Jump to content

Sikkerhet med tidlige utgaver av Sauer 200/202


Per-S

Recommended Posts

Jeg skiftet slagfjær på en av de første utgavene av Sauer 200 systemet. Denne har en annen konstruksjon for feste av tennstempelet til spennstykket enn nyere utgaver. Det som fester disse delene sammen er to rullepinner. Ikke som på 200 STR der det er en massiv pinn gjennom tennstempel og spennstykke. En av de to rullepinnen var knekt i tre deler, og det var dermed kun en som holdt tennstempelet i bakre stilling ved ladd våpen. Svikt her kan føre til at skuddet går av utilsiktet selv om sikringen er på.

Bildet viser den gamle varianten sammen med tilsvarende deler fra en 200 STR. Som det fremgår av bildet er det spinkle dimensjoner på rullepinnen, og de er herdet hardt slik at de ofte er sprø.

De som har tidligere utgaver av 200 systemet bør ta en kontroll, og gjerne skifte disse delene. Problemet gjelder Sauer produserte våpen som ble solgt under flere andre navn enn 200. Det var muligens Sauer 90. Mitt våpen er solgt som Carl Gustav, men produsert av Sauer.

Jeg tror at innmaten fra 200 STR vil passe rett inn i disse sluttstykkene, jeg bruker ofte 200 STR sluttstykke i mitt våpen for å få en større hevarmskule Da får jeg også en mer pålitelig utdrager. Rullepinnen er med på bildet, men vanskelig å se.

IMG_3057.JPG

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Om det er brukt spennhylse ala DIN1481 (ser sånn ut på bildet), så er det mulig å slå inn flere pinner med mindre dimensjon inn i hverandre for å lage en nærmest massiv pinne. Dette er vanlig rundt om i makanisk industri. Alternativt finnes også spiralpinner ISO 8750 for høyere belastning.

Risikoen er at pakken med pinner belaster tennnåla såpass at den kan sprekke ved hullene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...