Jump to content

PCC er godkjent av POD som skytegren og erverv.


slemmo

Recommended Posts

Grunnen til at det har tatt av over alt ellers hvor det har blitt introdusert er vel for at det er mer action, mer flyt osv. IPSC rifle har mer og mer blitt noe slags hurtigPRS med mesterskap i kukete skytestillinger osv. Har ødelagt hele sporten.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

hitfactor på riflematcher har falt massivt og vi ser <1 ... flere PRS konkurranser er raskere, kukete skytestillinger har blitt normen, ikke flyt, ikke skyting i bevegelse, det er stortsett én løsning på stager. 

nivået på pistolbygging/matcher er vesentlig høyere, , I tilegg er antallet matcher 100x? eller mer 

Vi vil ikke bygge noen stager med tanke på pcc spesielt på pistolmatcher, alt tilpasses uansett i regelsettet rundt starter og alt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Sauer 150 skrev:

Da er det bare å vente på våpen i 2-3 år, mens POD skal godkjenne riflene og få dem inn på lista i neste rundskriv.... 

Om du har en AR i .223 så er det fullt mulig og kjøpe ombyggings sett til 9x19 til denne. Så du slipper og vente så lenge.

Link to comment
Share on other sites

For å være fullt ut konkurransedyktig på matcher i utland og VM til neste år *må* man ha 9mm lower så mag release osv blir riktig, flere av riflene er også bygget rundt 9mm lowern, så du kan ikke bare kaste uppern på en multi cal lower med magasinblokk adapter. 

For å komme i gang kan vi bytte buffere og herje litt + mag insert block for glock mags, kommer i gang og får trent til VM og skutt matcher, men vi må over på egne rifler . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cmmg har 9mm mag insert til vanlige 30 skuddsmagasiner fra Magpul og de ser ut til å virke overraskende bra iflg den store tuben. Er til og med "last round hold open" så en trenger ikke insert block for å komme igang. Men helt klart en fordel med en dedikert lower.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, petrol skrev:

Cmmg har 9mm mag insert til vanlige 30 skuddsmagasiner fra Magpul og de ser ut til å virke overraskende bra iflg den store tuben. Er til og med "last round hold open" så en trenger ikke insert block for å komme igang. Men helt klart en fordel med en dedikert lower.

 

"Mag conversions" gjør at utstøter sitter i magasinet, dvs 1 gang i betongen på banen og du kan kaste den dyre innmaten fra cmmg, samme ved forkiling 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 3.3.2020 den 22.19, aps skrev:

"Mag conversions" gjør at utstøter sitter i magasinet, dvs 1 gang i betongen på banen og du kan kaste den dyre innmaten fra cmmg, samme ved forkiling 

Med Cmmg radial delayed  blowback bolt og tilhørende upper som Brownells selger for 12kkr så unngår man vel det problemet ? Utstøter("ejector") sitter da i bolten.

 

 

Søk etter CMMG AR-15 RESOLUTE UPPER RECEIVERS COMPLETE 9 ARC.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

jeg var sikker på at utstøtern stod påmontert lowern og på den måten ville man kunne bruke upperen sammen med vanlig lower sammen med de konvertere magasinene dersom man ikke hadde den dedikerte loweren.

 

at denne
image.png.6489655d64bed20a1e71dc1e6bae1fa2.png

erstatter denne:

image.png.67ea92939fc5a59fd137142a5d3cd989.png

slik at man ikke trenger gjøre noen endringer på upperen om man har kjøpt den, sålenge man velger magasin etter hva slags lower man kjører.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du muligens forvirrer deg selv litt. "Dingsene" på upperen du linker over er vel strengt tatt en del som gjør at varsler (BHO) fungerer, og ikke en del av utstøter/utkaster? Og hva gjelder PMAG-adapteren, denne er lagd slik for at 9 mm-patronene skal mate fra bakkant i magasinet, helt frem til pipas materampe.

Bilderesultater for cmmg pmag adapter

"Dingsene" i forkant er kun for å styre matingen av patronen. De sitter alt for lavt til å ha noe med utstøting å gjøre 😜

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Husk at delen av tilbringer (follower) som berører varsler (BHO/bolt catch) er fremme og på siden i pistolmagasiner, ikke bak som på AR-mag, så da må det settes inn en dings som overfører trykket opp fra tilbringer, bak til bolt catch. Derfor den lille armen på upperen du linker over

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

På 3.3.2020 den 22.19, aps skrev:

 

"Mag conversions" gjør at utstøter sitter i magasinet, dvs 1 gang i betongen på banen og du kan kaste den dyre innmaten fra cmmg, samme ved forkiling 

 

Så hva menes det da med dette?

Jeg må begynne å drikke snart, er alt for forvirra som edru.

Link to comment
Share on other sites

CMMG-mag-greia er basert på Endomag, disse hadde faktisk utstøter innebygd i magasinet, så på de er det litt kuk om noe skjer som aps skriver. Men CMMG har ikke disse siden de er ment for bruk med CMMG "radial"-låsing som har utstøter i sluttstykket, som vanlig AR, sjekk bilde:

Bilderesultater for cmmg radial 9mm bolt

Og her ser en at CMMG-mags ikke har utstøter:

Bilderesultater for cmmg magazine 9mm

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Er jeg så jævlig dårlig på å formulere meg da? 😂

Dette er lowern Anders posta over:

https://cmmginc.com/product/lower-receiver-assembly-mkgs/

"Patent Pending Dual-Pinned, Full Machined Bolt Catch Linkage"

Det er bare en dings som gjør at bolt catch fungerer med Glåkkazines. Den er ment for brukt med CMMG Radial-upper med utstøter i sluttstykket.


Teskje: den loweren sammen med CMMG Radial-upper fungerer helt fint, du bruker helt vanlig glock mag og trenger ikke tenke på at utstøter blir fucked om magasin går i betongen, da utstøter er som på vanlig AR. Bolt catch funker pga den "dingsen" på toppen av loweren.

 

Ole

 

Link to comment
Share on other sites

Greia var at det ble skrevet (eller rettere sagt, jeg oppfattet det som) at på konverteringssettene CMMG brukte som var ment å kunne sette i PMAGS, satt utstøteren i magasinet, og at det var sårbart.

Også ble det også sagt at i CMMG magasinene som var konverterte PMAGS, så satt utstøteren i bolten, og derfor var det ikke noe problem allikevel.

 

Også ble jeg forvirra. Og så tenkte jeg på pusekatter. Også solgte jeg en sykkel og tenkte det beste bare var å fortsette å sette av penger til det kom fasitsvar på bordet, og den magiske lista var oppdatert.

 


Det var egentlig alt.

Link to comment
Share on other sites

Men da er jo alt greit, bare å "kjøpakjøpa" som vi sier her.

 

CMMG-sluttstykke med vanlig lower + CMMG-PMAG = null stress, utstøter i sluttstykket, og bolt catch fungerer.

CMMG-sluttstykke med CMMG-Glock-lower + vanlige Glock-mags = null stress, utstøter i sluttstykket, og bolt catch fungerer.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser frem til når dette markedet har fått modnet seg og jeg kan handle et våpen uten å gå veien om tape-hesjetråd-og-MacGyver. Hvis det ikke kom klart frem er jeg takknemlig for at dere prøver ut alle betaversjonene... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 1.3.2020 den 19.30, midtjo skrev:

Er det gitt noe indikasjoner på hva reglene for erverv vil være? Tilsvarende som for rifle?

Håper det ikke blir samme ervervkrav som til rifle, men kanskje en mellomting ifh. pistol. F.eks. 12 eller 24 måneders karantene, men uten matchpoeng-krav. Jeg synes det blir feil med ervervkrav på lik linje med rifle for PCC, da man får håndvåpen i samme kalibre etter 6 måneder. 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare et spørsmål om tid før ulike bransjeaktører får ordnet godkjenning av "sine" produsenters dedikerte PCC lowere/rifler. Altså hvor loweren kun kan ta pistolmagasiner.
Da kan dette spørsmålet bli aktuelt igjen.

 

For hva er egentlig "en PCC?" er det en rifle eller er det en pistol? Eller er det begge deler? Eller noe helt eget?

Link to comment
Share on other sites

Samtidig vil det jo bety at den ene aktøren som velger å gjøre det, plutselig får nesten et års monopol

Husk at det må jo nødvendigvis være en eller annen måte man som forhandler/importør må få dokumentert eller på en eller annen måte erklære at den nye loweren man tar inn for salg, innehar de ønskede egenskapene. Så det tar nok litt tid før man kan selge hva som helst, selv etter den nye loven trer i kraft. Skulle jeg tro ihvertfall.


Eller blir det en ren tillitsgreie, sånn plutselig?

 

Det virker så uvant å tenke sånn etter å ha blitt vant med den statiske godkjentlista.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...