Jump to content

Nye hylser - sot?


AntonioZ

Recommended Posts

Kan nye hylser være årsaken til sot?

 

Ladet opp testskudd til en helt ny kombi 7x57r med helt nye norma-hylser, og synes det ble i overkant mye sot.

Ladet med 46gr VV N160 bak en 154gr Hornady Interlock. Col 78mm.

 

De vanligste årsakene til soting er vel lavt trykk eller lav settedybde. Kan ikke se at dette gjelder her?

Kan det være at hylsene fra fabrikk er noe romslige for kombien og at dette fører til soting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mye soting på Norma hylser med Vihtavuori N-140 og N-150 i 6.5 Creedmoor.

 

Byttet fra LR tennheter til LR Magnum tennhetter (CCI 250) som løste problemet. Man får vel hardere antenning av kruttet som gjør at trykket i hylsa stiger raskere eller noe, slik at hylsehalsen tetter bedre mot kammerveggen. Jeg kan ikke si helt sikkert hva som skjer der, men du kan jo gjøre et forsøk med magnum tennhetter og se om det hjelper. Det har kun vært med Vihtavuori N-140 og N-150 jeg opplever dette. Kan hende er det samme problemet med N-160.... ?

Link to comment
Share on other sites

Da prøver jeg med raskere krutt. Har prøvd N150 tidligere med god erfaring.

 

Grunnen til at jeg tenkte å prøve N160  var ladeboka (utg 8 ) som sier: "N160 var best, eller blandt de beste presisjonsmessig med alle kulevekter."

Tok utgangspunkt i data for 156gr Oryx, som sier 45-47gr N160.

 

Men ser jeg i Ladeboka utg 5, så ser det ut til at det er noe slapt? Den sier 48-49gr N160 bak 160gr Sierra.

 

51 minutter siden, Bergara-Man skrev:

Jeg får mye soting på Norma hylser med Vihtavuori N-140 og N-150 i 6.5 Creedmoor.

Vet mange opplever mye sot med N150 i 6,5x55. 

Men ser det kruttet får mye skryt i tråden for 7x57r.

Link to comment
Share on other sites

Mange kombinasjonsvåpen har relativt romslige riflekammer, kan hende det er tilfelle for ditt våpen også (Antonio Zoli om jeg ikke gjetter feil 😉?). I så fall burde problemet med soting avta når de nye fabrikkhylsene er blitt mer tilpasset kammeret etter noen omladinger. I mellomtiden kan du forsøke med litt raskere krutt, f. eks. N150 som du har brukt før (er vel ikke tilrådelig å bruke noe særlig raskere krutt til denne kula?). Og så er det vel også mulig å redusere col ned til 75 mm hvis sotingen vedvarer? Ellers er det jo viktig å ikke sette skulderen tilbake ved ompressing, med mindre du får problemer med å kamre hylsa. En kompis av meg har for øvrig ladet 7x57R med Oryx 156 grs og N160 uten sotproblemer av betydning. Jeg har ladet lillebroren 5,6x52R i mange år. I starten hadde jeg en italiensk Diamond kombi med et romslig (og svært langt) kammer, og da jeg byttet til Merkel drilling var det faktisk noen patroner som ikke kamret. Soting har imidlertid aldri vært noe problem, men så har jeg også stort sett ladet denne patronen med 202/N140.

 

Edit: har ladet mye med N160 både i 6,5x55 og .30-06 og aldri vært plaget av soting med dette kruttet. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...