Jump to content

Zeiss ASV - hvordan gjør man det?


ko-stens

Recommended Posts

Sitter og klør meg i hodet. Finner ingenting noe sted om hvordan jeg skal bruke ASV på Zeissen... Det er en nyinnkjøpt Diavari 3-12x56 med den gamle typen ASV. Den med klistremerker, ikke ringer (som er ASV+). Har sett på Zeiss sine sider, men blir ikke klok på noe her. 

 

I esken lå det to ark (like) med 10 klistremerker, men jeg har ingen aning om hvilken jeg skal bruke, og jeg vet ikke hvordan jeg skal finne det ut. Har sett på Youtube, men finner bare om ASV+. Gjør jeg det helt likt som på den?

 

Kanskje noen kan hjelpe meg? 

Kaliber: 6,5 Grendel

Kule: Lapua Scenar 100 grs

Hastighet: ca 840 m/s

BC: 0,424

Tenkt brukt ut til ca 400 meter 

 

asv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal vel gå greit å finne ut av på sidene til zeiss om du har satt opp en tabell ?  Evt klistrer du bare en hvit tape som ikke strekker seg på tårnet ditt. Merker nullstilling, og skyter  inn på 200 og 300m evt 400m og markererer disse med tusj. Pell av tapen og se hvilken som matcher best . Eller bare bruk den som den er 

Link to comment
Share on other sites

Last ned App`en Zeiss Hunting. Legg inn kaliber, kule og hastighet. Legg inn kikkertsikte og velg ASV foil. Trykk kalkuler. Da får du opp hvilken tape du skal bruke samt klikktabell, kulebanegraf etc.

 

Du kan ha flere profiler (våpen) lagret i appen og trikse med vær og vind etc.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende du finner noe nyttig i denne tråden 

ASV er ikke noe annet enn et dyrt og fancy navn på å merke høyderattet i meter istf antall klikk - og for å gjøre det må du uansett vite hvor mange klikk du trenger. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

 

ASV er ikke noe annet enn et dyrt og fancy navn på å merke høyderattet i meter istf antall klikk - og for å gjøre det må du uansett vite hvor mange klikk du trenger. 

 

K

 

Feil,

ASV er en forkortelse for Absehenschnellverstellung

 

Avstandshurtigjustering på norsk.

Og der kan man velge antall klikk, eller antall meter. 

 

 

Akkurat som amerikanerne har BDC , eller bullet drop compensator.

 

 

😀

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det koster ikke mer, og er ikke mer fancy å kalle det for ASV, det var mitt poeng. 

 

Kulebanekompensator er kulebanekompensator. Enten du kaller det BDC eller ASV.

Det siste er mitt poeng. Men ASV koster mer ;) Fordi det heter ASV... Og det gir mange jegere en tro på at magisk skal være mer i stand til å skyte på (mye) lengre hold enn de egentlig er, bare det står nok meter på ASVen.
Jeg ser folk "teste" ASV på 100m, de ser kulefallet i tabellen på 200m, f.eks. 14cm, stiller til 200m og forventer å treffe 14cm over... når det ble mellom 5 og 10, så kommer de og spør. Du må faktisk vite hva du holder på med, om du skal få til det du holder på med.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, M67 skrev:

Det siste er mitt poeng. Men ASV koster mer ;) Fordi det heter ASV... Og det gir mange jegere en tro på at magisk skal være mer i stand til å skyte på (mye) lengre hold enn de egentlig er, bare det står nok meter på ASVen.
Jeg ser folk "teste" ASV på 100m, de ser kulefallet i tabellen på 200m, f.eks. 14cm, stiller til 200m og forventer å treffe 14cm over... når det ble mellom 5 og 10, så kommer de og spør. Du må faktisk vite hva du holder på med, om du skal få til det du holder på med.

Er derfor jeg vil teste det ut. Ser ikke på det som magiske greier. Kanskje det vil forenkle noe, men jeg vil være sikker på at det kan fungere til bruken. Samtidig får jeg også sett når jeg prøver på lengre hold om praksis og teori stemmer overens.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Mix skrev:

Zeiss ASV - hvordan gjør man det?

 

Man skyter inn på aktuelle avstander med aktuell ammo og børse. Taper tårnet og merker av.

Så kaster man ASV i bosset der det hører hjemme.

Hva er forskjellen på det og ASV? Bortsett fra at det ser jævlig ut for oss som har 1+ i skjønnskrift😊

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ikkje høyr på folket 😁 Hvis du strekker holdet litt lenger enn ein gjennomsnittlig elgjeger, er asv heilt supert 😎 Det fordrer att ein har rett ring/tape OG at ein tester den ut slik at ein veit at den stemmer.

 

Eg kan ikkje svare på kor godt dette systemet fungerer på laaaaange hold (300 meter+), fordi eg skyter aldri på lenger hold enn dette. Men frå 0 til 300 meter er dette for min del betydelig bedre/meir presist enn å skyte inn med overslag og det er betydelig raskare enn om ein skal til å skru av ei deksel og telle på klikk 😉

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, magnum_mauser skrev:

Ikkje høyr på folket 😁 Hvis du strekker holdet litt lenger enn ein gjennomsnittlig elgjeger, er asv heilt supert 😎 Det fordrer att ein har rett ring/tape OG at ein tester den ut slik at ein veit at den stemmer.

Det er klart, men da opphører du å være en gjennomsnittlig elgjeger ;)

 

Sitat

 Eg kan ikkje svare på kor godt dette systemet fungerer på laaaaange hold (300 meter+), fordi eg skyter aldri på lenger hold enn dette. Men frå 0 til 300 meter er dette for min del betydelig bedre/meir presist enn å skyte inn med overslag og det er betydelig raskare enn om ein skal til å skru av ei deksel og telle på klikk 

 

Brukt riktig fungerer det som enhver annen kikkert med høyderatt uten deksel over. Og er selvsagt bedre enn å skyte inn med overslag, holde over osv. MYE bedre, men bare om du får rett ring eller tape på, og bare om du tester så langt som du skal skyte. Og det er det mange som ikke gjør. Og da er det mye verre enn alt. For da har du en jeger som ikke aner hva han driver, og stiller på lykke og fromme, og skadeskyter, og ødelegger for seg selv, og for de som faktisk vet hva de holder på med. Det er hovedpoenget mitt, i mitt "korstog mot ASV"


Det er heller ikke hverken enklere eller bedre å finne rett ring på ASV enn å lage sin egen klikktabell, eller slenge en vanlig tape rund høydeskruen.
Mange kikkerter i dag har et ordentlig, og nullstillbart ratt mer forståelige merker på under dekslet, og de fleste er like vanntette uten dekslet.

K
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette her er egentlig veldig simpelt, den gode gamle metoden er fortsatt best. 🤠

 

Det første du gjør er å glemme alt av tabeller, teori og kronograf.

 

Skyt inn på kjent avstand, det må være nøyaktig, hvis ikke får du følgefeil utover.  

 

Sett opp en blink på noen avstander til. f.eks 280m og 500. Skyt deg inn på disse avstandene og noter antall klikk opp fra innskytingavstand. Jo flere datapunkt og lenger avstand du skyter på, jo bedre vil det stemme. 

 

Fisk opp en form for ballistisk kalkulator og legg inn data. juster hastighet til kalkulatoren stemmer med virkeligheten. Vipps så har du en tabell som stemmer og er verifisert.  

 

Finn korrekt tape, eller bruk hvit el-tape og merk med penn/tusj. Ved bruk at el-tape er det viktig å ikke strekke den når du legger den rundt høydetårnet, da krymper den og oppslaget ditt blir feil. 

 

Kontrollskyt etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

Huff... Var på skytebanen i dag, men det ble skrale saker. Fikk jo ikke skutt inn på 100 meter engang. Brukte opp alle klikk uten å havne i senter! Lå fremdeles fem, seks cm under. Gudene vet hva det skal bety. Å bytte om på ringene går ikke da fremre ring er extension-ring. Prøvde å løsne på siktet og dytte det en cm fremover og se om det ble noen forskjell, men da måtte jeg skru 18 klikk til venstre i stedet! Ingen forskjell i høyde. 

 

Har satt på andre ringer nå, så får jeg se om det kan hjelpe. Samlingene lå på 18 - 20 mm, så rifla sprer jo ikke i det minste...

 

Håper det er ringene det er noe med, men det er jo pussig at den gamle 2,5-10x50’en gikk bra med dem. Om ikke, får jeg sende inn siktet til Zeiss og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...