Jump to content

Ny Sauer 200 Max


Sku

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Krappere stigning som stabiliserer tyngre kuler med høyere BC, å det er ingen ulempe når man skal skyte langt:) Kuler av denne typen kommer på løpende bånd om dagen..

 

Men man kan skyte langt med både kuler og løpene som er tilgjengelig i dag selvfølgelig👍
 

 

Aannerud
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Aannerud skrev:

Krappere stigning som stabiliserer tyngre kuler med høyere BC, å det er ingen ulempe når man skal skyte langt:) Kuler av denne typen kommer på løpende bånd om dagen..

 

Men man kan skyte langt med både kuler og løpene som er tilgjengelig i dag selvfølgelig👍
 

 

Aannerud
 

 

 

Det var nevnt 9k som pris på piper. Det er mer enn det en børsemaker tar for å lage ei custompipe til 200STR, etter dine egne spesifikasjoner, så jeg forstår ikke helt hvordan det skal selge.

Piper med riflestigning på 178mm er forøvrig allerede i salg (og 190 har vært lenge) i 6.5x55. 

 

Det samme gjelder piper i 6mmBR og 6mmXC. Hva man skal med 6.5CM i en 200STR som fungerer med 6.5x55 er over min fatteevne, men 6mm skjønner jeg poenget med.

 

Ad magasiner så lager Accurate Mag 10sk til 200STR, men de fungerer så vidt jeg forstår dårlig (med x55), om de fungerer med de andre patronene vet jeg ikke, jeg har aldri sett et. Uansett er 10sk enkeltradsmagasinet helt upraktisk langt når en skal knote i steinura til Kurt.

 

Når det gjelder konkurransedyktighet i PRS, så gjenstår det jo å se, men jeg tror vi vil se en utvikling mot at de beste/ ivrigste vil holde seg med to rifler, en til stevner ala MSRC og Cold Steel der en kan få svært lange hold, og en til stevner ala de OALH kjører, der en strengt tatt kan klare seg fint med en (rekylfri) 223. 

10 skudds magasiner vil være en fordel, men neppe dramatisk. Det som betyr mye mer enn om du har 5, 7 eller 10 skudd, er at det faktisk virker uten hickups. Jeg mistet selv minst 3-5 poeng til magasinkludr, med 200STR, i 6.5x55 - 7skuddsfaenskap... Jeg hadde ikke mistet de poengene med 5sk magasin. Manga andre hadde mateproblemer, så og si alle på "mitt" lag som hadde AICS-løsning hadde på et tidspunkt mateproblemer. Og det siste er vanlig.

Det er to rifler jeg ikke kan komme på å ha sett mateproblemer med, "ekte" AI, og TRG. T3 med originalmagasin er også ekstremt pålitelig.

 

Så for alle praktiske formål så er denne "nye" rifla en 200STR, med de fordeler og ulemper den har, og den tilfører så langt jeg kan se ikke noe nytt. Det Sauer burde gjort, og som hadde fått meg til å bla opp - er en nyproduksjon av Sauer 205. Den har alt en 200STR har, OG den har tiskudds dobbeltradmagasin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke disse pipene Med krappere riflestigning  som finnes i dag dyrere enn de tradisjonelle pipene?

 

uansett tipper jeg det europeiske markedet kanskje ikke er hoved målgruppa med dette systemet..? Her kjøper vi komponentene til en billigere penge men det er vel ikke tilfelle i f.eks usa..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Aannerud skrev:

Men er ikke disse pipene Med krappere riflestigning  som finnes i dag dyrere enn de tradisjonelle pipene?

5235,- for 200mm stigning hos Våpensmia, 3436,- for den billigste med 220mm. Men de fleste er 210 eller 220, og prisene ser ut til å være mer i forhold til fargen enn noe annet. Dyrest er orange lakk...

Generelt får du ei custompipe med samme kvalitet-ish (dvs middels/ godt nok) som 200STR-pipene for 6-7500,- vil jeg tro. Jeg har og har hatt flere, og de går for 3-4k - RILUM...

 

178mm ser jeg ikke helt poenget med ennå, Men 200 holder ikke til de nyeste, mest fancy kulene, og jeg har derfor ei med 190mm på vei. To faktisk, ei i 6mm og ei 6.5.

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Elgjaeger skrev:

Hmm, aluminium STR kasse, synes jeg har hørt om mange 202 alukasser som sprekker.

De har vel sprukket på toppen fra front og til der det er borret hull for kikkertmontering. Det er nokså lite gods akkurat her. Jeg tipper at hadde de laga ei picatinny frest inn i toppen slik som på nye SSG3000 så hadde problemet vært mindre eller borte.

 

Jeg synes den 200MAXen så fin ut😏

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat innvilget en søknad på Rifle i 8x57 med ekstra løp i 6,5x55. Hadde tenkt å kjøpe en  Schultz & Larsen Tactical Aluminium. Men kanskje en Sauer 200 MAX kan være et alternativ. Skulle vert morsomt å vite om den kan bruke løp og avtrekk fra STR. Direkte avtrekk er uaktuelt for meg.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Bly skrev:

De har vel sprukket på toppen fra front og til der det er borret hull for kikkertmontering. Det er nokså lite gods akkurat her. Jeg tipper at hadde de laga ei picatinny frest inn i toppen slik som på nye SSG3000 så hadde problemet vært mindre eller borte.

 

 

 

Jeg hadde en slik jaktmatch i alu med integrerte weaverklakker. Tror den kassa var laget i SH (SIG Sauer) før produksjonen ble flyttet til Isny.

Dn holdt vekta til jegerklassen, 5kg, med std STR 19/67 pipe, org jaktmatchskjefte og Leupold 12x40.

Ulempen var at jeg ikke skjøt bra med den. Da spiller det jo ingen rolle om rifla er "optimal". (Tror det er mange som burde vurdere dette med superriggene sine..)

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da spiller det jo ingen rolle om rifla er "optimal". (Tror det er mange som burde vurdere dette med superriggene sine..)

"Superriggene" er vel ikke optimalisert for jaktfelt eller viltmål? De er stort sett laget for PRS og langhold?

 

Det er veldig stor forskjell på hva som er optimalt for disse grenene. Jeg opplever at en 200STR i et tungt chassi, og med en tung lyddemper på er nær optimalt for PRS/ langhold.

IMG_2366.jpeg.53ebabaf883d34b09b23b766827b74ec.jpeg

 

Til jaktfelt, viltmål og MS er 200STRen alt for tung, og skal du ha optimal balanse i den blir den enda tyngre. Da vil du ha ei lett børse (OK, kanskje ikke så lett som her) der du kan putte på vekt foran uten å komme i konflikt med noen vektgrenser, eller får problemer med å holde den.

IMG_2498.jpeg.280d343a2f4df461b053066ceac2daab.jpeg

 

IMG_3154.jpeg.ac393bbe9a5c49dc4b5284b4df672953.jpeg

 

Jeg kan ikke egentlig se hva Max-Saueren tilfører markedet bortsett fra at den koster mindre enn 202/404, men det er kanskje nok. Ei 200-rifle som ikke veier et tonn er ikke dumt for oss som jakter med 200en, bortsett fra at vi har 200en...

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

Og hva var prisen?

https://www.landro.no/sigsauer/111081/sig-sauer-200max-standard-51cm-17mm-løp-m-justerbar-kinnstøtte

26900,-

Spesifikasjoner:

  • Kaliber: 6,5x55, .308 Win, 30-06 SPR, 6XC og 6,5 Creedmoor
  • Produksjonsland: Tyskland
  • Vekt: fra ca. 3400gr
  • Avtrekker: Direkte avtrekk (1200gr)
  • Magasinkapasitet: 3+1 (5+1 tilgjengelig)
  • Kolbetype: Ergonomisk
  • Mekanisme: Bolt
  • Siktemidler: u/åpne sikter
  • Løpslengde: 51cm, 60cm eller 70cm
  • Løpsdiameter: 17mm, 19mm eller 21mm
  • Gjenget: M15x1
  • Leveres i koffert

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Fikk akkurat innvilget en søknad på Rifle i 8x57 med ekstra løp i 6,5x55. Hadde tenkt å kjøpe en  Schultz & Larsen Tactical Aluminium. Men kanskje en Sauer 200 MAX kan være et alternativ. Skulle vert morsomt å vite om den kan bruke løp og avtrekk fra STR. Direkte avtrekk er uaktuelt for meg.

 

Landrø sier de er 99% kompatible, med unntakkk av noen endringer pga magasinbrønn og utløser for treskudds magasin. 

Link to comment
Share on other sites

@msteiroJeg skjønner ikke at noe trengs og endres på for å få til et 3 skudds magasin?


Det jeg lurer på er hva en «nedskalert» låsekassa er? Landrø sier også at 5 skudds STR magasin skal passe. Jeg klarer ikke helt å se det for meg? Om noe skulle være forandret så er det vel heller for å holde en lavere stokkprofil? Noen lager uforståelige beskrivelser. Jeg synes de kunne ha produsert den nye SSG 3000 kassa i aluminium, punktum. Det hadde vært mye enklere. 
 

3 timer siden, M67 skrev:

Jeg kan ikke egentlig se hva Max-Saueren tilfører markedet

En ny stokk? Bedre egnet for frihåndsskyting og jakt enn det som før var på markede fra fabrikken.
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@msteiroÅh, nå forstod jeg 😂.  Jeg tipper at låsekassa bare har en lavere profil/høyde sammenlignet med STR. STR kassa er egentlig veldig høy og vil f.eks aldri passe ned i en «standard» jaktrifle stokk. 202 løste dette med å ha den idiotiske todelte stokken. Lavere profil er sikkert grunnen til at magasinbrønnen ser grunnere ut?

Link to comment
Share on other sites

 

4 minutter siden, Bly skrev:

Jeg tipper at låsekassa bare har en lavere profil/høyde sammenlignet med STR.

Noe som jo også innebærer at avtrekket til STR ikke vil passe. Og når den da kun leveres med direkteavtrekk blir den ikke noe alternativ for meg.

Link to comment
Share on other sites

@msteiroIkke godt og si om STR og Vision passer? Vision må nå uansett være helt mot sin hensikt. Hvorfor stikke ei lett låsekasse i en tung stokk?

 

17 minutter siden, bardp skrev:

Noe som jo også innebærer at avtrekket til STR ikke vil passe.

Ikke nødvendigvis. Jeg synes den avtrekkeren på Max ligner mistenkelig mye på STR. Høyda på kassa bak kan være høy nok til avtrekkeren, men så skrå og blir lavere fremover?

 

Jeg synes Landrø kunne lagt ut bedre beskrivelse, bilder og deletegning 😉

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...