Jump to content

PCC er godkjent av POD som skytegren og erverv.


slemmo

Recommended Posts

Litt synsing inn fra sidelinja:

 

Er det egentlig noe forskjell på 22lr og 9mm i en karabin?

Er ikke 9mm bare dyrere?

 

Jeg har bare MP5 og AG3 med 22-sett som erfaringsgrunnlag i denne sammenheng og bortsett fra ekstra vekt på AG'en synes jeg det var ganske likt. Balistikken på 9mm og 22lr er jo så godt som lik bortsett fra at 9mm har bittelitt mer rekyl.

 

Teknisk sett er det vel ingen grunn til å skille 22lr fra 9mm i konkurranse med halvauto karabiner?

 

Når det er sagt er det kult med hyggespredere i 9mm :-)

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

AR minirifle er også full karantenetid, samme som 9mm, og 223, så skilles lite der.

Skytemessig skiller det ganske mye, pcc er laget som pistolgren, og skytes på pistolmatcher.

minirifle, er minirifle, og det er bitte små mål stortsett. PCC er fart/flyt som pistol. 

Link to comment
Share on other sites

Torf: 9mm vil være myyye mer pålitelig. 22LR halvautoer er følsomme på sitt beste, det er rett og slett ikke nok energi i patronen. Blykuler og utvendig fett gjør det hele bare verre.

Og ikke undervurder forskjell i rekyl, en 9mm har minst 3ggr bevegelsesmengden. Det er merkbart selv i en karabin når sekundene teller.

Link to comment
Share on other sites

9mm har veldig mye rekyl ift til 22. 22lr har tilnærmet null, 9mm har mer enn en tunet 223rifle, selv om det er gjort mye research på PCC etter grenen tok av i USA for å få rekylen ned.

"Folk flest" merker ikke noe forskjell fordi de ikke har noe forhold til å skyte fort, mens for en god dynamiskskytter så er det en stor forskjell om man klarer å skyte med .12 splits på 30 meter kontra .15 splits.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, slemmo said:

22lr har tilnærmet null, 9mm har mer enn en tunet 223rifle

Veeeeeeeeel, fullt så enkelt er det ikke. Den raskeste rifla jeg har skutt med var en 7,5" AR med brems i 223. Og ja, jeg hadde en 10/22 Target å sammenlikne med. Munningsblåsten var bortimot absurd, og en kunne bare glemme å puste mens en skøyt. Men børsa stod pøkk stille...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med å skyte fort med 22lr vs 9mm er Amercan 180 mot Suomi side ved side 8)

 

OPK og OSS hadde "klubbmatcher" med MP på 60 og 70-tallet. Suomi var MP-matchens SIG P210 på den tiden. Det hang noen bilder fra disse matchene inne på OSS' klubbhus inntil ganske nylig. Vinnerne her vant også NATO-mesterskapet i MP-skyting i Belgia mange år på rad.

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pcc er om å gjøre å få ned vekten mest mulig, selv letteste setupen er strengtatt for tung. så må man balansere det mot bevegelig masse, buffere, gass, stempel, låsing og mye. 

Nivået i IPSC pistoler HØYT, pcc nivået er også imponerende på kort tid, combined wins er ofte pcc over open nå. 

Link to comment
Share on other sites

Da burde vel en MP7 i halvauto karabinutgave i 9mm være et bra utgangspunkt.

 

Skulle jeg valgt magasin fra skratsj i nybygg hadde det blitt magasinet fra svensk K.

 

Det hadde også vært gøy med HK94/MP5 med fast skjefte og langt nok løp OG forskjefte for "pensjonister" som meg. Det hadde vært en smal sak for HK å lage disse da de har satt igang produksjonen av MP5K i halvautoutgaver for sivile:

 

 

MP5.PNG

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

ser veldig lite mp5, selv i usa, er endel sig mpx, ideel løpslengde er 12-14" ,  men de krever 16" på VM i florida 2021.

så kort handguard funker uansett dårlig for meg. 

Jeg har skutt mange varianter av mp5, er nok kult til level 2 og litt ymse,  det finnes jo litt slike ervervet sivilt i gamle dager, og noen har via jobben, men er nok ikke konkurransedyktig, men det møter jo stadig opp folk uten "vinnervåpen" som storkoser seg på stevner! :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MP5 i standardutgave har alt for mye rekyl og jeg tror ikke det er så mye lurt man får gjort med dem for å forbedre det heller. At en 7.5 tommer AR er roligere å skyte med enn 18-20" tviler jeg sterkt på, det er mulig noen tror det, men da har de ikke testet en maxtunet lang rifle. Dette er det masse toppskyttere som har testet i årevis (også i land hvor korte piper er lov) og kommet frem til at lengre løp/gassystem er det beste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper forbundet på sikt kan fjerne matchpoeng-kravet på minirifle og PCC. Jeg ser ikke helt argumentet for hvorfor terskelen skal være høyere for erverv av disse en pistol. Håper noen tar den kampen på neste årsmøte. Tror PCC kan bli svært populært.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke matchpoengkrav på minirifle(?). Våpen som også er tillatt på jakt er det ingen karantenetid på, mens minirifle av "militær karakter" krever 24mnd karantene. 
 

Men ja. Håper de utelater matchpoeng fra erverkrav til PCC 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, lang finsk M31. Det var utrolig mye rart i HV, stay behind og andre ekornlagere på den tiden. 

Jeg hadde akkurat startet å skyte som tidlig tenåring midt på 70-tallet og fikk være med gamlegutta, som hadde meget vidt erfaringsgrunnlag, på disse "konkurransene". Bla, Lingeklubben hadde fast treningsdag en dag i uka på Løvenskiold og det gikk friskt for seg på Bjerkland skytebane i Enebakk.

 

Hvis man vil redusere rekyl maksimalt er det en fordel med våpen med kort piperekyl eller simulering av dette.

Hvis man ser på pistol er en av hovedårsakene til at 1911 er så "bløt" å skyte med kort piperekyl. Første rekylimpuls blir tatt opp av at pipe/sleide beveger seg bakover og fordeler impulsen over tid. I den nye 1911 Korth'en med rullelås vil rekylimpilsen føles "rappere" fordi energioverføringen skjer over et kortere tidsrom.

 

I konstruksjonen av MG'er er dette en kjent problemstilling. BREN gun/ZB26/ZB30 simulerer kort piperekyl. Upperen på disse beveger seg litt tilbake og fram under avfyring for hvert skudd for å gjøre våpenet mer kontrollerbart i full auto. Denne bevegelsen i upperen har ingenting med drift av våpenet å gjøre teknisk.

MG34/42 og de fleste andre gamle tyske har kort piperekyl og effekten der er det samme. "Moderne" MG'er løser rekylhåndteringsproblemet med økt vekt og lavere skuddtakt.

 

Hadde noen laget en AR i 223 med kort piperekyl, med feks låsesystem ala MG34, med rekylbrems festet til kjølekappa tror jeg mange hadde blitt overrasket. 

Edited by Torf
Skriveleif
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

@slemmo , bare for nysgjerrighet, hvilke "tullevåpen" er det du snakker om?

 

 

 

De fire siste på godkjenningslista:

 

27. Johnson mod 1941,
28. Ljungman mod AG 42,
29. Tokarev mod SVT 38,
30. Gewehr G-43/K43.

 

komplett ubrukelig til dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

De fire siste på godkjenningslista:

 

27. Johnson mod 1941,
28. Ljungman mod AG 42,
29. Tokarev mod SVT 38,
30. Gewehr G-43/K43.

 

komplett ubrukelig til dynamisk

 

Til alt på denne siden av en krig i fortiden vil jeg vel påstå. Godkjenning av de der lukter strengt tatt bare av en høyt oppe i POD eller Kripos som ville ha de?

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

AR15 har buffer og bufferfjær som hjelper

Ole

 

Det hjelper lite på masselås.

JP har jo ikke godkjent sin rifle for NATO spec/+P ammo.

Hvis noen skulle surre 9mm major/+P+ inn i ei JP-rifle kan det bli problematisk i følge dem selv. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

AR15 har buffer og bufferfjær som hjelper

Ole

 

I begynnelsen med straight blowback AR9 var det mye AR10 buffere og tunge bufferfjærer i bruk.

Det mest spennende PCCdesignet for tiden synes jeg er Uronens DI gassdrevne AR9, hvis ting går som det skal så kommer den på det norske markedet.

 

 

3 minutes ago, M67 said:

Til alt på denne siden av en krig i fortiden vil jeg vel påstå. Godkjenning av de der lukter strengt tatt bare av en høyt oppe i POD eller Kripos som ville ha de?

 

 

 

Eller noen med gode kontakter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

 

Det hjelper lite på masselås.

JP har jo ikke godkjent sin rifle for NATO spec/+P ammo.

Hvis noen skulle surre 9mm major/+P+ inn i ei JP-rifle kan det bli problematisk i følge dem selv. 

 

Hvorfor?

Det er snakk om ekstra tunge buffere med wolframvekter inni, de er mye tyngre enn std riflespec buffer.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

§44 nr.1-3 i forslaget til forskriften setter vilkår for erverv av rifle til dynamisk: 24 måneder karantene, opplæring pluss 10 treninger og 10 åpne stevner iløpet av perioden. Her er det med andre ord mulighet til en delvis liberalisering av forbundets praksis for erverv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 3/25/2020 at 6:51 AM, slemmo said:

At en 7.5 tommer AR er roligere å skyte med enn 18-20" tviler jeg sterkt på, det er mulig noen tror det, men da har de ikke testet en maxtunet lang rifle. Dette er det masse toppskyttere som har testet i årevis (også i land hvor korte piper er lov) og kommet frem til at lengre løp/gassystem er det beste.

Gammel tråd, men dette fortjente et svar.. 

 

En 7.5 tommers Ar, med dassrullbremsen til JP, står faktisk dønn stille i smellen. En kan legge kolben inntil nesetippen og trekke av, om så er ønskelig.. 

 

En slik rigg er langt «kvikkere» i bruk enn hvilken som helst topptunet 10.25/11.5/14.5/16/20 tommers sak. Det er rett og slett fordi bremsen får så mye gass/trykk å jobbe med. Men, en slik variant medfører oftere vedlikehold. Gasstuber/blokker eroderes hull i etter relativt kort tid, og gassringene må byttes oftere. 

 

Som Balle Klorin var inne på, så er det greit å holde kjeften igjen når man trekker av med slikt, samt doble hørselvern. Det er ikke redskap for sarte sjeler..

 

Og ja, jeg har testet noen hundre AR varianter.. 😉

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2020 at 9:51 AM, slemmo said:

 

I begynnelsen med straight blowback AR9 var det mye AR10 buffere og tunge bufferfjærer i bruk.

Det mest spennende PCCdesignet for tiden synes jeg er Uronens DI gassdrevne AR9, hvis ting går som det skal så kommer den på det norske markedet.

Di Ar i 9mm er og blir en kilen konstruksjon, men ingen umulighet å få til. Driftssikkerheten har vært de største utfordringene, da disse gjerne blir litt sære i kosten.. 

 

Plundret en del med en slik en for et tiår siden, og når den først gikk, så var den flott å skyte med. Den ville kun ha hjemmeladninger med tunge kuler, og en frisk dose drivstoff bak. 

 

Personlig, så foretrekker jeg Di pistolkaliber Ar i 40/45. Gir litt bedre rekylimpuls, og større funksjoneringsvindu.

 

Straight blowback Ar9 mangler nok masse/vekt i bolten (nesten uavhengig av ekstra vekter/tunge buffere) til å trives med +P(+), og det er fort å få hylseseparasjon/utblåsninger. Det er ikke særlig trivelig, egentlig.

Edited by Hk
Link to comment
Share on other sites

On 3/24/2020 at 11:35 PM, Balle klorin said:

Torf: 9mm vil være myyye mer pålitelig. 22LR halvautoer er følsomme på sitt beste, det er rett og slett ikke nok energi i patronen. Blykuler og utvendig fett gjør det hele bare verre.

Og ikke undervurder forskjell i rekyl, en 9mm har minst 3ggr bevegelsesmengden. Det er merkbart selv i en karabin når sekundene teller.

Det er mulig å få .22 halvauto til å funke tilnærmet 100%,  men de krever mye puss. Hvis man polerer alt av glideflater godt, og kamrer de litt romslig, så skal det litt til før de stopper. Magasinene er ofte problemet, men nå finnes det flere gode .22 magasiner på markedet. En lyddemper hjelper gjerne på funksjoneringen også. 😊

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/24/2020 at 11:54 PM, Balle klorin said:

Suomi teller ikke, den veier mer enn en gravid elefant.

Men akk så presis og stødig.. Med ei god pipe, riktig shimset, så skal man lete lenge etter en like presis åpen bolt SMG. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Hk skrev:

Men akk så presis og stødig.. Med ei god pipe, riktig shimset, så skal man lete lenge etter en like presis åpen bolt SMG. 

Da må vi vel ha med Tommygun også. Klarer du å holde den stille mens du venter på at sluttstykket skal lande i lukket stilling, så er den nok presis den også ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, M67 said:

Da må vi vel ha med Tommygun også. Klarer du å holde den stille mens du venter på at sluttstykket skal lande i lukket stilling, så er den nok presis den også ;)

 

K

Nja.. Ikke like rolig. Suomien er jo tilnærmet  «luftputedempet» i sluttstykkegangen. Thompsonen har jo også sin sjarm, selvsagt! Burde innført egne klasser til denslags.

 

Forøvrig veldig enkelt å se om det har blitt brukt Suomi når man plukker tomhylser, for de ender opp med en karakteristisk Suomibulk. 

Link to comment
Share on other sites

Og hvis noen skulle vite om en Tokarev mod SVT 38 som er for salg blir jeg glad. Kan kjøpe den på samlerlisens, men har ennå aldri sett en slik her til lands. SVT 40 finnes det noen av blant samlere, men den er dessverre ikke på listen over godkjente halvautoer.  

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Hk skrev:

En 7.5 tommers Ar, med dassrullbremsen til JP, står faktisk dønn stille i smellen. En kan legge kolben inntil nesetippen og trekke av, om så er ønskelig.. 

 


Har du brukt den til IPSC? flere land lar deg jo bruke det, IPSC lar deg bruke det, likevel ser vi de aldri. faktor i 7.5" er også en utfordring, jeg har ikke trua.


Kort AR er gøy, men etter du har svidd fingrene nok ganger ved å prøve gripe fremover så er de ikke så gøy lenger 😛 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, aps said:


Har du brukt den til IPSC? flere land lar deg jo bruke det, IPSC lar deg bruke det, likevel ser vi de aldri. faktor i 7.5" er også en utfordring, jeg har ikke trua.


Kort AR er gøy, men etter du har svidd fingrene nok ganger ved å prøve gripe fremover så er de ikke så gøy lenger 😛 

Litt, og litt til NROF. Butikkens utstyr i hine hårde dager. En liten grepsstopper gjør underverker. 😂

Link to comment
Share on other sites

Dere som kan så mye kan sikkert fortelle en stakkar hvordan vedlegget til våpensøknad for PCC skal fylles ut siden skjemaet på DSSN ikke er oppdatert med PCC. Er det bare å fylle ut med ren tekst i rubrikk for våpenart og kaliber?  Jeg har loweren så skal selvfølgelig bare ha en upper

Edited by Diablito
Link to comment
Share on other sites

Da trenger du bare (inntil videre) å bare sende inn søknad på pipe, som en helt vanlig våpendelsøknad.

Du trenger ikke vedlegget fra DSSN til dette.

 

På min søknad presiserte jeg at det var 9mm pipe til AR-15 jeg søkte på, og ikke bare "pipe"

Det skal egentlig ikke være nødvendig å skrive bruksområde på en pipesøknad, men jeg gjorde det allikevel. Der kan du skrive PCC om du vil. Da jeg søkte fantes det ikke PCC, så jeg skrev bare "9mm pipe for rifletrening på pistolbaner" selv om det er fullstendig overflødig.


Fikk godkjent uten spørsmål (Oslo)

 

Senere ble PCC en greie, og da kan du jo selvsagt velge å skrive det istedenfor.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...