Jump to content

Jaktfersking


frankhovin

Recommended Posts

Jeg er fersk (dog godt voksen) jeger, og har ikke vært på annet enn litt rådyr- og skogfulgjakt (i tillegg til revejakt) ennå. Har ikke fått felt noe, men har håp for 2020-sesongen.


Det jeg lurer på er hvor man skal henvende seg for å få jaktet storvilt sammen med mer erfarne folk? Småviltjakt er enklere, mer tilgjengelig, og der kjenner jeg også folk jeg kan jakte sammen med (i tillegg til at jeg fikser det alene).

 

Jeg har lyst å jakte hjort, og kanskje elg, i tillegg til rådyr. Men dette kan jeg naturlig nok ikke gjøre alene, da jeg som sagt kun har smakt på rådyrjakt, og med tanke på behandling av viltet har jeg kun et kurs i flåing under beltet. Det er jo fullt mulig å prøve å få tak i jaktkort, både for én person og for jaktlag. Men det er jo ikke bare å kjøpe jaktkort og så stå og rope på andre som vil være med.

 

Hva er mulighetene her? Ideellt ville jeg vært med x ant. mer erfarne jegere, på lik linje mtp. løyve, fellingsavgifter etc. Og gjerne med skuddmuligheter, men det viktigste er å være med og lære. Det jeg kjenner til at jaktlag i foreningen og rundtomkring tenderer til å være ganske lukket, og man må helst kjenne de riktige personene for å få innpass. Så har man selvsagt jaktreiser, men det tenderer til å være pakker hvor man må betale for så mye annet enn selve jakten og fellingen at det blir lite interessant. Ikke er jeg interessert i å dra til utlandet og felle dyr jeg ikke får tatt med meg hjem, heller (med unntak av villsvinjakt i Sverige).

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

On 2/21/2020 at 1:08 PM, Chiefen.v-2 said:

En god begynnelse kan jo være å fortelle hvor i landet du bor. 

Kaffeprat på skytebanen funker også brukbart. Kontakt med andre du gikk jegerprøvekurset med.

 

Bor i Drammensregionen. Men når det gjelder ihvertfall hjortejakt er jeg selvsagt villig til å reise. Ikke veldig mye av det her nede :-)

 

Ellers er det selvsagt "bare" å prate med folk, men samtidig ikke alltid. Stort sett opplever jeg at de som driver storviltjakt holder kortene tett til brystet, på tross av at noen mener det er feil.

Link to comment
Share on other sites

Slet med det samme da jeg var ung og ivrig. Det er ikke lett å få innpass, men det er med storviltjakt som med det meste annet: Nettverk.

Kjenner du nok folk i miljøet, og de kjenner deg, så kommer det muligheter.

Om du i tillegg skulle være eier av en jakt/ettersøkshund så vil du få den berømte ketchup-effekten. De kompisene jeg har som besitter gode jakthunder, sliter IKKE med å få tilbud om jakting😄

 

Mitt råd er: møt opp på jegertreninger/jaktfelt i det lokale skytterlaget/JFF. Vis ansikt, bli kjent og knytt nye kontakter.

 

Forhør deg med folk etterhvert. La alle få vite at du søker et jaktlag. Plutselig kan det være noen som mangler en postskytter og da husker de at du var interessert. Det er alltid lettere å ta inn folk man kjenner inn i jaktlaget, enn vilt fremmede.

 

Etter hvert får du nye bekjentskaper gjennom at du er med å jakter, som kanskje gir deg nye muligheter til å bli med andre steder også. 

 

Rådyrterreng er forresten ikke vanskelig å få tak i. Det kan jo være en start, å søke etter rådyrterreng i lokalavisa.

Får du først napp så kan det åpne seg nye muligheter osv,osv..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøv NJFF, de har introjakter og en del annen jakt man kan melde seg på. Finn et lokallag nær deg som er aktivt og tilbyr de aktivitetene du er ute etter, meld deg inn og møt opp på aktiviteter. Meld deg også gjerne til noe frivillig arbeid. Fin måte å bli kjent med folk på.

Link to comment
Share on other sites

Gode forslag alt det der, selvsagt. Og noe av det er jeg jo i gang med. Er tross alt medlem i NJFF og tilhørende lokallag. Har vært på en introjakt også, i en anne lokalforening. Men når jeg er dobbelt så gammel som de fleste andre ferskinger så føler jeg jo at jeg faller litt mellom to stoler :-)

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, frankhovin skrev:

Men når jeg er dobbelt så gammel som de fleste andre ferskinger så føler jeg jo at jeg faller litt mellom to stoler :-)

Da tenker jeg at nærmeste skytterlag og skytebanen kan være redningen, for der er jo sølvrev-faktoren ganske høy etter hva jeg har hørt og sett.... 😁

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok i samme situasjon (og kanskje i samme alder) som trådstarter. Jeg tok jegerprøven i fjor, var med på introjakt på rådyr (med hagle) og hare, og gikk litt støkkjakt på egenhånd. Ingenting ble felt. (Men det er ok.  Introjakt er virkelig hyggelig).

Jeg "henger" (vel, jeg skyter også) på den lokale skytebanen i helgene, ganske ofte. Jeg prøver å gjøre meg tilgjengelig som storviltjeger uten å virke for påtrengende. 

 

Så langt uten hell. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...