Jump to content

Villsvinjakt


Recommended Posts

Hei

tenkte å jakte villsvin i Europa, Polen, eller en annen plass, har to rifler, en 6,5x55 og en .338 Win.mag og det er det er 338 jeg ønsker å ta med. Har svingmontasje på rifla med fin Meopta.

Går det bra å kjøpe en aimport å ha denne på fremme montasje på fremme fremste svingklakk, og at dette sitter fast. Det er litt rekyl på denne, regner med at i Europa at lyddemper ikke er tillatt. Meopta er forresten en fast 9x32. Regner med at den ikke duger på drivjakt. Noen som vet om det er mulig å gjøre dette , få en aimport på denne?

 

Link to comment
Share on other sites

Da er det betydelig lettere å gi svar.

 

Det finnes mange løsninger. EAW selv har en løsning for bakre base, EAW 2700, på side 104 i katalogen

https://www.eaw.de/wp-content/uploads/2019/03/EAW2017.pdf

 En dårlig video av den her: https://youtu.be/KA2QfJHYhao

 

MAK, finnes for fremre base, her med Doctersight

 

 

 

Det beste for rødpunktsikte er nok en montasje som går fra fremre til bakre base, á la dette:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men, jeg selv ville bare kjøpt ett sett nye ringer og montert ett kikkertsikte som har minste forstørrelse 1x med lysretikkel.

 

Slike sikter gjør alt en aimpoint gjør, bare bedre. i tillegg kan man skru disse opp til høyere forstørrelse. 

Edited by amatør
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

OK, så på YouTube neste hele gjengen brukte små kompakte aimpoint’ene. Jeg har kun brukt kikkertsikter på mine gevær, 6.5 på smått og 338 på elg. Så hvis kikkertsikte er OK, tror at det er bedre. Har ett søskenbarn som bruker en enkeltrifle i 7x57 med aimpoint 9000, tror jeg det var, han kjøpte den slik, men han skiftet til kikkertsikte for han ble ikke fortrolig med den. Tusen takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

De på YouTube er jo sponset av aimpoint. Jeg har brukt begge deler på drivjakt etter svin. Flere ganger. Ikke tvil for meg om at 1-6 er bedre. Har brukt 1-4, 1-6, 1-8 og 1.75-10.  1x forstørrelse er best. Når det er åpne poster skrur jeg opp til 2x, men aldri mer enn det. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...