Jump to content

Jaktfelt kikkert


Eb

Recommended Posts

Hei, har handlet en sauer 202 men mangler noe på toppen. Har bare denne rifla og ønske dermed en kikkert som funker på det meste, alt fra toppjakt til drivjakt på elg. Driver også endel med jaktfeltskyting. Har sett en del på z6i 2.5-15x56  zeiss ht 3-12x56/2.5-10, conquest v6 2.5-15.

har hørt at mange klager på swaroen sitt trådkors og mener det blir altfor tynt? V6en har ikke paralaksejustering, er dette et problem? Og Ht’en har selvsagt mindre forstørring enn de andre. 
kom gjerne med innspill på andre kikkerter også :)

 

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Swaro z6i 3-18x50 med kulefallskompensator og parallaksejustering. Det siste er viktig på jaktfelt hvor man skyter med høy forstørrelse på kort hold. Denne kikkerten er et perfekt kompromiss til bruksområdene du beskriver. Retikkelet er "lettskutt" med belyst dot i dagslys. Monter den på stål weaverklakker i Burris Signature ringer med nylonforinger ala Sako Optilock ringer for 100% stressfri montering. Swaro er ganske tynne i røret.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kan opplyse at den vil også bli brukt på skumringsjakt på rådyr. Har allerede maxima qd 30mm montasjer på picatinny på børsa, montasjen er noe høy så vil nok ta segbest ut med 56mm åpning eller 50mm. Er mest for å handle pent brukt optikk da jeg tror det vil spare meg noen lapper

Edit: hadde det vært lurt å byttet til ringer med nylonforinger slik torf refererer til? Eller går det greit om jeg bruker de jeg har?

Edited by Eb
Link to comment
Share on other sites

Warne qd på skinne er helt ok. Nevnt mange gode sikter her. Låsbar hurtigjustering og nullstopp på høyde er en fordel, både på jakt og felt. Regner med at du skal skyte i jegerklasse på felt. Om det er i NJFF regi får du ikke stille opp til mer enn 12x fortørrelse i denne klassen.

Link to comment
Share on other sites

Er mye jaktfeltstevner utenom njff-regi i området her også, er vel lov med større om man teiper den fast på 12? Er hurtigfeste på montasjen mener jeg, legger ved bilde av montasjen slik at noen kan bekrefte om det er hurtigmontasje eller ikke :)

3C169927-1F54-41A0-9D6D-0DE4BC88E9F9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Eb skrev:

Er hurtigfeste på montasjen mener jeg, legger ved bilde av montasjen slik at noen kan bekrefte om det er hurtigmontasje eller ikke

Det er Leupold QRW ringer. Bra saker det der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leupold ringer er greie men med Burris Signature få du ingen riper eller merker på kikkertrøret.

 

X6i 3-18x50 har også det største justeringsområdet av x6-serien med høy forstørrelse hvis jeg husker riktig. Viktig hvis man skal skyte langt. Burrisringene kommer også med ekstra eksentriske foringer slik at man kan optimalisere vinkelen/tilt på kikkerten ved montering

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jeger'n said:

@Torf Jeg kunne sikkert kikket gjennom det store internettet og funnet svaret, men makeligheten fikk meg til å spørre deg. Finnes Burris Signature som Quick Release slik som Leupold QRW?

Ja det finnes, fant på burris sine sider. Helt sikkert noen som forhandler de i norge også :) https://www.burrisoptics.com/mounting-systems/rings/zee-rings

Link to comment
Share on other sites

Fikk sett litt nærmere på nettsiden nå på en pc og ikke bare på tlf. Da ser de ut som om Signature ikke er å få som annet enn faste ringer. Zee fåes som QD i enkelte utførelser, men der har man ikke muligheten med disse plastforingene. For å få kombinasjonen så må man nok være litt kreativ med skruehodene, men det er jo fullt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...