Jump to content

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny rifle, men vet ikke hvilken. Jeg har satt meg en max pris på rund 27 tusen. Kan være pakke eller bare børse. Jeg er åpen for forslag, men ikke Tikka. liker ikke feelingen på den. Har sett på browning x bolt, blaser r93, blaser r8x profesjonall, sauer 202... 

Nå trenger jeg hjelp  fra dere. Hva hvil dere ambefale?  

 

Edited by Håvard Myren
Link to comment
Share on other sites

Du gir for lite informasjon til at noen kan svare deg fornuftig, men med pris rundt 27 løk må du nok på bunnen av kvalitetsstigen. Den prisen holder ikke engang til en slarkete mauser.😢

 

Dersom du høyner kostnadsrammen, forteller hva du skal bruke våpenet til, og hva du har fra før så blir det lettere å gi råd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du kjøper i den prisklassen så får du et godt våpen. Kjøp den som gir deg "godfølelsen". Besøk litt butikker og se hva de har inne, da får du ta og kjenne litt på våpnene. Velg det som passer deg og sier "kjøpt meg" :D 

 

.308 win er fin fint kaliber :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel et hav av mulige merker og modeller som kan passe, f.eks:

 

Rifle 308win:

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-b14-ridge-dm

(denne har 19mm diameter ytterst på pipa, så den er vel noe tyngre og stivere enn tynnere piper,  og passer bedre hvis du skal skyte litt på banen også, som du nevner).

 

Kr. 11.590.-

105619-ejl2211_bergararidge_cargador1.jpg?width=1000&lb=true

 

Kikkert:

https://www.pvas.no/produkter/optikk/kikkertsikte/minox-ze5i-3-15x56-ret.4-iii

(satt ned fra 13.990.-)

Kr. 9999.-

bilde.png.d497fafeec48326f0f93bab4654efe35.png

 

Minox er vel ikke noe drit, "Made in Germany" står det:

Sitat

All the ZE5i rifle scopes are made in Wetzlar, Germany.  The ZE5i 3-15x56 has a 30mm main body tube made from once piece anodized aluminum.  The ZE5i scopes ship in a custom wooden box, not unlike the high end binocular offerings from Minox.

http://opticscamp.com/minox-ze-5-rifle-scopes/127-minox-ze5i-3-15x56-riflescope-illuminated-german-4-reticle-66574-4007450665748.html

 

Ringer + baser/skinne: ca. kr. 2000.-   (alt fra Remington 700 SA passer på Bergara kassa).

 

Lyddemper: Hausken JD-224 MkII  Kr. 3690.-

 

Sum = Kr. 27.279.-

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Og du skriver ny rifle, har du ei fra før? Isofall, kva rifle/egenskaper har den? Har du ei litt tung børse fra før, som egner seg til bø og posteringsjakt, burde du kanskje sjå etter ei kortare og lettare børse til bevegelig jakt - eller omvent.

Hvis du ikkje har børde fra før, eller tenker å selge den du har, bør du sjå etter noko som er temmelig allround.. 

Link to comment
Share on other sites

Av de som er nevnt er Sauer 202, Blaser og Schultz & Larsen de mest fleksible valgene fordi du kan kjøpe løp i andre kalibre og sette inn uten børsemakerarbeid. For Sauer og S&L kan du også få mange ulike kolbevarianter til en akseptabel pris.

Personlig foretrekker jeg Sauer fordi utvalget er stort og løpene blir billigere da du kan bruke DFS løp.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, magnum_mauser said:

Og du skriver ny rifle, har du ei fra før? Isofall, kva rifle/egenskaper har den? Har du ei litt tung børse fra før, som egner seg til bø og posteringsjakt, burde du kanskje sjå etter ei kortare og lettare børse til bevegelig jakt - eller omvent.

Hvis du ikkje har børde fra før, eller tenker å selge den du har, bør du sjå etter noko som er temmelig allround.. 

Jeg hadde en mauser m98 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 202 med 6,5x55-pipe og original trestokk. Så hadde jeg KKC-stokk. Så kjøpte jeg piper i 8x57is og .358 Win. Så satte jeg på syntstokk. Nå har jeg den stokken, 8x57is-pipa og en 3-9 Trijicon, klar for jaktfelt, rev og bever. Det er ikke samme mangfold i Legoklosser som Remchester 7½, men det som finnes er etter hva jeg har erfart kvalitet. 202 produseres ikke lenger, men jeg ser ikke for meg at det går tomt for deler, kolber og piper med det første akkurat....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zeiss V6 2-12x50 med ASV og lys på begge mine Sakoer i 6,5 og 9,3.
6,5 brukes til alt, 9,3 til Elgjakt.

Har funnet ut at minste forstørrelsen, 2x, på elgjakt er tilstrekkelig for trange poster med korte hold! Er blitt meget glad i V6 2-12x50!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Håvard Myren skrev:

Hva er forkjelden på sauer 202 og 101 ?

Og 202 og 404?  

 

Dyr, dyrere, dyrest.

 

101 er basiismodellen, helt grei. 100 er litt i samme gate, men rimeligere.

202 er systemvåpen, mye valgmuligheter, generelt veldig bra.

303 er halvautomat.

404 er ca en opphora 202. Dyr og bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...