Jump to content

Kikkertsikte 22lr, jakt og trening


vannebo

Recommended Posts

Trenger litt innspill til optikk å vurdere på en 22lr siden jeg tenkte jakte litt mer med den i tillegg til å trene. Har tidligere hatt endel forskjellig, og det meste funker så lenge det er lyst, men tenkte prøve ta den med på andejakta og da kan det bli litt mer utfordrende, siden det stort sett kommer når det er skumt og vel så det.  Kan vel nevne at jeg av den grunn også har satt aimpoint på hagla. 

Ønskeliste:

Forstørrelse - egentlig ikke så farlig, alt fra området 2,5-10/3-12 funker

Zerostop/nullpunkt og komp - Ikke påkrevd for jakt der avstand typisk vil være 30-60m, dvs man kommer langt med å holde litt høyere eller lavere - har måler og kontroll på avstand. Dog er det en fordel til trening på bane der det fort blir litt ratting, og man fort kan snurre seg bort uten nullpunktsjustering.

Retikkel med lys- tror egentlig dette er en stor fordel pga skumring

Optikk - Må være anstendig- men trenger ikke være helt i toppklasse

Parallaksejustering - kjekt men ikke påkrevd. Skyter stort sett fra 50m utendørs, men har en liten drøm om å kunne skyte litt innendørs, så det hadde vært kjekt med noe som funker fra 10/15m

Vekt - helst så lett som mulig

FFP/SFP - FFP er alltid en fordel, men ikke så farlig her

Pris - så lav som mulig og så høy som nødvendig

 

Ideelt hadde nok et sikte i området 4-16x50 med tårn og justering fra 15m , opplyst ffp mrad retikkel av noe slag og kurant optikk vært kurant, men ser det kan bli vanskelig å få alt i et sikte. 

Jeg ser jo fort at det lukter zeiss med ASV og lys her selv om det nok er litt overkill, meopta optika 6 kan nok også funke  men blir tungt og voldsomt for en 22lr.

 

Bruker en leup fx3 12x40 med target dot nå. Veldig kurant kikkert, men mistenker den fort blir litt trasig i skumringa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...