Jump to content

Lading av 9mm. Enkelt og ukomplisert.


Odinthegod

Recommended Posts

Altså. 

Jeg vil gjerne høre hva dere som virkelig kan dette vil anbefale. 

 

Jeg skyter en del 9mm. 

Det driver med dynamisk pistolskyting. 

 

Jeg vil prøve å lade 9mm.

Nå har jeg ladet en del før. Jeg har brukt Lee Pro 1000 pressa, men det er 13-15 år siden. 

Jeg har kjøpt meg Lee sin nye Auto Breech Lock Pro. 

Problemet er at jeg plages. Hylsematingen, fungerer ikke helt, heller ikke kulemating eller priming. 

Synes det blir mye mikkmakk. 

Jeg vurderer en enstasjonspresse. 

https://leeprecision.com/deluxe-app-press.html

 

Å lade ett par hundre 9mm i uka på en enstasjonspresse tror jeg ikke skal bli noe problem.. 

 

Men hva for presse kan dere anbefale? Noe ukomplisert. ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen som skyter dynamisk  lader på enstasjon, realiteten er nok at de færreste som lader bruker lee presser også,  diene OK, men pressene skaper mye frustrasjon når man lader volum.

Minimum jeg kan anbefale er XL650, med squaredeal som plan B/C, men den er uansett upgrade fra lee . 

 

Dessverre er det ikke helt den store besparelsen på 9mm lading om dagen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, aps skrev:

med squaredeal som plan B/C, men den er uansett upgrade fra lee . 

 

Dessverre er det ikke helt den store besparelsen på 9mm lading om dagen.

 Det største problemet med SD er at man er låst til Dillon dier, og de er ikke like fornuftig dimensjonert som LEE sine.

Loadmasteren i 9mm er faktisk ikke helt ubrukelig, men man må være inneforstått med at det er litt strikk-binders-og-mikke-mus.

Link to comment
Share on other sites

Loadmaster fungerer gull for min del, må settes opp skikkelig, og du Må ha tid når du gjør det... Men har du litt øye for "leamikk" og evne til å justere deretter, så funker det... Eller du kan kjøpe ei dillon 750/1050 med motorer og lys i huet og rævva.. For prisen av en pen bruktbil.... 🤣🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet noe 9mm med Lees Auto Breech Lock Pro og synes det går bra. (Nå har jeg aldri prøvd Dillon)

 

Kulemater har jeg ikke. Hylsematingen går greit, når man får stilt inn materen riktig. For min del var det ikke helt etter Lees instruksjon. Jeg endte med å ha den i litt større  avstand fra pressa.

 

Hetteisetteren er jo litt halvautomatisk. Det er ikke til å legge skjul på  at den krever  konsentrasjon og det samme riktige grepet hver gang. Får man til det, går hettene inn der de skal. 

 

Jeg ladet en del pistolpatroner på en Lee enstasjonspresse før jeg kjøpte den progressive.  Blir finfine patroner av det, men det spørs om du orker å holde tritt med forbruket.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

Lenge siden du skjøt IPSC mengder evert 😛 

Joda, men det gikk sjelden mer enn 200 skudd i uka, og alt ble lada på pro1000...

Pro1000 er faktisk helt ok for 45acp og 38special, men 9mmP belaster pressa litt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Koker litt ned i hva man liker å gjøre, bruke masse timer på leamikk, eller skyting, det ene er jo ikke nødvendigvis galt, hjemmelading er jo en hobby det også! men etter noen hundre tusen patroner laga, blir man litt lei ladebiten av hobbyen 😛 

Link to comment
Share on other sites

Ja altså.
Jeg kan godt lade et par hundre runder i uka. Selv om det er singlestage. Lading er bare kos. Men ting som decapping og slikt kan godt gjøres raskere som man kan gjøre med Lee DELUXE Automatic Processing Press (APP decapping).  
Kostnaden ja.. Jeg må lade en del bare for å tjene inn pressa. Så for min del er det mest for kosen og interessen. 
Om jeg får kjøpt bly kuler som er powder coated for ca 50-60 øre stykket (70 øre for en fmj hos 2alfa), gratis hylser, 50 øre pr primer å ca 40 øre i krutt. Da er jeg oppi ca 1.50-1.70 kr for en 124g 9mm.  Da sparer jeg ca 1 krone pr runde. pluss minus da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enig med @aps her.

Om poenget ikke er å ha lading som egen hobby er en Dillon beste forslag.

XL750 er litt bedre men XL650 går av og til billig på Finn nå som 750 har kommet. Kjøp reservedels-kittet, bytt alle fjærer som ikke allerede er byttet og du er good to go.

Edit: det ligger 2 stk XL650 på Finn akkurat nå til 9500.- 
Den ene er komplett for 9mm.

 

Men om du kun skal lade 9mm og vil spare penger skal du skyte MYE før dette lønner seg.

Og det du sparer går vanligvis på å skyte mer uansett...

 

Men om hobbyen er å lade og pusle med ting så kjør på med noe annet.

Edited by OysteinR
Link to comment
Share on other sites

Det øyeblikket du lader med hylsene nesten fulle av krutt hjelper det nok at den fulle hylsa ikke får en liten smekk fra undersiden av indekseringstappen etter at hylsa kommer full fra kruttstasjonen. Denne er indekseringen er flyttet til andre siden av skiva (under siste stasjonen der kula er satt i) på 750. 

 

Ellers strides de lærde om det nye tennhettesystemet er bedre eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...