Jump to content
ktm250sx

Tips til gløding av hylser

Recommended Posts

Hei,

 

Hva slags oppsett bruker dere for å gløde hylser? Ser det selges maskiner for 9000,- og oppover, men hadde sett for meg noe litt simplere og billig. 

 

Er det godt nok å bruke temperaturstift og holde hylsa i hånda? 

Luft eller vannkjøling? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hold hylsa i hodet/bunnen, glød til den akkurat IKKE er rødglødende i halsen. Det finner du best ut med å gløde et par til de er svakt røde og så gløde resten et sekund eller to mindre. Ofte vil du se på anløpningen også, men den kan variere med eventuell vask og sånt, så da må alt være likt.

Jeg bruker/ brukte en enkel Biltema/ Clas Ohlsson propanbrenner.

Når du holder i hodet sikrer du også at det ikke blir for varmt. Blir det det så har du problemer. Men for varmt er >3-400°C

 

Sizing etter gløding krever smurning selv om du har karbid/ nitrid "smørefrie" dier.

 

Hylsene kan kjøle i luft, vann tilfører ingenting nyttig.

 

K

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutter siden, Slitern skrev:

Vil ikke kjøling i luft gi sprøere hylser enn ved kjøling i flytende medie?

Nei, poenget med gløding er uansett å gjøre hylsene mykere, og omkrystalliseringen stopper i praksis i det du tar den ut av flammen, så å bråkjøle dem etterpå gjør ingen ting til eller fra, bortsett fra at de blir våte da ;)

Du må gjerne forklare hvorfor de skulle bli sprø?

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel en av de tingene fra skolesløyden som sitter til evig tid. Vi lærte det samme når vi måtte hamre kobber. Og folk flest baserer seg faktisk på det de lærte på skolen, selv om det gikk ut på dato for mange tiår siden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Balle klorin skrev:

Og folk flest baserer seg faktisk på det de lærte på skolen, selv om det gikk ut på dato for mange tiår siden

Kunnskap går aldri ut på dato!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Per-S said:

Kunnskap går aldri ut på dato!

 

Slik taler en som er på god vei til å gå ut på dato selv :-)

 

A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it

Max Planck

Share this post


Link to post
Share on other sites

@M67, jeg levde i den formening om at messing blir mykere jo raskere den avkjøles, stikk motsatt av stål. Men kan være overtro, dersom det ikke er tilfelle er eneste argument for å droppe hylser i vann etter gløding at man ikke risikerer å sette fyr på omgivelsene!

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutter siden, ktm250sx skrev:

Den så rå ut ja, men 20.000 for en glødemaskin er jo litt rikelig 😮

 

Ja, det er en fæl pris på den. Da skal man jammen lade mye før det ev. lønner seg noe med tanke på flere omladninger av hylsene før hylsehalsen sprekker og de må kastes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har sett smarte "patenter" på youtube, men ingen som kan fortelle meg hvilken temperatur som er ønskelig  ? Jeg krever presisjon i alle ledd - jeg må vite et tall - i kelvin eller grader celsius - eller fahrenheit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hardhet på messing under utgløding er en funksjon av temperatur og tid. Jo høyere temperatur jo kortere tid trenges. 

Med en gassflamme må du bruke høy temperatur og kort tid, men nøyaktig temperatur får du ikke målt i en slik prosess. Du må bestemme deg for en brenner og prøve deg med ulike tider tid til du får en passe hardhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og så er det et spørsmål om hvor nøyaktig du egentlig trenger det. Hvis små forskjeller i hylsas hardhet ikke gir utslag på skiva, så kan det vel være godt nok med en håndholdt gassbrenner?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En altfor akademisk tilnærming gir deg bare hodebry og bortkastet tid.

På en relativt avansert forskningskonferanse hadde vi besøk av en anerkjent amerikansk spesialist.

En av mine kolleger delte ut noen minner fra Norge.

Den anerkjente forskeren fikk en primstav med alle gamle norske mål inntegnet, fulgt av følgende visdomsord:

"It is better to be approximately right than exactly wrong"

Det er mye visdom i den uttalelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, joar1 skrev:

Jeg krever presisjon i alle ledd - jeg må vite et tall -

Det første du må sikre deg er en prosess/metode som gjør det samme med alle hylsene slik at det blir likt fra hylse til hylse. Det er nettopp det alle disse smarte dingsene på på YouTube fikser for deg. 
Etter at du har kontroll på det trinnet ville jeg sagt at det er bedre med for lite enn for mye «gløding». Blir hylsa for myk er det bare å kaste den i søpla.

Les denne artikkelen https://www.6mmbr.com/annealing.html og test litt selv så finner du antagelig et oppsett som funker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom du av en eller annen grunn må føle deg sikker på at ikke ujevn gløding påvirker resultatet på noe vis,så foreslår jeg følgende testoppsett:

 

To batcher med hylser for omlading i samme kaliber, den ene av dem fabrikkny Lapua fordi Lapua så vidt jeg vet har stålkontroll på glødingen og nye lapuahylser er ferdig glødd fra fabrikk. Den andre batchen skutt noen ganger, trimmet etter alle kunstens regler, og glødd med håndholdt gassbrenner på grovt øyemål. Sett gjerne hylsene i en langpanne med litt vann før du gløder, slik at hylsehodet er vannkjølt og ikke kan bli overopphetet.

 

Lad begge batcher med identisk kule og ladedata forøvrig, skyt for presisjon med anlegg og sammenlign. Det vil overraske meg stort om forskjellen på skiva er stor nok til å utgjøre noen praktisk forskjell, i alle fall utenfor benchrest verdensrekordforsøk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, Vargen skrev:

Det vil overraske meg stort om forskjellen på skiva er stor nok til å utgjøre noen praktisk forskjell

Jeg gløder langholdshylsene av to grunner. Det er først og frems levetiden på hylsene som er målet med gløding. Jeg lader hylsene rundt 20 ganger før de går i søpla. 
De hylsene jeg bruker er på en måtte «sortert og verifisert» og jeg vet hva de gjør med tanke på jevn fart (lav ES). En bieffekt av glødingen er at i tillegg til at halsen ikke sprekker etter 5-10 omladninger, så ser det ut som om farten holder seg jevn mellom hylsene hele veien i løpet av levetiden.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av nysgjerrighet... Hvis man bruker bushing die uten ekspander, har et kammer med trang hals og ikke sprenglader slik at messingen arbeides minimalt, hvor stort er behovet for gløding?

 

Jeg har glødet hylser slik @Vargen beskriver, og det funker det, men behovet ble ca borte når jeg begynte å presse hylsene akkurat nok og ikke mer. 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutter siden, boble skrev:

men behovet ble ca borte når jeg begynte å presse hylsene akkurat nok og ikke mer. 😉 

Hvor mange omladninger får du ut av hylsene? Kjenner du ingen forskjell når du setter i kullene etter 10-15 omladninger?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette med gløding av hylser var ikke så enkelt som jeg først trodde.

 

Jeg kjøpte jo en slik billig Biltema-gassbrenner med de små blå gasspatronene:

 

https://www.biltema.no/verktoy/sveising/gassbrennere/minibrenner-2000020057

 

Men når jeg varmer med denne så får ikke hylsa så lett den blå-grå fargen og det virker som om flammen ikke er avgrenset nok eller ikke klarer å varme opp hylsehalsen raskt nok. Varmen brer seg utover litt for mye virker det som.

 

Men så har jeg en gammel jævel av en gassbrenner med skikkelig metallflaske og et slik langt munnstykke som kan vinkles:

 

?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.vfsxPeGfW-LIpvb16JRJgwHaHa%26pid%3DApi&f=1

 

Da blir hylsene mye raskere blå-grå i hylsehalsen, samt fargen etc. ser mer riktig ut.

 

Bildet nedenfor viser to Norma 308win hylser, den til høyre er varmet med Biltema-brenneren. Jeg er i grunn ikke sikker på om den blir noe særlig glødet i det hele tatt.

bilde.png.add0850fd31dce3f5790ccd5ae982791.png

 

 

 

Edited by Bergara-Man
skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lodder uten problemer kopperrør medlem slik Biltema brenner, den duger i massevis til hylsegløding.

Det jeg bruker til hylsegøding er en slik, https://www.billigvvs.no/Verktoey-VVS-verktoey-Loddeverktoey--Express-blaaselampe-8900-til-campinggass-Leveres-uten-gass-681408.html?gclid=Cj0KCQiA4sjyBRC5ARIsAEHsELHgkhDdBOksjy_VCx10jPYDqhmhvDhhkElon6hkMMkcsr3IUSGAwEYaAhdJEALw_wcB

Fordi den står stødig på benken og en gassboks holder i laaaaang tid, koster noen tiere og kan kjøpes på Statoil klokka 9 på en søndag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Vargen skrev:

 

To batcher med hylser for omlading i samme kaliber, den ene av dem fabrikkny Lapua fordi Lapua så vidt jeg vet har stålkontroll på glødingen og nye lapuahylser er ferdig glødd fra fabrikk. Den andre batchen skutt noen ganger, trimmet etter alle kunstens regler, og glødd med håndholdt gassbrenner på grovt øyemål. 

 

Problemet med dette oppsettet er variasjoner i ny messing, noen halser er litt skeive, noen er oval, noen har bulker, lengden varierer litt og indre diameter varierer litt.  

 

Hylser som er skutt en gang har også fordelen av å ha litt smurning i halsen -sot- det reduserer friksjonen og gjør at settekraft blir likere fra patron til patron, selvom det er forskjeller i kulehold, så får dette mindre betydning. Derfor er det mange som bruker litt grafittpulver mellom kule og hals.  

 

Jeg gløder alt av messing jeg skyter langt med, først og fremst for å redusere hastighetsvariasjon mellom skudd. Kronograf er beste verktøyet for å vurdere dette, ikke presisjon.  Til vanlig 100-300 meter skyting så er tiden bedre anvendt på banen, enn bak blåselampen. 

 

Bruk en vanlig blåselampe, snurr hylsa med flammen mot halsen i 8-10sekunder. Holder du i hylsehodet er det ingen fare for at det blir for varmt. Det er ikke akkurat rakettforskning dette..

Edited by ladebenken

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Lodder uten problemer kopperrør medlem slik Biltema brenner, den duger i massevis til hylsegløding.

 

Vel, her er jeg uenig. Den varmer nok sikkert opp mer enn nok til å lodde kobberør med, men flammen er ikke avgrenset nok (skarp nok i kanten) og jeg har prøvd å holde hylsehalsen inne i flammen i over 10 sekunder mens jeg roterer hylsa uten at jeg får den riktige blå-grå fargen. Resultatet blir at jeg brenner meg på fingrene når hylsa blir varm nedover mot bunnen av hylsa. Det blir heller ikke noe skarpt avgrenset felt der hylsa går i fra messing-farget til blå-grå glødet farge slik du ser på fabrikkglødede hylser. På den langhalsede gassbrenneren får jeg nøyaktig slik resultat du ser på fabrikkglødede hylser:

 

https://www.jaktdepotet.no/dep/display/Normatrainer65551.png

 

Så min anbefaling for de som skal gløde hylser med gassbrenner er å gå for en større gassbrenner med lang hals, som gir en skarpere mer avgrenset flamme. Dere må gjerne få tak i en slik langhalset gassbrenner og se selv, så blir dere overbevist.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var vel en av de tre første i Norge som kjøpte AMP Annealing Made Perfect maskinen.. jeg glødet med gass og temp stift tidligere..men det ble for mye «styr» for min del.. nå så annealer jeg rett før jeg skal lade..skal jeg lade 50 skudd så gløder jeg rett rett før.. slik at messingen er så «fersk» som overhode mulig.. 

jeg har 103 stk Norma 7x64 hylser som er på sin 63 omladning.. de er like  «jomfruelig» i messingen nå som nye..utenom at noen av hylsene har fått romme tennhettelommer..  gass vil også gjøre jobben..men med mye mere «innsats» for at alt skal bli like likt mellom hver gang..

 


 
 
Edited by Sunnmøring
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Bly skrev:

Hvor mange omladninger får du ut av hylsene? Kjenner du ingen forskjell når du setter i kullene etter 10-15 omladninger?

 

Jeg er på 11 nå med den ene batchen og merker ingen problemer så langt. Før sprakk de etter tre-fire omladinger. Dette er svært tykke RWS-hylser som arbeides mye i en normal die, og behovet for å gløde blir tilsynelatende mye mindre når jeg presser mindre.

 

Nå er jeg ute etter bedre levetid, ikke ekstrem presisjon som du kanskje er. Og jeg har ikke noe fasitsvar, derfor spør jeg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bergara-Man hvilken farge hylsen har etter gløding kan variere i forhold til hvordan hylsene har vært behandlet på forhånd..

feks så får en ikke «Lapua» blåfargen på hylsene..om de har vært «stainless steel thumblet» i forkant.. om en bare lader om samme hylsen uten å vaske den så blir fargen en helt annen.. så ikke se deg blind på at hylsene skal ha en «hvis farge» for at hylsene skal være «riktig» glødet.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

synlig anløping er ofte milspec krav, for å faktisk se at levrandren har gjort det, og ikke bare sagt de har gjort det.

runde i SS tumbler er merkene borte og polert fine, men hylsen er like anløpt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Så min anbefaling for de som skal gløde hylser med gassbrenner er å gå for en større gassbrenner med lang hals, som gir en skarpere mer avgrenset flamme. Dere må gjerne få tak i en slik langhalset gassbrenner og se selv, så blir dere overbevist.

Man er ikke avhengig av noen skarp avgrensning. Det er interessant hva du finner ut, men vi er tross alt mange som har glødet tusenvis av hylser på slike brennere uten problem. Denne diskusjonen hadde vi trolig på "Sluttstykket", i 2004 ;)
Men ja, det er på en måte bedre med en littt vassere brenner, samtidig er det verre, for det er mye lettere å gløde for mye.

 

Uansett er jeg veldig i tvil om hva man oppnår. Enkelte rifler, hylser, kalibere, wtf. krever det for å få lengre levetid - men det vanligste er jo at hylsene varer "evig" uansett. Iallefall når brukt i kvalitetsvåpen. Før eller senere strekker de seg og å må helpresses, og før eller senere er de helpresset nok mange ganger til at de ryker mellom hylsehode og resten av hylsa. Men før det... er de som oftest mistet.

Der man må gløde, for levetid, eller presisjon, om man vinner noe der (ikke alltid det hjelper)  så er en god brenner grei å ha.  Men etter min mening er både Biltema sin og Clas sin helt OK til å gløde hylser i små antall. En blir fort lei når en har 20-25l hylser

 

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke bruke disse engangsboksene med gass. Bruker heller munnstykke ala dette og en industriregulator, ett par meter gass slange og gassflaska til grillen. Setter munnstykket i skrustikka, så er det bare tut og kjør. Noen få sekund på hver hylse er nok. En venner seg fort til å se på fargen når det er passe.

gass.jpg.479e05f0639104f9ba893d846fd8a87b.jpggass2.jpg.0f463085aa239003044418de01641abb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, boble skrev:

Nå er jeg ute etter bedre levetid, ikke ekstrem presisjon som du kanskje er. Og jeg har ikke noe fasitsvar, derfor spør jeg. 

Jeg er nå egentlig mest ute etter levetid. Økt «presisjon» på bakgrunn av gløding er vanskelig å dokumentere. Jeg har prøvd et par oppsett side om side med gløding og uten, og jeg mener at forskjellen var nokså liten i favør av de som var gløda med tanke på jevn fart. Men ikke stor nok til at jeg ville trekke noen konklusjoner basert på testen. Det kunne helt sikkert like gjerne vært tilfeldig.

 

Nå presser jeg hylsene med Lee Collet hvor jeg har slipt ned mandrellen så mye at kuleholdet tilsvarer en «helpresset hylse» ut av ei Redding die. Det blir nok vandring i materialet fra STR piper til at hylsene begynner å gi seg et sted allerede etter 10 ladninger med den «omfen» jeg vil ha ut av de. Rundt 20 begynner hettelommene å bli litt slappere, og da går de i søpla. 
Et sted innimellom må jeg selvfølgelig sette skulderen tilbake også. Kanskje så ofte som mellom hver 5 omlading.

 

Men poenget mitt er at når jeg har 1-200 hylser som jeg vet ES’en på, så vil jeg fortsett å bruke akkurat disse hylsene hele tiden. Hylsene gjør det samme hver gang.  Det er her jeg henter «presisjonen», eller bedre forklart, forutsigbarhet på 1000 meters ammoen.


En bieffekt av glødingen er også at kuleisettingen «føles» mye jevnere enn uten, og jeg trekker slutningen at kuleholdet kanskje er litt jevnere? Om det egentlig betyr noe er jeg usikker på så lenge det ikke er snakk om kuler som sitter løst i hylsa. Jeg lader aldri ammo med løse kuler! Det anser jeg som farlig.

 

35 minutter siden, Mix skrev:

En venner seg fort til å se på fargen når det er passe.

Farge er en dårlig indikator. Om du tar en oksidert (gammel) hylse og en nypolerte og gir de samme varmebehandling så oppnår det helt forskjellig farge.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gløder kun hylser som har gått gjennom "marinatoren" med stålmedia. Så har nok god kontroll.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Sunnmøring skrev:

@Bergara-Man hvilken farge hylsen har etter gløding kan variere i forhold til hvordan hylsene har vært behandlet på forhånd.. feks så får en ikke «Lapua» blåfargen på hylsene..om de har vært «stainless steel thumblet» i forkant.. om en bare lader om samme hylsen uten å vaske den så blir fargen en helt annen.. så ikke se deg blind på at hylsene skal ha en «hvis farge» for at hylsene skal være «riktig» glødet.. 

 

OK. Mine hylser er nå alle Stainlees Steel Tumblet i ca. 30 min. De blir da rene og fine utvendig og innvendig. Jeg har i litt sitronsyre og en dash med oppvaskmiddel i trommelen.

 

Men jeg får faktisk nesten den "Lapua" blåfargen som du sier med den større gassbrenneren med lang hals, se bildet av de to Norma-hylsene ovenfor, se på hylsa til venstre. Fargen blir vel mer matt-grå enn blå men....Jeg holder dem da inne i flammen ca. 7-8 sek mens jeg roterer dem, de får da en fin matt blå-grå farge med ganske avgrenset kant som du ser på den hylsa til venstre på bildet. Så dypper jeg hylsa i en kopp med vann, så den kjøles raskt, hylsa blir vel da ikke så varm lengre nedover på hylsa heller, så den delen skal vel ikke bli oppvarmet for mye da varmen ikke brer seg så raskt nedover hylsa i løpet av den tiden jeg varmer opp hylsehalsen.

 

Men, jeg vet jo ikke hva temperaturen på hylsehalsen er, man får vel heller ikke målt det så lett. Jeg ser det finnes noe slik temperatur-indikator guffe (750 degree F Tempilaq). Det skulle bli ca. 399 grader C.

 

Jeg gløder dem først, deretter neck-sizer jeg dem. Noen neck-sizer kanskje først , deretter gløder dem.....

 

Hvis temperaturen blir for høy, hvilke problemer blir det med hylsa da ? Messingen blir vel for myk, kula sitter kanskje da ikke så hardt fast i hylsa etter neck-sizing..... Jeg har ikke merket noen problemer så langt i hvert fall., men jeg har omtrent akkurat de siste ukene begynt med den store gassbrenneren med lang hals, så jeg har ikke fått testet så mye med de hylsene ennå.

Edited by Bergara-Man

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Bergara-Man skrev:

Hvis temperaturen blir for høy, hvilke problemer blir det med hylsa da ? Messingen blir vel for myk, kula sitter kanskje da ikke så hardt fast i hylsa etter neck-sizing.....

Elastisitetsmodulen endres ikke ved gløding så kulene sitter like fast. Men du kan få problemer med pressingen, hylsene krever mye mer smøring.

Nå lages det unødig mye vitenskap av en enkel prosess. Gløding er for å fjerne spenninger i godset, ikke for å fargelegge hylsens halsparti. Drit i fargen, klem på halsen og se hvor hard den er. Det er hardheten som er målet, ikke fargen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, men fargeforandringen sier jo noe om temperaturen du oppnår på messingen. Jeg klemmer på hylsehalsen med en tang og merker i grunn ingen særlig forskjell mellom en hylse skutt en gang (som jeg ikke har glødet) og de jeg har glødet. Hylser skutt fler ganger (5-6) og som ikke er glødet er jeg tom for, så får ikke testet det nå. Så hardheten er ikke lett å finne ut av virker det som. Men helpressing av de nylig glødede Norma-hylsene i 308win gikk lett og fint uten bruk av noe ekstra hylsesmøring.

 

Jeg ser Peterson Brass for øvrig oppgir legeringen de benytter i hylsene sine:

 

https://www.petersoncartridge.com/our-difference/quality-assurance/

 

The chart below displays the metallurgical composition of the brass cups.

Copper 72.8000%
Zinc 27.1000%
Nickel 0.0210%
Lead 0.0081%
Iron 0.0075%
Bismuth 0.0040%
Antimony 0.0027%
   
   
  Tillegg 09:30: Hvis jeg hadde varmet hylsehalsen for mye så burde man vel kjenne med en tang at hylsehalsen ble veldig myk. Jeg skal gjøre en test en dag her og varme for lenge (til den gløder rødt) og se hvordan det blir med å klemme på hylsehalsen med tang da. Det er nok ikke så dumt å prøve seg fram med noen hylser og finne ut hvor grensen går omtrent med tanke på hvor mange sekunder inne i flammen osv.
   
   
 

 

   
Edited by Bergara-Man
rettelse+tillegg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik ble resultatet på en test med 6.5 Creedmoor Norma-hylser i dag:

 

bilde.png.bea1ace1ebf4fbe13d136a36007d731d.png

 

 

Den hylsa som jeg roterte i flammen på den langhalsede gassbrenneren i 15 sek. ble gradvis blå-grå lengre og lengre nedover hylsa. Når jeg klemmer på den i hylsehalsen med nebbtanga så er den betydelig mykere enn de andre. Den som ble varmet i 8-9 sek. er nok så vidt litt mykere enn en maken hylse som ikke er glødet (som var skutt ett par ganger uten gløding). Biltema-brenner hylsa kjennes like hard ut å klemme på som den hylsa som ikke er glødet. Men, så lenge man ikke har noe avansert å måle hardhet med så blir dette bare omtrentlig.

 

Jeg kommer til å bruke den langhalsede gassbrenneren og ca. 8 sek. Så får det bli med det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Bergara-Man skrev:

OK, men fargeforandringen sier jo noe om temperaturen du oppnår på messingen. 

 

Sier det ikke mer om tilgangen på oksygen og urenheter? 

 

Om man varmer for lenge så halsen blir for myk er det greit, om hylsehodet mykner er det krise. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Farge er nok en dårlig indikator. Den er avhengig av overflatetemperatur, utgløding er avhengig av temperaturen og varigheten gjennom hele godset og type flamme. Er det en oksyderende flamme eller reduserende? Hvor i flammen er det fargen oppstår?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Bergara-Man skrev:

Jeg kommer til å bruke den langhalsede gassbrenneren og ca. 8 sek.

Det er vankelig å si, avhengig av varmen og brenneren din, men jeg tipper jeg ligger på 4-5 sek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den gassbrenneren har veldig langt munnstykke (16 cm) og gassflammen starter langt inni det røret og er svært samlet der den kommer ut. Og jeg holder hylsa bare 3-4 millimeter ut fra munnstykket, så flammen treffer ikke sidene på hylsa noe.

 

Ulempen er at det munnstykket blir helt rødglødende etter ca. 1 minutt, og strålingsvarmen fra det gjør at du ikke klarer å holde i hylsa med fingrene, så jeg setter dem på batteridrillen i den LEE hylsetrimmer-holderen.

 

Tegnet inn sånn jeg holder hylsa i flammen og roterer den der.

bilde.png.944730dd010c48ca791e4f8a76a6d255.png

 

 

Man kunne nok satt en stålplate mellom munnstykket og hylsa for å skjerme fra strålingsvarmen.

Omtrent slik:

bilde.png.1ace5d2f9865be3fb102b33dec7d4d90.png

 

Edited by Bergara-Man
tillegg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med giftig røyk/damp fra hylsegløding ?

 

Avgis det noe zink-røyk ved 400-450 grader C fra messingen ? Jeg tenker på det som omtales med "metall-feber"......

 

Blydamp? Det er bare 0,008 % bly står det i legeringen fra Peterson Brass.

 

Jeg finner ikke så mye info på nett, bare at Zink smelter ved ca. 420 grader C og messing smelter ved over 900 grader C.

 

https://www.onlinemetals.com/en/melting-points

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Bergara-Man skrev:

Hva med giftig røyk/damp fra hylsegløding ?

 

Avgis det noe zink-røyk ved 400-450 grader C fra messingen ? Jeg tenker på det som omtales med "metall-feber"......

 

Blydamp? Det er bare 0,008 % bly står det i legeringen fra Peterson Brass.

 

Jeg finner ikke så mye info på nett, bare at Zink smelter ved ca. 420 grader C og messing smelter ved over 900 grader C.

 

https://www.onlinemetals.com/en/melting-points

Messing er en legering, og det betyr fint lite hva sink (metallet heter sink) eller kobber gjør hver for seg. Det er ikke noe damp av noen av delene som er noe å bry seg om ved 450°C.
Alene koker sink ved 900° (på husk) og kobber ved ca 2600 - jeg har kokt begge ;) 

 

8 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

400 grader er laaaangt over det du vil gløde hylser til.. 

400-450°C er ca den temperaturen du ønsker, da vil messingen mykne på noen sekunder. 450 er kanskje litt mye, men da går det fort iallefall...

 

Forøvrig er jeg enig i det Per-S sier om farge og overflatetilstand og flammekjemi over. Selv bruker jeg en Clas-brenner og stoppeklokke - men kalibrerer tida med et varmekamera først ;) Jeg gløder bare (det er sjelden jeg gløder - nå gløder jeg kun BR-hylser, og knapt nok det) ståpinne/Zalovaskede hylser som er godt skylt, så kan bruke fargen som "sjekk"

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...