Jump to content

Ny Sauer 200 Max


Sku

Recommended Posts

M67:

Tror man kan komme ganske nærme sluttdimensjoner med printing. Dette er jo bare en ny måte å gjøre første steget på istedet for "lost wax" støp som ble/blir brukt av tidlig amerikansk Weatherby Mk5, Shilen DGA og Ruger.

 

Svenskene skal nå printe reservedeler til JAS Gripen i felt ved behov.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Støping gjør man for å spare på råmaterial. I tillegg er støping lite krevende i industri sammenheng eller masseproduksjon. 
3D printing er tidkrevende og sikker veldig lite kostnadseffektiv? Jeg har lite peiling på 3D printing, men printing lager jo en ru overflate som neppe representerer veldig nøyaktige mål. 
STR kasse kan man sikkert få til å lage av nesten hva som helst. Om man dimensjonerer opp godstykkelsen kan den sikkert printes i noen form for «plast». Kassa er bare et bindeledd som holder løp, sluttstykke, magasin og avtrekker (og kikkertsikte) sammen i forhold til hverandre. 
Men igjen jeg ser ikke helt poenget da den opplagte måten å lage en sånn kasse er et CNC maskineringssenter (og 7075-T6). Det er nok beste og billigste løsning, og garantert den man ikke trenger å plundre med eller være redd for at ramler i biter under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Vel, egentlig uten å ha det minste peiling på dette, virker det for meg som 3D-printing er inne i en utviklingsfase på samme måte som oppløsningsracet på skjermer/kameraer og prosessortetthet/hastigheter. Hvis man kan produsere en komponent ved behov med tilfredstillende kvalitet på en 3D-printer vs en CNC-maskin er jeg ganske sikker på hva som blir valgt. Eksempelet fra JAS Gripen sier vel det meste. De drar ikke med seg en CNC-maskin i felt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bly said:

Støping gjør man for å spare på råmaterial. I tillegg er støping lite krevende i industri sammenheng eller masseproduksjon. 
3D printing er tidkrevende og sikker veldig lite kostnadseffektiv? Jeg har lite peiling på 3D printing, men printing lager jo en ru overflate som neppe representerer veldig nøyaktige mål. 

 

Derfor må man ettermaskinere. Og er det flere punkter blir det dyrt, greia må jo spennes opp i en maskin uansett - så hvorfor ikke bare frese... 
Gjenger kan du (nesten) bare glemme. M30 går vel greit... Men små gjenger kan du glemme. helt glatte flater, glem det, er designet assymetrisk, så slår den seg kanskje - det er mye varme i omløp i en SLM. Skal ting være tjukt, så må du kjøre ur-sakte, siden varmen skal vekk, osv. 

 

Quote

STR kasse kan man sikkert få til å lage av nesten hva som helst. Om man dimensjonerer opp godstykkelsen kan den sikkert printes i noen form for «plast». Kassa er bare et bindeledd som holder løp, sluttstykke, magasin og avtrekker (og kikkertsikte) sammen i forhold til hverandre. 

Vet du om tegninger noe sted? Følgende ide... 
Lage pipeblokk for å feste skiten til stokk. Printe glidekasse i nylon (kan vel ca alle gutter over 16 gjøre på gutterommet nå for tida) men med mod så den holder Stgw. 57 magasiner...

 

Quote

Men igjen jeg ser ikke helt poenget da den opplagte måten å lage en sånn kasse er et CNC maskineringssenter (og 7075-T6). Det er nok beste og billigste løsning, og garantert den man ikke trenger å plundre med eller være redd for at ramler i biter under bruk.

Dette er problemet med print. Du har ikke kontroll på styrken, og må gjerne velge retningen du vil ha styrke. Siden du hele tiden smelter et punkt, så er det utsatt for endringer i sammensetning, krystallstørrelse (etter tykkelse du printer f.eks.) porer, alt mulig. 

 

14 minutes ago, Torf said:

Vel, egentlig uten å ha det minste peiling på dette, virker det for meg som 3D-printing er inne i en utviklingsfase på samme måte som oppløsningsracet på skjermer/kameraer og prosessortetthet/hastigheter. Hvis man kan produsere en komponent med tilfredstillende kvalitet på en 3D-printer vs en CNC-maskin er jeg ganske sikker på hva som blir valgt.

 

Quote

Eksempelet fra JAS Gripen sier vel det meste.

Nei, det sier bare at det er spennende nok til å prøve. Hæren i Norge har lignende tester med deler til vogner bla - marinen har prøvd å printe deler ombord i skip

Quote

De drar ikke med seg en CNC-maskin i felt.

Det vet jeg ikke, men det ville ikke vært noe nytt. Alle krigsskip av noe størrelse har hatt verksted ombord, fra tømrerene, til dreibenk, fres og skjepping i verkstedet på mer moderne skip

 

Printing egner seg for en del ting. Og ikke for enkelte andre ting. Jeg har ikke voldsom erfaring med printing, men jeg vet f.eks. at man ikke nødvendigvis kan printe de samme legeringene som man kan maskinere (jeg har levert en hel del metallpulvere til AM - med de merkeligste sammensetninger) og hr vært på nok kurs, og printa nok (i plast) sjøl, til at jeg har skjønt at dette ikke er noen "cure all". At materialsvinnet er så fantastisk lite er også delvis en myte, det kommer an på hva en lager, akkurat som CNC.
Ting som skal printes må designes for å printes - kal du printe en ting til samme funksjon som en som er CNC-frest, og begge skal være optimale, så ligner de antakelig ikke på hverandre i det hele tatt.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Torf said:

Eksempelet fra JAS Gripen sier vel det meste. De drar ikke med seg en CNC-maskin i felt.

For å være litt vanskelig, så er en 3D printer CNC 😉 

https://no.wikipedia.org/wiki/Computer_numerical_control

Eneste fordelen jeg kan se med en 3D printer er at den kan være kompakt og lett sammenlignet med andre maskiner som er allsidig for deleproduksjon. Men igjen jeg har ikke egentlig peiling på hva jeg snakker om. Jeg har bare sett metall 3D printing på YouTube 😇

 

25 minutes ago, M67 said:

Vet du om tegninger noe sted?

Nei, dessverre, men den er ikke veldig vanskelig. Hvemsomhelst som kan 3D tegne kan lage en tegning av den. Det er neppe mange plasser i den kassa hvor toleransene er kritisk, så man kan nok enkel måle seg frem til en tegning på en eksisterende kasse.

 

30 minutes ago, M67 said:

Lage pipeblokk for å feste skiten til stokk.

Da heter den Blaser eller Mauser M03, og du har ødelagt STRen 😂

 

Det er sikkert ikke spesielt vanskelig å lage det du skisserer, men jeg ser en utfordring med alt godset som skal til for å holde delene stabilt på plass. Var ikke STRen tung før så blir den det nå. 
 

Det er nå mere smidig å lage en ny låsekassedesign som kan ta et større magasin, og gjøre det i aluminium med litt mere kjøtt rundt løpsfestet. Det er jo forbanna synd at ikke Sauer klarer å gjøre dette selv..

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/19/2021 at 5:34 PM, Bly said:

Jeg vet fint lite om titan annet enn det man kan lese, men uansett egenskaper så er det neppe en problemstilling i en STR.

Det er mulig du har rett med STR pga låsningen i pipa. Det virker jo ikke som om de bruker det hardeste stålet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...