Jump to content

Kikkert til skumringsjakt


Mombo

Recommended Posts

Skal du ha nytt, støtter jeg @Chiefen.v-2s anbefaling om Leopold. Jeg ville ikke nølt et millisekund med å velge lysdot til skumringsjakt. Ellers er jeg nok blant dem som heller ville sett etter en brukt Swarovski, Zeiss, Leica eller Kahles med forstørrelse 2,5-10 eller 3-12 (sikter med 4 x zoom legges ofte ut på Finn, "alle" skal ha 6 eller 8 nå for tiden), og fortrinnsvis med lys. Skal du ha et kikkertsikte uten lys til skumringsjakt MÅ det ha medforstørrende retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte med 56mm objektiv er ikke noe du vil drasse med i hjorteliene og er ikke videre allround. 

Jeg synes 50 mm er en fullgod kompromiss forutsatt linser av god kvalitet. Min gamle Smith&Bender 3-12x50, har jeg aldri opplevd ikke "strekke til". 

Den har medforstørrende retikkel. 

Skal du se etter brukt kan jeg med handen på hjertet anbefale en slik,..står ikke noe tilbake for zeiss,..eller swarre 😏

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, bobby skrev:

Jeg synes 50 mm er en fullgod kompromiss forutsatt linser av god kvalitet. Min gamle Smith&Bender 3-12x50, har jeg aldri opplevd ikke "strekke til". 

Den har medforstørrende retikkel. 

Ja, glemte S&B i min opplisting. Nå skriver ikke TS noe om alder, men lysdot er veldig kjekt å ha når øynene blir eldre. Jeg hadde en Swarovski Habicht 2,5-10x42 som gjorde jobben i mer enn 20 år, men etter at jeg bikka 55 ble tilværelsen mye enklere med lys i retikkelet, både på jakt og på banen.

Jeg synes også kikkerter med 56 mm objektiv blir for stort, tungt og klumpete til å fungere som et all round-sikte. For de som har et eget våpen til nattejakt er det derimot gull.

Link to comment
Share on other sites

Fin til skumringsjakt, i hvert fall. Lite synsfelt på korte hold. Har hatt en slik.

 

Ellers, det nevnes at x56 blir stort, tungt og klumpete. Noen av disse er faktisk kortere og lettere enn flere x50-sikter. Zeiss Victory Diavari er det, blant annet, med 34,4 cm lengde og 549 gram tyngde. Det siktet er det få som slår i skumringen, og man kan få det til budsjett på 9 000,-. Jeg kjøpte et denne uka, med lys og ASV (og Lotutec, om det er noe poeng) for 8 650,- ferdig fraktet, feks. Mulig det føles klumpete pga større objektiv, men det er da ganske kompakt likevel. 

 

Er budsjettet låst på 9 000,- og det skal være nytt, ja, kanskje tidligere nevnte Leupold VXR 3-9x50 kan være greia.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...