Jump to content

Litt spørsmål fra en nybegynner (hvilke komponenter)


fredriko

Recommended Posts

Det er flere meninger om ladestige og tuning av ladninger i denne tråden, men som det fremgår mener jeg det er bortkastet for en nybegynner innen hjemmelading. Som nybegynner har han gjort et fornuftig valg av komponenter og ved å velge en ladning omtrent midt på treet vil han få treningsammunisjon med god presisjon. I 30-06 er det så mye erfaring at det er mulig å gå rett på en ladning som vil fungere presist i 99,9% av våpnene.

For å ha utbytte av ladestige og tuning av ladninger er det nødvendig at alt utstyr og alle prosedyrer er nær optimale. Det viktigste er ladeprosedyrer, før alle justeringer og teknikker med hjemmelading er korrekt er ladestige og fintuning bortkastet. Justering av die settet må være riktig, Teknikken med delvis helpressing må fungere slik at hylsene ikke presses for mye. Det må brukes hylser av samme lot som er skutt i våpenet slik at variasjoner blir så små som mulig. Kort og enkelt må hjemmelading læres før en kan fintune ladninger.

Men utstyret og skytter må også ha iboende muligheter for presisjon. Både våpen, bedding, skyteteknikk og kvalitet på ladeutstyr må være gode nok. Det svakeste leddet i denne kjeden avgjør om ladestige og fintuning har noe for seg. For de fleste vanlige jaktrifler er 5 skudd samlinger på rundt 2,5 cm hver gang et godt resultat. For vanlige jaktrifler er det ikke ladeprosedyrer og mangel på ladestige som begrenser presisjonen, det er våpenets kvalitet. Før en vet om det våpenet en har kan gi topp presisjon er fintuning av ammunisjonoftest bortkastet tid. Bruk heller tiden på å tune våpenet med bedre bedding, bedre løp.

Har man et matchvåpen eller et våpen som er bygd for presisjon så kan en starte med å finne en optimal ladning. Start med kulevalg, finn en kule som våpenet liker, deretter en kruttype som fungerer optimalt med kulen, da er det tid for ladestige og fintuning. For å oppnå bedre samlinger må en også beherske skyteteknikken, det svakeste leddet er ofte operatøren!!!.

 

Stakkars trådstarter, han kom med et fornuftig spørsmål, og nå har vi fintunet ham inn i total forvirring!

Mitt råd er fremdeles: velg en ladning midt mellom min og maks, bruk den og start med skyting, så blir det endringer litt etter litt til du er fornøyd, og du kjøper et mer presist våpen for å komme videre.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye småvilt med rifle og har således ett stort behov for presisjon. Men jeg har aldri ladet opp en ladestige....

Høsten 2018 ble det bytte av småviltrifle (223) midt i jaktsesongen. Det er ikke ideelt. Jeg hadde raskt behov for 1 stk varmintkule (50grs) i maxfart, en slappladet FMJ (55grs) og en lett varmintkule (35grs) ladet med "revolverkrutt" for minimal støy. Jeg "fant" en max, minimum og "mellomladning" for de tre kulene. Når jeg kompenserte for 2-3cm høyere treffpunkt med 50 grs kula, så 3 skudds samlingene sånn ut. Altså med 3 forskjellige kulevekter, 3 forskjellige krutt og fart fra 860 til 1020m/s.        

blink.jpg

Link to comment
Share on other sites

@fredriko Noe informasjon som spesifikt gjelder for 30-06. På grunn av at trykkstandarden for denne patronen ble fastsatt i 1903 og at den er tilpasset vesentlig svakere våpenkonstruksjoner enn det som er vanlig i dag, er ladedata for denne patronen holdt til et kunstig lavt trykk sammenlignet med andre mer moderne patroner. Følgene er at minimum kruttvekt i ladedata som oppgis er på et trykk der moderne kruttyper ikke brenner optimalt. Derfor er det sjelden å få maks presisjon før du nærmer deg maksladning for 30-06. Det er også vanlig å få maks presisjon med ladninger som har litt mer krutt en maksimalladningene i tabellene. Derfor er det lite hensiktsmessig å prøve startladningene men bedre å starte midt i. Du bør ikke gå over oppgitt maksladning før du har svært mye mer erfaring med våpenet og hjemmeladet ammunisjon. Du kan trygt bruke oppgitt maksladning i et moderne våpen, de er ofte beregnet for patroner med makstrykk over 4000 bar. 30-06 er vel på 3400 bar om jeg husker rett.

Lykke til med skytingen når du får satt sammen noen patroner.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom hele tråden et par ganger her nå, så konkluderer jeg med at jeg gjør det enklest for meg selv å lade opp samme kruttvekt på alt og komme meg på banen å skyte.

jeg får begynne med ladestige og andre justeringer når skyteteknikk og andre påvirkende faktorer er bedre tenker jeg.

Jeg kommer til å lade ca midt i tabellen og se hvordan det går, og går ammunisjonen noelunde likt som fabrikkammunisjonen jeg normalt sett bruker så er dette flotte greier, da er det bare å produsere mer av denne type til jeg får bygget meg erfaring. 

 

Takker for mye gode innspill, og hvert innlegg fra dere har vært til stor hjelp selv om noen mener noe annet en neste mann, dette har til når vært en av mine mest lærenyttige tråder siden jeg ble medlem på Kammeret :D

 

 

Edited by fredriko
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 5.3.2020 den 17.10, fredriko skrev:

eller er det å smelle de av i rifla for så og trykke dem ut i pressa etterpå?

 

På 5.3.2020 den 19.27, spindrift skrev:

Jepp. Trygt og greit. 

Jeg har aldri praktisert dette.

Bruker enstasjonspressa og lee decapping die både på brukte og live hetter.

Har aldri satt av ei live tennhette, men er litt mer sakte og forsiktig ved decapping av live hetter og bruker alltid briller.

Er denne praksisen egentlig risikosport ? Hva mener folket ?

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Mix skrev:

 

Jeg har aldri praktisert dette.

Bruker enstasjonspressa og lee decapping die både på brukte og live hetter.

Har aldri satt av ei live tennhette, men er litt mer sakte og forsiktig ved decapping av live hetter og bruker alltid briller.

Er denne praksisen egentlig risikosport ? Hva mener folket ?

Jeg gjør det likens som du. Faren med tennhetter som eksploderer er svært liten så lenge det er ei som går av.  Er det 100 er det ikke gøy lenger.
Bruker uansett alltid vernebriller når jeg holder på med tennhetter.
 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...