Jump to content

Ny Sauer 200 Max


Sku

Recommended Posts

1 time siden, msteiro skrev:

Litt det jeg og tenkte, tok vinkelsliperen til magasinbrønnen, og flyttet utløserknappen. Spørs om den kan droppes i en str stokk eller Vision feks..

Ser sånn ut, men når de først gjorde det (jeg har vurdert det sjøl), hvorfor i all verden tok de ikke såpass at de fikk plass til et ordentlig magasin? Da kunne de hatt 5-6 skudd i et som var flush med jaktstokken, og 10-12 i et til konkurranse og trening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

2 timer siden, msteiro skrev:

Såpass god ide at Sig har gjort noe med det ;) 

 

image.jpeg.22f4c9fa2c855caf56337f8d086eb085.jpeg

Spent på når denne kommer til Norge, og i hvilken konfigurasjon.

 

https://www.sigsauer.com/store/sig-cross-rifle.html

Den er i tre deler. Kolbe, kasse og fortret (riktignok i alu).

3 timer siden, Aannerud skrev:

Usikker på hvilken legering Jet bruker men mener det er 7075 å det ville man vel brukt i en kasse og..

 

 

Aannerud

Har null peiling på det men, hvordan ville 7075 tåle løpsbytte systemet fra Sauer over tid? Tenker på den delte hylsa og de tre boltene.

(Er ikke ute etter å kverulere, interessant å høre fra dere med erfaringer)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er store forskjellen om låsekassa lages i 7075 T6 eller «mild Steel»/«automatstål» som jeg antar at STR kasser laget av. For jeg vet ikke hva slags stål de bruker i STR kassa annet enn at det er mykt og lett og maskinere. 
Skal man sammenligne i detalj så må man vite hva slags stål som faktisk brukes. 
 

Forskjellen på 7075 alu og lavkarbonstål er at man kan strekke stålet bitte litt mere før det revner. Ellers er det i prinsipp nesten ingen forskjell i favør av aluminiumet som faktisk er litt «sterkere».

Link to comment
Share on other sites

Sitat

som jeg antar at STR kasser laget av

Importert, dansk "pispotstål" som @ignorant kaller det. Men jeg har flere STR-kasser, og det er veldig stor forskjell på hvor harde de virker. En har svære riper i pipeinnfestingen bare av å bytte pipe.

 

Sitat

Forskjellen på 7075 alu og lavkarbonstål er at man kan strekke stålet bitte litt mere før det revner. Ellers er det i prinsipp nesten ingen forskjell i favør av aluminiumet som faktisk er litt «sterkere».

7075 er mye sterke enn folk tror. Men man ser oftere at det feiler enn stål, fordi det revner/ sprekker istedenfor å bli strekt eller bøyes.

 

K

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, M67 skrev:

og det er veldig stor forskjell på hvor harde de virker.

Tror du ikke det bare er forskjellig overflatebehandling? Man må jo sette skjæret i stålet for og faktisk se etter forskjeller. De jeg har maskinere i har forskjellig overflate, men inni er de like bløt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Bly skrev:

Tror du ikke det bare er forskjellig overflatebehandling? Man må jo sette skjæret i stålet for og faktisk se etter forskjeller. De jeg har maskinere i har forskjellig overflate, men inni er de like bløt.

Jo det kan godt hende, men noen har iallefall nokså hard overflate, mens andre er mye som brunost omtrent. Det synes godt på mengden riper f.eks. Men der der er jo en av fordelene til stål over aluminium. Godt eloksert 7075 er jo nokså hardt i overflaten - men det kommer liksom ikke helt opp mot nitrert eller settherdet stål. Det jeg har hatt av aluminiums-stokker/chassi viser dette nokså tydelig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Det jeg har hatt av aluminiums-stokker/chassi viser dette nokså tydelig.

Jeg stiller meg litt tvilende til at aluminiums-stokker/chassis representerer en virkelig god eloksering. De fleste produktene i dette segmentet har vel Cerakote på seg, og da har noen sandblåst overflatene. 

Jeg har sett elokserte rakettdeler som virket ekstremt skrap og ripesikker.  Finishen lignet mye på rekylbremsen til «viking»; https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1782.16012/viking-rekylbroms

Delene var eloksert i Sverige, så det kan kanskje vært samme firma?

 

Sauer har vel aldri settherdet låsekasser? Kanskje de har nitrert? Ikke vet jeg, men jeg trodde det bare var noen form for parkerisering og lakk de drev på med. Nitrering er mere Blaser sin greie tror jeg? Kanskje har de sluttet med det?

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Bly skrev:

 

 

Sauer har vel aldri settherdet låsekasser? Kanskje de har nitrert? Ikke vet jeg, men jeg trodde det bare var noen form for parkerisering og lakk de drev på med. Nitrering er mere Blaser sin greie tror jeg? Kanskje har de sluttet med det?

Jeg snakket ikke om bare Sauer. Jeg har et par låskasser som er av stål, og nitrert. De blir det ikke riper i. Ikke ruster de heller. Sauer parkeriserer/ fosfatiserer, hva det nå enn er. Det er iallefall hverken hardt eller rustbestandig.

 

Problemet til ting som er eloksert/anodisert er at selv om selve anodiseringen er veldig hard, så er den ofte tynn, og på 7075 funker det sikkert, men på andre alu-kvaliteter bulker man underlaget -  det hjelper ikke med hard maling på gran og balsa heller...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må vel holde litt liv i denne tråden ettersom jeg har bestilt en sånn.
Kan bruke piper og magasiner fra 200STR i følge informasjonen jeg finner på internettet.
Det som blir spennende å se er om avtrekket passer.
 

@Skjøttarstuggun Du har kanskje sett tråden om 6mm kuler som går om dagen? Der har du sikkert funnet svar på spørsmålet ditt.
Av alle praktiske hensyn så blir det korte svaret "nei".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, bestilte i verdens beste kaliber.
Har forsåvidt et 6mm emne stående som kanskje kan brukes til noe etterhvert.
Men først vil jeg se om dette er noe å ha. Hvis den fremstår billig og langt fra 200STR så går den i retur i ekspressfart.

Link to comment
Share on other sites

@Elgjaeger Hehehe, det var sånn du mente det ja.
Det er lenge til den kommer enda og jeg venter fortsatt på noen svar ang. småtteri så det er ingen ting som er spikret.

@M67 6BR mater jeg fra AICS i en annen børse. En nabo magasinmater forøvrig 6BR i 200STR. Har skutt mye sammen med han og aldri sett at det har vært noe tull. Han har gjort de samme modifikasjonene på magasinet som de fleste andre magasiner trenger for å mate stuttfeiten. Distanse i bakkant, kortet tilbringer, og muligens noe finpuss på lepper, men dette vet du selvsagt fra før.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, jmosbakk skrev:

@Elgjaeger Hehehe, det var sånn du mente det ja.
Det er lenge til den kommer enda og jeg venter fortsatt på noen svar ang. småtteri så det er ingen ting som er spikret.

Det var forsåvidt en spøk, men hadde nok tenkt at en STR pipe er veldig billig og derfor bestilt med et «dyrt» kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hva er dine umiddelbare tanker rundt 200MAX da, @Torf?

 

0048432_sauer-200-max-standard-65x55-win-mgj-15x1_560.png.9b3f4250482fe0d657b1af5af88bfe2a.png

 

Jeg kan legge til at det hevdes fra flere hold, deriblant importøren, at avtrekk fra 200STR skal passe over, men fortsatt ikke noe 100% svar. Det nevnes også at det originale avtrekket skal være mulig å justere til trykkpunkt.

De første som ankommer landet leveres med picatinnyskinne og koffert.

Edited by jmosbakk
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2/29/2020 at 11:52 AM, Bly said:

Jeg tror ikke det er store forskjellen om låsekassa lages i 7075 T6 eller «mild Steel»/«automatstål» som jeg antar at STR kasser laget av. For jeg vet ikke hva slags stål de bruker i STR kassa annet enn at det er mykt og lett og maskinere. 
Skal man sammenligne i detalj så må man vite hva slags stål som faktisk brukes. 
 

Forskjellen på 7075 alu og lavkarbonstål er at man kan strekke stålet bitte litt mere før det revner. Ellers er det i prinsipp nesten ingen forskjell i favør av aluminiumet som faktisk er litt «sterkere».

Str kasser er cnc maskinert kromvadium stål som er herdet

Link to comment
Share on other sites

La oss si at de er veldig forskjellig herdet da. Utvendig er de overflatebehandlet på et eller annet vis, så der tåler de en del, men inni er det bare blånering, og i glideflatene for låskassa, og innfestingen for pipa blir det nokså lett riper på enkelte, andre er helt tydelig mye hardere. Andelen mye og harde, og hvor harde og mye de er vet jeg ikke - men at en god andel er mykere enn de burde være er jeg ikke i tvil om. Noen går nesten ikke an å bytte pipe i uten å ripe opp - det hjelper selvsagt ikke at pipene også varierer i hardhet - de er ofte hardere har jeg inntrykk av.
Når du snakker om bøyd del, kanten bak, mellom bakkant og sylinderen sluttstykket går i, bøyes av og til, da blir ladegrepet trege greier...
At ting slites av uforsiktig bruk kan så være, men vanlig bruk må de tåle, hver dag.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Ggnfnelwllwlwl said:

Hva er grunnen til at du tviler på herdingen?

Jeg har maskinert i mye rart. STR løp er sikkert herda og anløpt. Låsekassa er bløt som det mykeste automatstål, og super enkelt å maskiner i, så jeg tror ikke den verken er herda eller noe som helst annet... Jeg ser ikke for meg at det er verken krom eller vanadium i det stålet heller, og antagelig ikke nok karbon til at det kan herdes. Jeg tipper det inneholder svovel og bly. Men jeg vet jo ikke, jeg bare har en følelse basert på hvordan det flyter under skjæret 😉

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Ser ingen grunn til at disse kassene skulle være herdet?

Det gjør sikkert ikke produsenten heller 😇

 

2 minutes ago, Torf said:

spurte om de kunne printe ei STR-kasse i titan.

Holder printing gode nok toleranser? 
Om noe så burde man få gjort noen forandringer på den låsekassa som f.eks plass til et dobbeltradet magasin.

Link to comment
Share on other sites

Bly:

Sikkert ikke gode nok toleranser men det er nok ikke mye som skal til i en fres for å få alt på plass.

I 22lr kunne man jo forenkle pipeinnfestningen til "closefit" (nynorsk) + LockTite.

 

Ole:

Ingen begrunnelse.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Torf said:

Ingen begrunnelse.

Det er vel sikkert noe med lisens og produksjon?

 

6 minutes ago, Torf said:

Sikkert ikke gode nok toleranser men det er nok ikke mye som skal til i en fres for å få alt på plass.

Da kan man vel like gjerne sette den i fresen først som sist og hoppe over printingen. Det blir jo bare en ekstra fordyrende prosess. 
 

Jeg ville nå fått den maskinert i alu, så sparer du enda mere vekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kassa di ville kostet 100 000 kroner Torf.
Det er ikke noe problem å printe ei 200STR-kasse i titan, men du må uansett bore/ brotsje sluttstykkespor og pipesylinder, samt gjenge opp alle gjenger og skruer. Det er en del jobb. Kanskje må noen av dem ha inn foringer? 
Samtidig har vel neppe TE-Titan verken sti/stl eller andre filer, eller tegninger til kassa. Skal de tegne av kassa fra ei som du har da? Det er bra mange timer måling og tegning og usikkerhet, eller 3D-scan og opprensking av tegninger... 
Jeg er også usikker på hvordan print oppfører seg styrkemessig i konstruksjoner ala den pipeinnfestinga.

En annen ting er at en 200STR-kasse er tykkvegget og treg å printe. 

 

Skulle jeg ha 200STR-konseptet videre, så ville jeg frest kasse og "chassi"-senter i ett stykke av 7075-T6 - og for G&E eller Stgw. 57-magasiner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Titan er også ikke særlig egnet for kasser som skal skytes mye. Greit for et jaktgevær som kanskje går 5-10 000 på en livstid, men ikke mer. . 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...