Jump to content

Litt spørsmål fra en nybegynner (hvilke komponenter)


fredriko

Recommended Posts

Om hylsene må trimmes kommer i veldig stor grad an på hvor mye de utvider seg når de skytes, som kommer an på to ting.

- hvor mye de sizes. Om man kun helpresser så de akkurat går i kammeret, så så utvider de seg minimalt, og da strekker de seg minimalt

- hvor hardt man lader, til en viss grad

- og, men i liten grad, hvor mye svikt det er i låskassa. Dette er mest relevant i bøylevåpen og lignende. Eller i eldre våpen med låseklakkene bak.

 

Dersom man halspresser, så utvider hylsa seg minimalt, og kan heller ikke strekke seg. Stedet hylsa strekker seg er 1-1.5cm over hylsehodet, der den går over fra å klebe i kammeret, til å "henge fritt". Den bakre, fri delen vil strekke seg til den stopper i sluttstykkets støtbunn, og en har ei lengre hylse, med like lang hals som før. Den har nå blitt  litt tynnere der den strakk seg. Det er her en utbredt myte at halsen "sklir framover" også, men det er isåfall helt sekundært og ubetydelig.

Men når man helpresser, så presser man skuldra tilbake, og former skulder om til hals - godset kommer fra lenger ned og når man trimmer fra enden, så blir hylsa like lang igjen. 

Hver gang dette skjer, fjerner man litt gods fra der den strekker seg, og vil etterhvert se en "ring", når eller rett før den ryker der.

Ryker den i en KJ eller Mauser, så får en kruttgassene i ansiktet, men de utriveligheter det kan ha (man ønsker seg briller...) mens i ei moderne rifle merker man ingen ting, bare at kun hylsehodet blir med når en tar ladegrep...

 

Uansett, når en halspresser, slik TS gjør med Collett-dia si (forresten skjønte jeg lite når den har en fordel i at den ikke må smøres? Man trenger ikke å smøre med andre halspressedier heller) så presser han ikke skuldra bakover, og hylsa strekker seg jo da ikke under avfyring heller.

Det kan være det er/ blir småtrege ladegrep, da sluttstykket nok ikke lukker like lett på en patron som passer akkurat, som på en med korrekt headspace.

Jeg har vekselvis hals/ og helpressa oppigjennom årene, men bottom line for min del er at til konkurranse må man helpresse, en vil før eller senere tape poeng på et ladegrep som går i stå. Spesielt i øvelser der det går fort er det helt håpløst. Og da forbruker man hylser, og de må trimmes.

 

Halspresser man kun, så varer hylsene utrolig mye lenger, og trenger som oftest ikke å trimmes heller, iallefall på langt nær så ofte. Og her spiller hvor hardt man lader veldig inn. Men svake ladninger kan en tilogmed oppleve at helpressede hylser ikke strekker seg, men iallefall vil halspressede komme til ei likevekt der de er slik de er, og ferdig med det... i 10-20-30 omladinger minst

Lader du brennhardt, så kamrer ikke ei halspressa hylse etterpå...

 

Her er også et "men", om kammeret er skjevt, eller ovalt, som det fote er på billige/ rimelige rifler, så kamrer heller ikke halspressede hylser, siden det ikke er noen garanti for at den havner samme vei som sist.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser hylsene ganske minimalt og etter kammeret på rifla. Dien er stilt sånn at bolten såvidt kan stenges uten motstand. 

06'en er en kraftig patron med mye volum og plass for krutt som genererer masse energi. Ikke sammenlignbar med dvergen .308, 6,5x55 eller "lille" .223 😊  - (ingen som blir sure nå 😂)

Selvfølgelig som du sier også beroende hvor hardt man lader og evt vekt på kulene. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

forresten skjønte jeg lite når den har en fordel i at den ikke må smøres? Man trenger ikke å smøre med andre halspressedier heller

Det kan nok variere litt ift hvilken halspressedie du sammenligner med. Mine lyman neck dies trenger litt smørepulver som minimum for å fungere greit. Bushingdie har jeg ikke, de skal jo fungere fint uten smøring- men er i en annen prisklasse enn Lee collet die.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

Jeg presser hylsene ganske minimalt og etter kammeret på rifla. Dien er stilt sånn at bolten såvidt kan stenges uten motstand. 

06'en er en kraftig patron med mye volum og plass for krutt som genererer masse energi. Ikke sammenlignbar med dvergen .308, 6,5x55 eller "lille" .223 😊  - (ingen som blir sure nå 😂)

Selvfølgelig som du sier også beroende hvor hardt man lader og evt vekt på kulene. 

 

Det jeg skrev over gjelder like mye for 338LM som for 6mmBR og 223Rem. Jeg halspresset mine 100 338LM hylser litt over 25 ganger før jeg solgte dem med rifla. Da hadde jeg mistet 7. Tror jeg trimma dem en gang, og det var nokså sent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har dere noe tips til hvor mye jeg trenger å presse halsen med Collet dia? skal den presses så mye at det ikke er mulig og få inn kula for hånd? eller er det noe "mal" på hvor mange tørn jeg bør ha på dia for og få optimalt press på halsen?

 

skulle presse noen hylser i går, da gikk jeg løs på noen engangskutte S&B hylser jeg har samla på, der var det ei hylse som ikke ville inn i hylseholderen på pressa, har den utvidet seg så mye i bunn pga trykk da? det var ikke kjangs og få den inn i holderen, mens de andre gikk helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

skal den presses så mye at det ikke er mulig og få inn kula for hånd?

Ja, med god og rikelig margin. En god regel er at halsen etter presing skal ha 0.05mm mindre diameter enn halsen på en ladd patron. Du skal ikke, eller måtte ta i skikkelig for å flytte kule med håndmakt, om du presser den mot et bord eller noe - sammenlign med en fabrikkpatron.

 

 

Sitat

er var det ei hylse som ikke ville inn i hylseholderen på pressa, har den utvidet seg så mye i bunn pga trykk da

Det kan være det, eller det kan være noe annet. Den er uansett ikke noe å ha på.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, fredriko skrev:

Har dere noe tips til hvor mye jeg trenger å presse halsen med Collet dia? skal den presses så mye at det ikke er mulig og få inn kula for hånd? eller er det noe "mal" på hvor mange tørn jeg bør ha på dia for og få optimalt press på halsen?

Lee sier ca. 1,5 tørn mer enn til hylseholderen og det stemmer ganske bra,

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette var nyttig, har nå satt dia ca 1,5 turn og det virker å ver perfekt :)

 

et annet spørsmål, jeg har målt opp total lengden fra bolt til kula sitter i bommene, med Lapua Scenar 167gr som jeg skal lade nå, så er lengden 82,8mm, mens C.O.L fra Vihtavuori er 84mm,  hva gjør jeg ?

er C.O.L bare et maksimum mål på patronen eller den lengda som er anbefalt med det bestemte kruttet,kula og ladningen?

 

jeg har målt det opp med pussestokk, kula i kammeret og tapet pussestokken for så og måle med skyvelære.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville laget meg en dummy uten primer og krutt hvor du setter kula litt løst, så måler du max C.O.A.L med denne og trekker fra minst en millimeter.

Det er en grei måte å måle kammeret på synes jeg. Pussestokk metoden fungerer også, men blir kanskje litt vankeligere å få korrekt.

Om ikke annet får du ihverfall enda en måling.

 

 

 

Edited by Mix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, spindrift skrev:

Stol på din egen måling, og sett COL til 81-82mm et sted. Effekt på trykk (av kortere COL i såpass romslig hylse) er neglisjerbar. Jeg har opplevd tilsvarende, at oppgitt COL er for lang. 

 

Dette går jo fint fremover, @fredriko!

Ja nå leste jeg en annen tråd her om dette med å krympe halsen litt å sette inn en kule, også presse den rolig mot bommene, gjorde dette 3 ganger for og få en stabil måling, kom da frem til 83,82mm med denne metoden, den virker mer stabil synes jeg,

da kommer jeg til å sette COL til 81mm tenker jeg, så er det et greit sted å begynne :)

 

takk for raske og konstruktive svar, setter pris på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt Lee pressa til å sette i tennhetter på flere tomhylser, synes det er vanskelig å bedømme hvor mye makt jeg skal bruke på armen når jeg setter i hettene, er det en reel fare for at det sier "bang" om jeg bruker nevneverdig mye makt her?

synes ikke hettene sitter så langt inne i lomma som de burde, de er helt på grensa til flush, men en anelse utafor 😏

Link to comment
Share on other sites

Hvis de stikker en anelse utenfor, har du brukt for lite makt- da burde du trygt kunne dra til litt mer. Det er veldig viktig at hettene ikke stikker ut, da kan dumme ting skje.

Når jeg setter tennhetter, uansett med hvilket verktøy, jobber jeg alltid under antagelsen at hetta kan gå av. Tenk litt gjennom hvordan du posisjonerer deg når du gjør dette- hvor vil energien ta veien hvis det smeller? 

Jeg har aldri opplevd at ei hette har detonert under ladeprosessen. Selv ikke med Lee loader, hvor man setter sammen patronen med hammer :)

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

synes ikke hettene sitter så langt inne i lomma som de burde, de er helt på grensa til flush, men en anelse utafor

De skal og må være innafor. Legger du skyvelæret over hylsebunnen skal du se lys mellom hetta og stålet. Med ei presse sånn som din så kjenner jo vanligvis når de bunner?
Jeg har brukt temmelig mye makt uten at hetter har gått av eller at jeg er redd for at de skal gå av - men ei hette gikk av for meg for mange år siden - men den hadde havna på tvers. Bruk vernebriller.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har vært ute for at det kan forekomme kombinasjoner av hylser og hetter som gir problem. Feks Norma hylser med noe grunne lommer og noe høye Rem 91/2 hetter. Da hjelper det lite med mer makt. Sjekk ut. Uansett, om hetta sitter i bunn og en får kamret patronen så fungerer det likevel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

13 minutter siden, vavlo skrev:

Har vært ute for at det kan forekomme kombinasjoner av hylser og hetter som gir problem. Feks Norma hylser med noe grunne lommer og noe høye Rem 91/2 hetter. Da hjelper det lite med mer makt. Sjekk ut. Uansett, om hetta sitter i bunn og en får kamret patronen så fungerer det likevel.

Jeg har brukt både Rem 9 1/2 og Norma og aldri sett problemet - men jeg har kanskje ikke brukt dem samtidig. De skal uansett under kanten, du kan få kamringsproblemer, og i prinsippet (men i virkeligheten veldig lite sannsynlig)  utilsiktet avfyring.
De siste 10 årene har jeg ladet >50 000 patroner - hovedsakelig Norma og Lapua hylser, og CCI, Federal og RWS tennhetter - og jeg kan ikke komme på å ha hatt problemer med å sette dem langt nok inn, hverken med RCBS håndholdte isetter eller med Dillon 650ens innebygde isetter. Men noen ganger kan det være tyngre enn andre ganger. Man kan måtte bruke forbausende mye makt

 

Vil man at alt skal være "perfekt" og like dypt, og faktisk kjenne helt tydelig når hetta bunner i lommen, så kan jeg anbefale denne https://www.brownells.no/SINCLAIR-PRIMER-POCKET-UNIFORMERS-Large-Rifle-Primer-Pocket-Uniformer-SINCLAIR-INTERNATIONAL-749003710 Den fjerner alle problemer, og den passer i en drill.

Jeg bruker den på lading til BR og andre idiotpresisjonsprosjekter hvor jeg kun lader noen få hundre patroner i året, og er man på det nivået, så kan man vel unne seg den luksusen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

 

Jeg har brukt både Rem 9 1/2 og Norma og aldri sett problemet - men jeg har kanskje ikke brukt dem samtidig. De skal uansett under kanten, du kan få kamringsproblemer, og i prinsippet (men i virkeligheten veldig lite sannsynlig)  utilsiktet avfyring.
De siste 10 årene har jeg ladet >50 000 patroner - hovedsakelig Norma og Lapua hylser, og CCI, Federal og RWS tennhetter - og jeg kan ikke komme på å ha hatt problemer med å sette dem langt nok inn, hverken med RCBS håndholdte isetter eller med Dillon 650ens innebygde isetter. Men noen ganger kan det være tyngre enn andre ganger. Man kan måtte bruke forbausende mye makt

 

Vil man at alt skal være "perfekt" og like dypt, og faktisk kjenne helt tydelig når hetta bunner i lommen, så kan jeg anbefale denne https://www.brownells.no/SINCLAIR-PRIMER-POCKET-UNIFORMERS-Large-Rifle-Primer-Pocket-Uniformer-SINCLAIR-INTERNATIONAL-749003710 Den fjerner alle problemer, og den passer i en drill.

Jeg bruker den på lading til BR og andre idiotpresisjonsprosjekter hvor jeg kun lader noen få hundre patroner i året, og er man på det nivået, så kan man vel unne seg den luksusen.

 

K

 

Da høres det ut som det er jeg som er litt forsiktig og må bruke litt mere makt,

på sikt så vil jeg vurdere å kjøpte en slik du linka til, kan ver greit å ha uansett tenker jeg :)

er det noe system for og ta ut nye hetter som er pressa skeivt f.eks, eller er det å smelle de av i rifla for så og trykke dem ut i pressa etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt fritt valg. Jeg bruker alltid hele grains først, bare fordi det er enklest, og jeg lader alltid bare ei ladning først (i det nedre området) funker den så trenger en ikke lage noen stige eller noe sånt.
Husk å lage deg ei notatbok, der du noterer alle parametre og resultater

 

K

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått behovet for å starte med ladestige i standardpatroner, det er bortkastet tid og komponenter. Det er blitt en motesak sammen med kapping av løp. Det er kun når du har et topp våpen og en erfaren og god skytter en ladestige kan hjelpe med finpuss av presisjon. Se på DFS konkurranseskyttere. Nytt løp rett i STR'n og ladninger som er trykt på kruttboksen gir topp presisjon.

Velg en kule med godt rykte egnet til det du skal bruke ammunisjonen til. Gå i en anerkjent ladetabell og velg en ladning omtrent midt mellom maks og min ladning. Deretter starter du treningen og skyter 30-40 skudd. Som oftest er det skytteren som blir begrensningen. Er du misfornøyd med treningsresultatet så tenk gjennom om det er skytterfeil, våpenfeil eller ammunisjonsfeil. Med en vanlig jaktrifle bør du kunne få samlinger på 3-5 cm med de fleste ladninger. Når du får trent litt og blitt vant til våpenet kan du prøve med litt mer eller mindre krutt.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Jeg har aldri forstått behovet for å starte med ladestige i standardpatroner, det er bortkastet tid og komponenter. Det er blitt en motesak sammen med kapping av løp. Det er kun når du har et topp våpen og en erfaren og god skytter en ladestige kan hjelpe med finpuss av presisjon. Se på DFS konkurranseskyttere. Nytt løp rett i STR'n og ladninger som er trykt på kruttboksen gir topp presisjon.

Velg en kule med godt rykte egnet til det du skal bruke ammunisjonen til. Gå i en anerkjent ladetabell og velg en ladning omtrent midt mellom maks og min ladning. Deretter starter du treningen og skyter 30-40 skudd. Som oftest er det skytteren som blir begrensningen. Er du misfornøyd med treningsresultatet så tenk gjennom om det er skytterfeil, våpenfeil eller ammunisjonsfeil. Med en vanlig jaktrifle bør du kunne få samlinger på 3-5 cm med de fleste ladninger. Når du får trent litt og blitt vant til våpenet kan du prøve med litt mer eller mindre krutt.

Eg gjekk frå sammlingar på 60 mm til 13 eller 17 mm med ei tikka t3x her i fjor haust, så noko har det for seg.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Sitka skrev:

Eg gjekk frå sammlingar på 60 mm til 13 eller 17 mm med ei tikka t3x her i fjor haust, så noko har det for seg.

5 skudd/100 meter? Og da er du helt sikker på at andre forhold enn ladningen var uendret? Og den første ladningen var slik Per-S beskriver: Anerkjent ladetabell og omtrent midt mellom maks og min?

Link to comment
Share on other sites

Har da skrivd opp, skyt alltid 3 skudds seriar med 6,5x55. Alt anna likt, har dreve ein del med dette og sett att nokre ladningar går betre enn andre. Eg byrjar alltid på minimumsladningar i ladeboka så der er me ulike, er vel det som er poenget hans.

var vindstille denne dagen, uvanlig fint ver i fjor haust .

skaut nokre seriar med norma sin rekruttammunisjon og, samme dagen sammla litt betre enn 25 mm, 3 skot på 100 m.

Men alltså sierra varminter 100 gr gjekk frå 60 mm til 13/17 mm, siste ladning 25 mm så går vel tilbake til den ho skaut best med.

100 gr varminter gjekk ganske likt med 140 gr gameking, men har berre skutt denne eine gongen med nyrifla, noko meir har da ikkje vorte.

Har fått ho gjenga for lydempar og no, så får sjå korleis da går til våren ( den skikkelige våren)

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, bardp skrev:

Har nå ladet i 40 år og til nå aldri sett nytten av noen ladestige. Når et våpen sprer 60mm med normal amunisjon er det jo ubrukelig og bør repareres. Å jukse det til med spesialpatroner blir jo helt feil.

Kva meinar du med spesialpatroner?
Eg brukar heilt vanlig ammunisjon, komponentene har eg ikkje heilt i hovudet men pleier vera sierra kuler Vv 150 krutt eller mrp. Tennhetter er dei eg har fått tak i. Skriv opp kva eg har bruka men har ikkje boka for handa.

Hylser er som regel norma, rws eller lapua.

Link to comment
Share on other sites

Skal en virkelig teste presisjon må en skyte minst 10-15 skudd med hver ladning for å få en statistisk brukbar verdi. 3 skudd serier duger  ikke som statistisk grunnlag. Derfor krever utvikling av virkelig toppladninger svært mange skudd. Det er bortkastet for nybegynnere. Selv erfarne skyttere gjør ofte små feil som gir slengere, men de ser dem, og kan stryke dem fra gjennomsnittet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører om slike mirakler ved å finjustere en ladning blir jeg litt stuss. Jeg tilstår glatt at jeg lader 6,5 i volum etter metoden 'hylsa full med Norma 15' og 'så lite Norma 19 jeg kan før det soter,' så bær over med meg.

 

Det kan godt være tilfelle at man kan super-tune en kule/krutt/løpskombinasjon, men jeg tenker, hvor konsistent er det når man først treffer perfekt ladning? Hva skjer etter 500 skudd til, når friflukten er blitt litt lengre og bommene litt rundere? Tuner man på nytt, eller blir pipa fiskesøkke?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Sitka skrev:

Ja klar over det, men det var det eg hadde tid til ein novemberdag. Eg pleier skyta 3x3 seriar.

Så da kan 13mm godt være en tilfeldighet ;) Jeg tror SVÆRT MYE av myten om at man kan tune så voldsomt mye skyldes at folk skyter en dårlig serie, og så skyter de en bra, og så MÅ ja ammunisjonen være grunnen. Og folk skyter så lite at de ikke har statistisk grunnlag. Jeg skyter stadig dårlige serier, selv med den samme ammunisjonen jeg kan skyte (lange) gode serier med.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan det vera, men sammlingane blei mindre og mindre etter som eg auka kruttmengda men det er berre 3 skudds sammlingar.

Poenget mitt er at nokre ladningar går betre enn andre.

Mi erfaring iverfall.

Men heilt ærlig er eg bra lei av og testa ladningar.

Men ikkje gløym at eg har bix@andy avtrekk og super tung ladebenk, :) men har vist gått lei heile greiene no. Skjønnar ikkje kvifor eg gav meg inn på denne diskusjonen heller.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Sitka skrev:

Det kan det vera, men sammlingane blei mindre og mindre etter som eg auka kruttmengda men det er berre 3 skudds sammlingar.

Poenget mitt er at nokre ladningar går betre enn andre.

Mi erfaring iverfall.

Men heilt ærlig er eg bra lei av og testa ladningar.

Mange, kanskje ikke du, men mange nybegynnere, skyter mindre og mindre samlinger - fordi de får mer og mer trening...

 

Likevel, ja, noen ladninger går bedre enn andre. Men de fleste går mer enn bra nok for alt annet enn UNL/BR.

 

Teste ladninger kan være gøy, hvis en har uendelig med tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra aktivitet i tråden :)

 

jeg stiller spørsmålet om dette med ladestige grunnet det er slikt jeg har forstått at folk holder på med når jeg har snakka med hjemmeladere på banen og lest litt rundt ellers på nettet, jeg deltok også på et ladekurs i regi av den lokale JFF, dette kurset var for folk som hverken har sett eller tatt i ladeutstyr før (som meg), og der var det så mye informasjon på kort tid at jeg glemte i farta å stille spørsmål om hvor mangen "hopp" jeg bør lage på stigen,

Jeg ser noen her mener at det er totalt unødvendig med noe stige på standard ladedata, ikke vet jeg, det er derfor jeg spør.

ikke er jeg en erfaren skytter heller, så om det er snakk om mm forskjell på min og maks lading så er jo kjangsen større i mitt tilfelle at det er skytterfeil om samlinga ikke blir bra, da kan jeg like greit lade minimum på alt for å være på den sikre sida mtp overtrykk osv osv..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med mantlede kuler skyter jeg en ladestige med fokus på funksjonsmessige ting, som om halsen soter, om jeg får overtrykkstegn- eller om jeg får ca den farten jeg ønsker. Dvs; ikke så mye fokus på fart når det gjelder treningsladninger, det spiller liten rolle for mitt bruk. Jaktpatroner lader jeg gjerne slik at jeg reproduserer hastigheten til sammenlignbar fabrikkammunisjon.

 

Jeg har skutt mange ladestiger for å se etter presisjonsforskjeller, og forlengst innsett at jeg (iallefall) i all hovedsak måler min variabilitet som skytter. Man skal ha et svært tallgrunnlag for, med rimelighet, å påstå at en observert gruppeforskjell på 15mm/100m skyldes noe annet enn tilfeldigheter.

 

Nå om dagen skyter jeg nesten bare kuler jeg har støpt selv. Og det er en annen sak, her har man mye mindre slingringsmonn på alle måter. Litt gøy, synes no jeg :)

 

Ladestigen din ser fin ut, @fredriko. Jeg ville rundet ned til hele grains, og kanskje droppet den varmeste ladningen (rett og slett siden du ikke trenger den). Kanskje er det en ladning som gir mer relevant treffpunkt ift jaktladningen? Da velger du den. Hvis du ikke har valgt jaktpatron ennå, ville jeg valgt den svakeste ladningen som ikke gir sot på halsen.

 

Husk å ha det gøy!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Spindrift

Om du MÅ lage en stige så er 1 grain nokså passe "hopp", men jeg må si jeg anbefaler 1 enkelt ladning første gang du drar på banen med hjemmeladd. Du skal holde rede på det også. Legg på 1 grain eller to fra Vithavuoris miniumsladning, eller bare ta minimum. Og tut og kjør.

Jeg kom til å tenke på en ting - jeg bruker samme hjemmeladde ammunisjon i 4-5 ulike løp, som jeg bruker til ulike skytegrener og disipliner innen disse. Dersom man måtte finne den optimale ladningen til hvert enkelt løp, hvordan kan det gå bra?

Tenk også på hva du skal ha som hobby? Lading, eller skyting. Er det lading, så fortsett å overtenk, og lad stiger til du kan klatre i dem - men er det skyting, sett deg ned og produser ammunisjon, og skyt.
 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, spindrift skrev:

Husk å ha det gøy!

Det er dette skyting dreier seg om, så vi må ikke gjøre unødig vitenskap av hjemmeladerens fintuning. Men vi må også ha i bakhodet at noen (jakt)rifler er mer kresne på ammunisjonen enn andre. For min del er det greit å vite at jeg har eliminert de største avvikene som skyldes kuler og krutt. Da vet jeg at tette og fine samlinger kun avhenger av meg, og når jeg oppnår det kjenner jeg ekte skyteglede!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye fornuft her.
Eneste stigen jeg gidder å lade er med V-max og det er bare for å forsikre meg om at jeg ikke blåser børsa i filler etterhvert som jeg kryper fra max og opp mot Hiroshima.
Til trening så gjør jeg som det ble nevnt lenger opp, 1-2 grain opp fra minimum i en fabrikktabell og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Ja en vær får nå gjøre som de vill. Jeg har nå akkurat ladet opp 4000 skudd i 6,5x55 med 8g Sierra kule 2,62g NC96M of RWS tennhetter de skal brukes til årets banesesong. Har ennå ikke testet de men går ut fra at de går bra i år også. Nå skal jeg til med å lade opp 2000 skudd med 8,4g DL 3g N19 og RVS tennhetter. Blir nok sikkert bra sort til felten. En må jo ikke gjøre dette til en større videnskap en nødvendig. Når jeg skyter en 9er er det jeg som feiler og ikke ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme løypen, ladde noen hundre skudd til felt i dag, det er samme oppskriften som i fjor. Norma 130 gr Golden Target og nær maks ladning med N-19 (0,5 gr under maks vekt i følge det som står på boksen). Skal skyte meg inn i morgen og regner med samme gode presisjon som tidligere.

På felt er det viktig å ha litt hastighet om holdene blir lange.

Link to comment
Share on other sites

Herregud.. stramma skinnskyttarjakkå litt for mye ikveld? 

 

Prøv å utvid horisonten litt, istf å idiotstemple folk som tuner ammunisjon. Det finnes annet her i verden enn skinnjakke og sauer.   

 

Det er ett ubestridelig faktum at noe ammunisjon går bedre enn annen ammunisjon. 

 

Det er selvfølgelig tvilsomt hvilken nytte man har av ladestiger, hvis man ikke kan å skyte, da blir det ett mål på skytteren og ikke ammunisjon. 

 

Hilsen en som også skyter med Sauer, uten at jeg har behov for å skryte av de ørten tusen skuddene. (det er faktisk ingen som bryr seg om han på kammeret skyter 3000 skudd, eller 30 000)

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ordet ladestige var nok ikke oppfunnet da jeg startet min ladekariere.

Startet noen grs under kruttprodusents (og siden Ladebokas) oppgitte max for å danne meg et bilde hva som var max i min egen rifle. 

Ved å studere hetter, evt treg boltlyft og måling med mikrometer ved hodet på avfyrte hylser lærte man etterhvert å kjenne igjen tegnene på forhøyet trykk. Bakket så ned noe, 0,5-1 grs og testet presisjonen,  forbedret denne kanskje ved å variere COL noe. - Dette for jaktammo og høyest mulige VO men likevel under forsvarlige trykk. 

Lading av treningsammo er jo en annen "femma" og er greit beskrevet over.

 

Siden cronograf har blitt hver mans eie er jo dette nermest en lek,..tom en morsom lek ☺

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, ladebenken skrev:

Prøv å utvid horisonten litt, istf å idiotstemple folk som tuner ammunisjon

Du kan bare roe deg ned, det er ingen som idiotstempler noen her, men for en nybegynner å starte med ladestige er bortkastet tid. Gjør det samme som de som trener mye og som bruker så lite tid som mulig på å lade god nok ammunisjon. De bruker innspart tid på trening med sin hjemmeladete ammunisjon.

Der er det DFS som er størst og som er et godt forbilde. Det skytes der hundretusenvis av skudd ladet rett etter kruttdata på boksen, og med gode resultater. Så enkelt bør også nybegynnere starte, så kommer forbedringer og tuning senere om de har investert i våpen der det har noen hensikt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...