Jump to content

Hvordan stabiliserer man rikule?


JARE

Recommended Posts

Jeg har en blokk med hard og tett redwood treknute (133 x 130 x 45mm) og lurte på om jeg må kappe denne opp i mindre deler for at all veden skal bli gjennomvåt med cactusjuice. Og hva vil være den minste tykkelsen denne veden kan kuttes ned til før den deformeres under prosessen?
Et annet problem jeg har tenkt på er at all fuktighet må tørkes ut av treet før stabilisering, men hvis jeg tørker den i komfyren, vil den da sprekke? Den har noen veldig tynne sprekker allerede.
Noen her med erfaring vedr. dette?

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, vavlo skrev:

Tenkte umiddelbart på stigning

Det er vel ikke vanskelig, de må bare kastes med skru!🤪

 

Til trådstarter: Treverk krymper ulikt i de tre aksene. Det er derfor lurt å kappe emnene så nær endelig størrelse som mulig og tørke dem SAKTE. Start med å legge dem i en litt fuktig kjeller, og flytt dem gradvis til tørrere steder. Da får du så lite sprekker som mulig. Det kan hjelpe å sette endeveden inn med vanlig hvit snekkerlim, den hindrer for rask uttørring og sprekkdannelse i enden.Når du føler de er tørr nok er det tid for videre prosessering. Stekeovn regner jeg som katastrofe, Treverket må få sette seg gradvis slik at spenningene utlignes for å unngå sprekker.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Per-S skrev:

Det er vel ikke vanskelig, de må bare kastes med skru!🤪

 

Til trådstarter: Treverk krymper ulikt i de tre aksene. Det er derfor lurt å kappe emnene så nær endelig størrelse som mulig og tørke dem SAKTE. Start med å legge dem i en litt fuktig kjeller, og flytt dem gradvis til tørrere steder. Da får du så lite sprekker som mulig. Det kan hjelpe å sette endeveden inn med vanlig hvit snekkerlim, den hindrer for rask uttørring og sprekkdannelse i enden.Når du føler de er tørr nok er det tid for videre prosessering. Stekeovn regner jeg som katastrofe, Treverket må få sette seg gradvis slik at spenningene utlignes for å unngå sprekker.

 

Jeg antar at den blokken jeg har allerede er tørket på den måten som du beskriver, men jeg har forstått det slik at den også må tørkes i ovn for å få ut absolutt all fuktighet før den stabiliseres med cactusjuice og jeg har også lest et sted at dersom emnene blir for tynne, så kan de deformeres når den innbakte cactusjuicen skal herdes med varme til slutt i prosessen.

Edited by JARE
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...