Jump to content
ktm250sx

Tips til gløding av hylser

Recommended Posts

Kjøp deg en flaske med Tempilaq og test deg frem.

Jeg føler du varmer litt for mye.

Se ca. 4 minutt inn i denne video.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tempilaq er et OK hjelpemiddel for å få reproduserbarhet, men det er mykheten på messingen som er målet, ikke fargen på tempilaq. Jeg synes det ble glødet litt lite på videoen, og jeg gløder til jeg får halsen passe myk. Det ble brukt 650 F tempilaq, og den gav indikasjon et lite stykke ned forbi skulderen. 650 er vel omtrent 350 C, og det er litt lite når hylsen er i flammen 4-5 sekunder. Jeg har tempilaq på 700 F som er 371 C.

Jeg bruker samme maskin som på videoen, og med mine brennere bruker jeg 5-7 s før hylsen er myk nok.

Hvordan brennerne stilles inn og hvilken del av hylsen flammen rettes mot er minst like viktig som en temperaturindikator litt nede på hylsen. Det er halsen og skulderen som skal glødes til de er jevnt anløpt og temperaturen skal ikke bli for høy nedover hylsekroppen. Det er for å verifisere at varmen ikke blir for høy nedover at tempilaq har størst nytte. Den ligger uansett utenpå, og gir ikke indikasjon på temperatur inne i messingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, M67 skrev:

Messing er en legering, og det betyr fint lite hva sink (metallet heter sink) eller kobber gjør hver for seg. Det er ikke noe damp av noen av delene som er noe å bry seg om ved 450°C.
Alene koker sink ved 900° (på husk) og kobber ved ca 2600 - jeg har kokt begge ;) 

 

400-450°C er ca den temperaturen du ønsker, da vil messingen mykne på noen sekunder. 450 er kanskje litt mye, men da går det fort iallefall...

 

OK, takk for info. Jeg var redd det ble noe damp som var skadelig.

 

 

Jeg ser disse som produserer hylser (RCC brass) skriver en del om temperatur etc:

 

https://www.rccbrass.com/about/

 

Sitat

When brass is annealed at 250° C there is no visible change to the bonding of the grain structure, tensile strength and elasticity. At 300° C there is a microscopic change to the grain structure and at 350° the work hardness becomes softer and a fine grain structure can be seen. As temperatures increase the brass becomes fully annealed at 750° C and large crystals can be seen. Temperatures above this point will cause damage to the brass and at 800°C the brass is burned and should be scrapped.

 

Edited by Bergara-Man
rettelse

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Mix skrev:

Kjøp deg en flaske med Tempilaq og test deg frem.

Jeg føler du varmer litt for mye.

Se ca. 4 minutt inn i denne video.

 

 

OK, jeg ser det brukes to brennere samtidig, en fra hver side. Så temperaturen blir vel mer intens her enn med en brenner som jeg bruker. Jeg tror nok jeg må ligge rundt 7-8 sek. for at det skal bli nok varme ser det ut som.

 

Jeg har ikke noe Tempilaq, men skal se om jeg kan få tak i.

 

Edited by Bergara-Man

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bildet viser hylser glødet med samme maskin og oppsett som på videoene. Jeg la inn noen 30-06 hylser med tempilaq for å vise hvordan det fungerer. (Jeg er for gniten til å ødelegge mine 300 hylser. Det eneste man får ut av tempilaq er hvor langt ned på hylsen overflaten i en kort stund har vært over en viss temperatur. Jeg bruker 371 C lakk, og da er det kun litt ned på kroppen det er så varmt. Den store utfordringen er forniklede hylser, der ser en ikke visuelle tegn på at de er glødet. Skitne og velbrukte hylser viser også svært lite anløpingsfarger. Derfor er det viktig å teste hardhet i halsen på en eller annen måte for å verifisere at de ikke er verken for bløte eller for harde.

Det er ofte vanskelig å se når tempilaq skifter farge når det skjer inne i flammen.

 

 

IMG_3049.JPG

Edited by Per-S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Her er hylsegløderen min, fikk ikke til embedded link her, fulgte et oppsett jeg så på youtube, 2 motorer kostet 75 kr pluss frakt, styringen med display og hastighetsstyring ca kr 80 pluss frakt. Man kan også lage et magasin hvor en motor driver en sylinder som tar med seg en og en patron ned på løpeskinna. Litt lang holdetid på hylsene her tror jeg.

 

https://streamable.com/sc3ul

Edited by Slingshooter
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skumme gjennom tråden for å finne rett temperatur for anløping av hylser, men fant ikke noe konkret. 
Fant imidlertid en fagskrift fra NTNU om virkningene av kaldherding og prosessen med å rekrystalisere legeringer. For messing var rekrystaliserings temperaturen angitt til 320 C

 

Anbefalt lesning for den interesserte

http://folk.ntnu.no/hennj/materialteknologi/materialteknologi/Materiallare/arbeidsplan/8. avsp., rekryst. og kornv/Materiallaere-TDL-8-Avsp., rekryst. og kornvekst (IM+TDL)-10.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, AKJ skrev:

Skumme gjennom tråden for å finne rett temperatur for anløping av hylser, men fant ikke noe konkret. 
Fant imidlertid en fagskrift fra NTNU om virkningene av kaldherding og prosessen med å rekrystalisere legeringer. For messing var rekrystaliserings temperaturen angitt til 320 C

 

Anbefalt lesning for den interesserte

http://folk.ntnu.no/hennj/materialteknologi/materialteknologi/Materiallare/arbeidsplan/8. avsp., rekryst. og kornv/Materiallaere-TDL-8-Avsp., rekryst. og kornvekst (IM+TDL)-10.pdf

Jeg finner ikke noen referanse til messing? Forøvrig tror jeg du ønsker noe kornvekst også. 425-450°C er vanlig å se referert til for "cartridge brass", 70/30

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, M67 skrev:

Jeg finner ikke noen referanse til messing? F

Nei, ikke sånn direkte, men legeringen kobber/sink (5%) begynner å bli messing-ish. Mange ulike messing legeringer som du sikkert vet. 
Mente med innlegget å gi en pekepinn på aktuelt temperatur område, ettersom det i tråden fremstår usikkert hva som er «riktig» temperatur.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som gjør at ulike kilder oppgir ulike data om temperatur er tidsfaktoren. Ved gløding av hylser kan vi ikke vente 2-3 timer på omkrystallisering slik man kan i store industriovner. Vi må øke temperaturen så mye at omkrystalliseringen blir ferdig på under ti s, helst ned mot 5 s. Da kreves mye høyere temperaturer, og 450-500 C kan være nødvendig. Det finnes masse informasjon om dette på nett. Metoden du bruker har betydning for nødvendig temperatur. Holder du hylsen 15 s i en gassflamme kan 430 være OK, bruker du en induksjonsspole i 3 s må du høyere. Jo lengre tid hylsen varmes jo mer oksydering får du, så en rask oppvarming og høy temperatur er en fordel.

Du må teste ditt oppsett, og finne en temperatur/tid som gir deg tilstrekkelig gløding.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...