak for 22.lr magasiner, men det har regjeringen gitt blaffen i..

Ja, man vil jo faktisk få den pussige situasjonen nå at for ferske DSS-skyttere vil det si at man får kjøpe Minirifle ... men , må vente i to år , før man får kjøpe magasiner ...  😩

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, LynxCAT skrev:

Gjelder forbudet  høy-kapasitets  22LR riflemagasin

Det er kjøpeforbud på alle riflemagasiner over 10 skudd inkl .22lr fra 01.04.2020 uten tillatelse fra politiet (to års aktivitet, konkurranse).

Det er fullt tillatt å bruke riflemagasiner over 10 skudd kjøpt før 01.04.2020 som før uten særskilt tillatelse fra politiet.

Link to comment
Share on other sites

Hva ellers er nyheter  i den "nye gamle" våpenforskriften ?

 

Forbudt å ha våpendeler for våpen man ikke har våpenkort til ? 

Det blir det i hvert fall når ny våpenlov blir vedtatt.

 

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Med så mye som plutselig defineres som våpendeler, hva da med plomberte våpen og replicaer?

Dersom en strippa upper receiver regnes som en våpendel, og et magasin plutselig er farlig, da er jo det plutselig veldig mye som blir å regne som våpendeler som ikke hittil har vært regulert.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata, du som tydeligvis er allvitende og irriterer deg grenseløst over at alle ikke er like geniale som deg, kan ikke du definere hva en "våpendel" er, hvis det er det  ordet som brukes i den "nye gamle" forskriften og i ny våpenlov. Blir litt forvirra da det er forskjellige definisjoner på hva en våpendel er, noen bruker det om alt som kan festes til våpenet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å forstå meg på § 106 første og nytt andre ledd som nå skal lyde:

"Den som på ikrafttredelsestidspunktet har tillatelse til å eie og inneha skytevåpen eller våpendeler som ikke tidligere har vært forbudt, men nå forbys etter § 5, § 6, § 7 eller § 7a kan fortsatt eie og inneha våpenet eller våpendelen. Tilsvarende gjelder for den som på ikrafttredelsestidspunktet har tillatelse til å eie og inneha skytevåpen som nå reguleres av nye krav etter § 12 til § 18 og § 20. Ved søknad om tillatelse til å erverve og inneha nye skytevåpen etter paragrafene nevnt i annet punktum inngår likevel de der nevnte skytevåpen."

 

Uten å ha helt kontroll på alle paragrafene, kan det virke som om at de som eier halvautomatiske jaktrifler før ikrafttredelse kan beholde disse. Stemmer virkelig det, eller er jeg helt på jordet?

 

Link to comment
Share on other sites

Alle skriv fra DSSN er så dårlig skrevet at det er umulig å tolke, det var ingen som skjønte hva som egentlig mentes med miniriflereglementet før det hadde gått flere måneder heller. Det kan selvsagt hende de har endret det nå helt nylig.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, LynxCAT said:

Ei tohi varjata, du som tydeligvis er allvitende og irriterer deg grenseløst over at alle ikke er like geniale som deg, kan ikke du definere hva en "våpendel" er, hvis det er det  ordet som brukes i den "nye gamle" forskriften og i ny våpenlov. Blir litt forvirra da det er forskjellige definisjoner på hva en våpendel er, noen bruker det om alt som kan festes til våpenet.

 

Du spør om ting du kan finne ut av selv ved å lese litt, vi er ikke barnehagetanter som jobber med å teskjemate deg lett tilgjengelig informasjon. Du bruker mye tid på å finne ut hvor du kan kjøpe våpen i utlandet for å spare 500 kroner, så jeg tipper du klarer å finne definisjonen av våpendel i forskrift om du prøver...

Jfr denne:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-02-26-192

med nåværende:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper vi kan få litt mer debatt og medvirkning i forbindelse med den helt nye forskriften jus.dep jobber med nå. Kanskje organisasjonene våres vil jobbe for at regjeringen benytter seg av de unntakene som faktisk ligger i EU-direktivet. Jeg vil minne dere på at vi går mye lengre en de fleste andre land. Vi er faktisk det eneste landet som inndrar våpen.

Hvorfor ikke fks jobbe for:

 

1. Unntaket for magasiner til 22.lr rifler med mer en 10 patroner.

2. Fjerne kravet om maksimum 5+1 kapasitet i hagler sammen med forbudet mot pistolgrep osv. På den måten tillates dynamisk hagle i samme slengen.

3. Sørge for at vi ikke får midlertidige våpenkort.

4. Forenkle prosessen med godkjenning av halvautomatiske rifler. Rifler godkjent i andre EU/EØS-land blir automatisk godkjent i Norge.

 

I Sverige er dette en stor debatt som nesten har skapt en liten regjeringskrise. I Norge diskuteres det av en håndfull entusiaster på et lite Internettforum..

 

 

 

Edited by skog
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med automatisk godkjennelse av rifler har POD allerede satt foten ned for, jeg husker ikke hvem det var, men noen her på forumet kunne fortelle at 2Alfa har forsøkt å benytte seg av leddet uten hell. POD argumenterte med at dette gjaldt kun land som er kun EØS-medlemmer. Da blir det ganske få...

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, skog skrev:

Etter NAV-krisen har nok pipa fått en annen lyd. Sett noen skarpe advokater med EU/EØS-rett på saken. Den saken der bryter med de fire friheter. Trenger ikke akkurat juridikum for å se det.

Kan du tenke deg å utdype litt, på vegne av andre nysgjerrige?

Link to comment
Share on other sites

Hovedregelen innenfor EU/EØS-retten er fri flyt av varer, personer, tjenester og kapital. Noe av poenget med EU-direktivet, utenom innstramminger, var en harmonisering av markedet for kjøp og salg av våpen innenfor EU/EØS området. Reglene for deaktivering og regler for hvor lett det skal være å bygge om fra halv til helautomatisk er nå standardisert på lik linje med at en EU-kontroll på bilen skal være den samme i Norge og Portugal. Vegvesenet måtte akkurat godta, pga de fire friheter, at bileiere kan ta EU-kontrollen i annet EU/EØS land. Anna Maria Corazza Bildt som ledet arbeidet med direktivet for EPP var knallhardt på akkurat dette.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det store flertallet av våpeneiere er jegere og flertallet av de er kjempehappy fordi garderoben blir 8 våpen. Resten bryr de seg lite om, ikke har de halvautomater og ikke har de tanker om hjemmekontroll.

 

 

 

Jeg kan ikke lese noe sted at en 8. våpen garderobe er gitt jegerne.Tvert i mot  så står tallet 6 der fortsatt ...

 

Link to comment
Share on other sites

Men det skete i de Dage, at en Befaling udgik fra Justitsministeren, at al Magasiner skulde skrives i Mandtal, og Halvautomater skulde hugges i Stykker..

 

Har du ikke fått med deg at garderoben ved innføring av ny lov skal "utvides" til (i praksis låses til maks) 8 våpen har du fulgt rimelig lite med, det har vært brukt som et "ja men se hva dere får i retur!"-poeng helt siden nytt forslag lå klart. Tror det har vært snakkis siden mars 2018 elns?

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble nesten litt såret over hr. Andenæs' lunkne tiltro til folks evne og vilje til å sette seg inn i lover som angår dem når jeg leste dette avsnittet i en master-avhandling fra UiO. Han har vel kanskje mer rett enn jeg hadde håpet...

Quote

Siden loven er den rettskildefaktoren som er mest tilgjengelig for borgerne, er det viktig at straff forutsetter hjemmel i lov. Andenæs setter i sin fremstilling spørsmålstegn ved viktigheten av forutberegnelighetshensynet, i den forstand at det nok i den virkeligheten ikke er slik at borgerne setter seg inn i straffelovgivningen på forhånd, men at kunnskapen de har om strafferetten heller kommer gjennom referat og omtale av konkrete rettssaker

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, skog skrev:

...deaktivering og regler for hvor lett det skal være å bygge om fra halv til helautomatisk er nå standardisert...

 

 

Reaktivering ja, lurer på hvordan det blir. Tillatt pr nå (eks Fal, M14) da dette ikke har tilbakevirkende kraft. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, skog skrev:

Jeg håper vi kan få litt mer debatt og medvirkning i forbindelse med den helt nye forskriften jus.dep jobber med nå. Kanskje organisasjonene våres vil jobbe for at regjeringen benytter seg av de unntakene som faktisk ligger i EU-direktivet. Jeg vil minne dere på at vi går mye lengre en de fleste andre land. Vi er faktisk det eneste landet som inndrar våpen.

Hvorfor ikke fks jobbe for:

 

1. Unntaket for magasiner til 22.lr rifler med mer en 10 patroner.

2. Fjerne kravet om maksimum 5+1 kapasitet i hagler sammen med forbudet mot pistolgrep osv. På den måten tillates dynamisk hagle i samme slengen.

3. Sørge for at vi ikke får midlertidige våpenkort.

4. Forenkle prosessen med godkjenning av halvautomatiske rifler. Rifler godkjent i andre EU/EØS-land blir automatisk godkjent i Norge.

 

I Sverige er dette en stor debatt som nesten har skapt en liten regjeringskrise. I Norge diskuteres det av en håndfull entusiaster på et lite Internettforum..

 

 

Takk. Dette bør det åpenbart jobbes med (jeg har brukt opp alle likes så jeg må legge en linje med kommentar...) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Forstås det riktig om det fra 1. oktober ikke kan kjøpes uppere fra andre fabrikanter enn for de som allerede har typegodkjente utgaver på plass i godkjenningslista - i hele tatt?

 

Slik at uppere sidestilles med lowere og krever tilsvarende kjøpetillatelse, og dermed gjør det umulig å erverve uppere fra fabrikanter som Aero Precision eller Battle Arms Development etter 1. oktober?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...