Jump to content

Selge våpen fra dødsbo - våpensøknad


Sigrid

Recommended Posts

Skal selge våpen fra dødsbo etter min far. Min mor har vært hos politiet med skifteattest, og står som eier/disponent over alle våpen. Hun har ikke våpenkort, de er fortsatt registrert på min far.

 

Når de nå skal selges, er det min fars våpenkort som skal føres opp på våpensøknaden? Min mor skriver under som selger?

Hva er modellbetegnelse? (skal fylles ut på våpensøknaden)

Pipelengde - er det bare å måle i cm?

 

På forhånd takk!

 

Link to comment
Share on other sites

Mor skriver under som selger, undertegner det som er, legger ved kopi av skifteattest.

Modellbetegnelse er det som børsa er, så som 700, K98, M70 osv...

Pipelengde er ifølge forskriften:

Quote

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En bekjent har mistet sin far og han hadde en 9mm pistol. Sønnen har ikke interesse i pistolen eller noen forutsetninger for å ha den. Jeg har jo håndvåpen fra før så jeg tenkte jeg kunne ta den med til en forhandler å få den solgt i kommisjon eller lignende. Hvilke papirer må fylles ut? Å kan jeg gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Mener at bobestyrer for dødsboet kan gi deg fullmakt, men det greieste er å dobbeltsjekke med politiet. Må vel også skrive en utlånserklæring. Ihvertfall  skrev jeg det når jeg fikk overta noen våpen fra bobestyrer etter en onkel. Greit å ha det i tilfelle en blir stoppet med våpen i bil. Står ellers litt her. 
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arv-av-vapen/#undefined

Edited by Olemann
Link to comment
Share on other sites

Dette står på politiet sin side:

Dette skjer når en eier av et våpen dør: Bobestyreren er den som tar seg av dødsboet eller eiendommen til den som er død. Han eller hun får ansvar for hva som skjer videre med våpenet. Dette ansvaret kan arvingene også gi til en annen person ved å gi vedkommende fullmakt. Han eller hun skal snarest sørge for at du får våpenet. Vil du ikke ha våpenet, sørger han eller hun for å få det solgt.

 

Kan sønnen gi meg fullmakt?

 

Link to comment
Share on other sites

hikkas skrev (29 minutter siden):

Dette står på politiet sin side:

Dette skjer når en eier av et våpen dør: Bobestyreren er den som tar seg av dødsboet eller eiendommen til den som er død. Han eller hun får ansvar for hva som skjer videre med våpenet. Dette ansvaret kan arvingene også gi til en annen person ved å gi vedkommende fullmakt. Han eller hun skal snarest sørge for at du får våpenet. Vil du ikke ha våpenet, sørger han eller hun for å få det solgt.

 

Kan sønnen gi meg fullmakt?

 

Ja, hvis han er over 18 år. Hvis det er oppnevnt en bobestyrer, noe som ikke gjøres hvis arvingene har overtatt boet til privat skifte, så må du avklare med vedkommende hvem som skal ha pengene for et salg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...