Jump to content

Restaurering av sikte på gammel luftpistol


Helmet

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte jeg skulle prøve å restaurere baksiktet på en gammel luftpistol. Har prøvd å få av restene av gammel lakk med tynner og aceton, men det ser ikke ut som det biter i det hele tatt. Mulig det er pulverlakk som er brukt. Er det noen som har et forslag til hva annet jeg kan bruke for å få vekk den gamle lakken?

 

Og når den gamle lakken forhåpentligvis er fjernet, hva kan jeg bruke for å lakkere den på nytt? Bør vel være en matt svart lakk som tåler olje. Lakk som er beregnet på rc-modeller kanskje? Den bør vel være motstandsdyktig mot oljer og sånt.

 

 

20200222_103826b.thumb.jpg.0b6fd7908dfa54a3b602167719e1b593.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig det ser ser ut som parkerisert overflate på bildet, men bildet gir nok ikke helt riktig inntrykk av overflaten. Jeg tror fortsatt at det er en form for lakk som er brukt. På områder som har vært beskyttet mot "vær og vind" så er overflaten stedvis helt glatt og uten ruheten parkerisert har. Mulig jeg bare prøver å lakkere over uten å fjerne restene av gammel overflate. Får sove litt på det, og håpe jeg kommer på noe smart. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene. Kjemiske remedier er selvsakt et alternativ. Men jeg gikk for den mekaniske løsningen denne gangen, og skrapte overflaten så godt og skånsomt som det lot seg gjøre. Vasket skikkelig reint med aceton og lakkerte til slutt med lakk beregnet for bruk på felger. Skal legge ut "etter"-bilder når lakken har fått herdet skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blei bra. Regnet med at jeg måtte prøve flere ganger før det ble bra, men det ble såpass bra på første forsøk at lar det være. Neste steg er å få pusset vekk litt antydninger til rust i serrateringen på justeringsskruene, og få blånert dem på nytt. 🙂

 

Så da er neste utfordring å finne en rusteter som ikke legger igjen noe belegg på metallet. Er en fordel å slippe og glassblåse og pusse glatt  igjen når delene er såpass små. Gode tips mottas med takk. :-) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...