Jump to content

Børsemaker til Kongsberg M/22 Rolling Block


freelander1979

Recommended Posts

Hei :)  

Har arvet etter min far en Kongsberg M/22 Rolling Block. Min far tok av stokken får å lagre den i våpenskapet sitt og siden den gang har en vært i 2 deler. 

Jeg trenger å få anbefalt en dugende børsemaker som kan se over den, sette den til bruks stand og montere våpenet sammen igjen.

Før folket hiver seg over og ber meg bruke den til pynt, skal det sies børsa har særdeles sentimental verdi og har i min fars eie vært brukt av han som fangstmann på Grønnland, vært følgesvenn på selfangst, vært på sydpolen og jakta ender her på vestlandet. Kroner i et slikt tilfelle betyr svært lite  når jeg ser på kostnadene som invistering for etterkommde slekter....  

Produksjons nr indikerer produksjonsår 1949 ...   

 

Har svigerfamilie på østlandet så  geografi ikke et problem :) 

Link to comment
Share on other sites

Har en m29 som jeg fikset selv. Byttet høne som måtte tilpasses. Byttet alle fjær i tillegg til at jeg måte lage avtrekker fjæra selv, som jeg fikk tegning på fra kvf. Gamlingen hadde klart å montert kikkertsikte på så de originale siktene var fjernet, så de ble remontert. Når jeg fikk dette til uten særlig erfaring vil jeg tro de aller fleste innen faget vil kunne få til d du beskriver uten problemer🙂

Edited by Troya2000
Skrive Leif...
Link to comment
Share on other sites

Men for å svare TS da. Disse RB våpnene er "enkel" våpen. Så en hvilken som helst børsemaker med fagbrev bør greie å se over og pusse opp det som må gjøres på et slikt våpen :) 

 

Lykke til og håper det kommer bilder når den er ferdig pusset opp igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk assistanse fra e lokal svartkrutt entusiast i dag med inngående kjennskap til de gammle Kongsberg rolling block haglene. De plukket ned, renset og smurt opp. Stokken ble montert og her er resultatet :) Stokken skal få mange flere lag med olje men lysten på å se den satt sammen ble for stor i dag .....

konsberg m22.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...