Jump to content

Sannheten om 223 og 1:8 stigning?


gordon setter

Recommended Posts

Jeg trenger en rifle utover det jeg sitter igjen med nå- en Sako Quad med 22 LR, 22 wmr og 17 hmr løp. Har en bestilling inne på en 22 hornet da. Men den vet jeg ikke om noen gang kommer da vi nærmer oss et år siden jeg bestilte den.

Vil ha litt mer kraft og mulighet for lengre hold på dager med mye vind i fjellet- og til jakt på rev og kråker der avstanden kan bli lengre enn det de overnevnte klarer.

 

Men masse tråder om 1:8 stigning og 223 her på kammeret. Finner mange filmer på youtube med Tikka T3 og T3x både med 1:12 og 1:8, og også med 222 rem i samme rifle med meget god presisjon.

Ingen med Browning x-bolt da. Og de selger jo en nett lita rifle i kalibret, men i 1:8 stigning. Lurer også på hvorfor det ikke er lagt ut noen film om presisjon i den rifla med det kalibret.

 

Uansett- er det slik ref disse filmene og det jeg klarer forstå ut ifra tråder her inne- at skal man holde seg til 55 gr kuler og ferdigladet, så er 1:8 stigning ikke noe å satse på?

Syns ikke slik presisjon som i denne filmen under er god nok- og er det det 1:8 stigningen kan tilby med 55 gr kuler? eller er det noen som har en annen erfaring?

 

Har lyst å holde meg til Norma, Lapua eller Sako sine ferdigladde patroner. Og like Browningen som første valg og Tikka T3x som andre valg. Men må ha bedre presisjon 3 cm for å trives med rifla.

 

https://youtu.be/FF-x00Oi7Os

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Dersom du har et kvalitetsvåpen så vil du få mer enn god nok presisjon med 1:8 stigning. Får du ikke samlinger mindre enn 3 cm på 100 m så er det ikke riflestigningen som gjør det.

Du bør regne litt på ballistikken, det skal ikke så veldig lange hold til før du får vesentlig mindre vindavdrift med en litt tyngre kule med høyere BC. Kulefallet kan du alltid skru for, men dersom du skal jakte i fjellet er det vindavdrift som kommer til å gi deg bom eller dårlige skudd, ikke feil på avstand og skruing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte i sin tid en Tikka T3 lite i 223, med 1:8 i stigning. Formålet den gang da var å skyte fabrikkammo, siden jeg var mildt sagt dritt lei av å forske på ladninger.

Riflen ville, stikk i strid med alt jeg hadde lest om, ikke samle brukende til ditt formål med noen som helst kuler mellom 45 og 60gr!

Verken fabrikkladet eller hjemmeladet. Skal sies at den samlet styggbra med 69gr Sierra MK, med hylser fylt til randen med N540. Skjøt et pent antall gås med den ladningen, grei skuddvirkning og pene slakt.

Snakket etterhvert med 3 andre som hadde samme rifle, noen med lite-utgave og andre med varmint-utgave, felles for de alle var svak mumling når jeg spurte om presisjon med kuler i 55gr-sjiktet. Tolket det dithen at min rifle ikke var særskilt kresen på ammo.

 

Riflen er solgt for lenge siden, men skulle JEG valgt samme kaliber idag til ditt formål ville jeg satset på 1:9 i stigning, takler sannsynligvis fabrikkammo (50-60gr kuler) mye bedre.

MEN, rifler er individuelle og det finnes selvsagt ingen fasit.

 

Edit: En kompis av meg har en Tikka T3 hunter i 223, 1:12 i stigning. Satte fint 3 skudd med Norma jaktmatch i en klistrelapp/100m.

Edited by Slitern
Link to comment
Share on other sites

Ja ser at det som ligger på youtube og når man leser på dette og andre forum at 1:12 i 223 gir gode samlinger i kuler fra 55 og nedover.

Men finner ikke mange som har 1:8 stigning som skyter 55 gr som har vist til gode samlinger- eller sier de har det, og det gjør at man blir skeptisk.

 

Hadde de bare ladet kuler med 69 gr fmj disse produsentene, Norma, Lapua og sako- så hadde jo valget vært lett. Ville da tatt 1:8

 

Og er ikke mange rifler i 223 å få kjøpt som man liker i 1:12 stigning.

Har ikke lyst på rifle med trestokk- må være synt stokk.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Husk på at det er lengden på kulen som har betydning, ikke vekten. Dersom du skal bruke våpenet på fjellet der det kan være varierende vind må du ha en kule med relativt høy BC, det betyr spis kule, helst med boattail.

Da blir kulen lang i forhold til vekten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei rifle som har 1:7" riflestigning. Den samler 55gr kuler på 3-4mm på 100m. Men den ligner mer på ei BR-rifle enn på ei jaktrifle.

Uansett bruker du ikke 55gr kule på ryper om du har 1:8" og er plaget med vindavdrift på fjellet. Du bruker 77-80gr kuler. 

Da får du hastighet som ikke "eksploderer" rypa, og du får vindavdrift som er godt under halvparten av det du får med varmintkulene. Ofte ikke helt samme presisjon, for 50-55gr kulene er lette å få god presisjon med, men helt grei. 

 

2111a6ec.JPG.1196d7f2b3d1a5113500c69a55faba63.jpg.a08f5929201ff577419b4a8d40b75cfa.jpg

80gr Amax, skutt i 1:7" pipe på 100m

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, gordon setter skrev:

Ingen med Browning x-bolt da. Og de selger jo en nett lita rifle i kalibret, men i 1:8 stigning

 

X-Bolt Varmint skal ha 1:12. Alle andre utgaver leveres med 1:8.

Varmint`en blir kanskje litt tung å dra med på fjellet, men går jo an å kappe pipa noe ;)

 

Link to comment
Share on other sites

1:8" snurr er kanskje et Sako (muligens også Tikka) problem? Min Sako samler heller ikke kuler under 69gr. 69gr MK og oppover går ikke så verst da, men det setter begrensninger for kjøpeammo. Jeg har ikke brukt mye tid på å finne ut av problemet, men kanskje har det noe å gjøre med at kammeret får veldig lang friflukt på lette kuler?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Har vært noen diskusjoner rundt dette i flere tråder her inne. Det finnes vel ingen «sannhet» når det gjelder slikt. Piper er individer og oppfører seg forskjellig, men det kan virke som oddsen for å få ei pipe som liker lettere kuler, er bedre om en velger 1:12 fremfor 1:8, spesielt når det skytes bulkammo.

Bytta ut original 1:8 pipa, som gikk godt med 69-77 gr kuler, i Sako Varminten, med ei rimelig Shilen 1:12 pipe og fikk god forbedring på S&B og Fiocchi 55 gr, som nå går jevnt under MOAen, mot tidligere mellom 1 og 2. Mer marginal forbedring på GGG og AE. Har ikke testa kvalitets eller hjemmeladd i den nye. Bruker ikke tid på å jakte på super presisjon, da rifla brukes mest til stående med lang arm, og det er skyteferdighet og ikke ammoen, som uansett fører til tapte poeng. «Godt nok» får holde ved bruk av bulkammo.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Slitern skrev:

I Tikka med 1:8 fikk jeg bedre samling med 69gr enn med både 75, 77 og 80gr ;)

Har egentlig akkurat samme erfaring med Sako. 69 gr MK går bra uansett hva du gjør med den. 75 har jeg ikke prøvd! 77 gr Scenar og 80 gr MK er mere kilen, men om man leter litt ladning så går de omtrent tilsvarende 69gr MK

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gordon setter skrev:

Hadde vært genialt å bruke den på fugl man ikke vil sprenge.

Lukker du toppen og lader den til 800 m/s så går det bra. Men jeg ville nå heller brukt 77gr for å hente litt bedre BC i kampen mot vind og vær. De gå begge å lade til COL som passer i 57,4 mm. 
 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Brubakken skrev:

Er det ingen som bruker 1:10 i .223?

Schultz & Larsen Legacy i .223rem kommer med enten 1:10 eller 1:8

 

Hvis du ikke lader selv, er vel litt av poenget med en .223 å kunne skyte rimelig fabrikkammunisjon med rimelige muligheter for å oppnå presisjon. Rikelig med trening trumfer mindre trening med høyere BC for de fleste av oss. For meg er 1:12 et logisk valg for «hvermannsen». Inkludert meg selv :)

 

Vil du ha mindre vindavdrift, er svaret 357,5.

 

 

(og spørsmålet 6,5x55=?)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det store flertall av folk som skyter billig, "bulk", 55gr ammunisjon i 223 er DSS-skyttere med AR15. Disse har stort sett 1:7, 8 eller 9". Jeg synes det er rart at denne ammunisjonen, som fingerer såpass godt i disse halvautoriflene, ikke skal fungere i jaktrifler?

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sitka skrev:

Viss da er så mykje problem med .223 og twist, kan du velga eit anna kaliber?
kva med 6,5x55? 
Eller er da uaktuelt?

Nettopp solgt en 6,5x55. Så vil gå ned i «størrelse».

Men har vurdert 243 på nytt igjen da. Men tja..er liksom mer i 223/222 gata. 
Og like Browning x bolt med 42 cm løp godt i 223. Så derfor jeg spør litt rundt denne riflestigningen. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, gordon setter skrev:

Men tja..er liksom mer i 223/222 gata. 

222 er en veldig fin patron 😉. Hadde jeg kunnet kjøpt Sako med pipe som fungerte for 80 gr hadde jeg aldri gått for 223.

Skal man uansett bruke lettere kuler er 222 en no brainer i mitt hode.

30 minutter siden, M67 skrev:

Jeg synes det er rart at denne ammunisjonen, som fingerer såpass godt i disse halvautoriflene, ikke skal fungere i jaktrifler?

Da er vi to. Jeg skjønner heller ikke hvorfor? I det siste så har jeg også vært plaget med lette kuler i 6,5. Ikke skjønner jeg det heller?

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Bly skrev:

1:8" snurr er kanskje et Sako (muligens også Tikka) problem?

Tror ikke det. Har hatt samme problem med et annet merke. Riktignok i 1:9 stigning. Prøvde alt for å få den til å gå med 55gr kjøpeammo, men forgjeves.

Sendte den til forhandler og utfordret de til å prøve den. Fikk den tilbake med nytt løp i samme stigning. Går nå greit med det jeg har prøvd av 55gr kjøpeammo.

Tror på en måte at det er litt mindre marginer med krapp stigning og 55gr bulkammo.  

Men det er kjipt å kjøpe en stuttkjukk rifle som man tror skal gå som en stråle, og finne ut at en skyter dårligere samlinger enn med drilling og åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Sitka skrev:

kanskje tikka og 223 og 1:12, men berre kanskje

Schultz & Larsen Legacy! Spander en runde med Cerakote og ny kompositt stokk når trestokken går i oppløsning. Den løser alle tekniske problemer som Tikka og Sako ikke klarer å gjøre riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både X-bolt og Tikka T3 i 223, begge med 1:8 snurr. Prøvde ikke så mye forskjellige lette kuler, men hjemmeladd var 55gr Nosler Ballistic tip veldig lett å få til å gå godt med begge riflene, og kjøp ammo på 55Gr fra Magtech (Landrø) gikk godt i begge riflene. 

Bulk ammo type selleri og gullerot var ubrukelig i begge

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Schultz & Larsen Legacy! Spander en runde med Cerakote og ny kompositt stokk når trestokken går i oppløsning. Den løser alle tekniske problemer som Tikka og Sako ikke klarer å gjøre riktig.

Ingen av disse riflene gjør noe som en helt vanlig gammeldags Remington 700 eller Seven i 223 ikke gjør. Og en 700 kan man lage nøyaktig som man vil, på minutter. Ikke at jeg har sett noe umiddelbart feil på T3 Lite heller?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@M67 S&L Lagacy er kanskje ekvivalenten til 200STR for småpatroner. Ingen av de andre riflene har løp som kan kjøpes som hyllevare. Remington er bestandig custom ett eller annet, T3 Lite er "stor", full av plast og har egentlig samme magasinutfordring som Sako og da ender man opp med custom ett eller annet der også før systembiten funker opptimalt. 

I S&Len får du "Sauer løpsbytte", en tilpassa låsekasse med 3 låseklakker og fat bolt med "riktig" magasinlengde. S&L lager picatinny skinne som passer på toppen. Hva mere kan man egentlig ønske fra et fabrikkbygg rett ut av eska? Komposittstokk og rustfri utførelse er det eneste jeg savner.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Bly skrev:

@M67 S&L Lagacy er kanskje ekvivalenten til 200STR for småpatroner. Ingen av de andre riflene har løp som kan kjøpes som hyllevare. Remington er bestandig custom ett eller annet, T3 Lite er "stor", full av plast og har egentlig samme magasinutfordring som Sako og da ender man opp med custom ett eller annet der også før systembiten funker opptimalt. 

I S&Len får du "Sauer løpsbytte", en tilpassa låsekasse med 3 låseklakker og fat bolt med "riktig" magasinlengde. S&L lager picatinny skinne som passer på toppen. Hva mere kan man egentlig ønske fra et fabrikkbygg rett ut av eska? Komposittstokk og rustfri utførelse er det eneste jeg savner.   

Ja vurderer denne. Men liker ikke trestokk, så hadde nok sendt den rett til Rafdal og fått skiftet stokk. Om jeg skulle gå for denne. 
 

Link to comment
Share on other sites

Et annet moment med Tikka T3 i 223 er/var at selv om riflestigning var tilpasset tyngre kuler var slettes ikke magasinet det! Mener å huske at maks patronlengde var 57mm, slik at tyngre kuler enten måtte settes dypt, eller lades enkeltskudd. Friflukt derimot var det rikelig av. Mulig dette er endret på T3X?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

det er også grunnen til at 77-80gr kuler er de tyngste som brukes i magasin.

For vise forskjellen, og hvor grensen går med matchkuler;
En 80 gr SMK kan ikke lades til COL 57 mm.

192D1FB9-C106-41E2-A6FC-537938AE1F0F.jpeg.5936e3f9ab4f993d38f4009545379d4f.jpeg

Øverst er 80 gr SMK kula.

I midten har vi COL 57 mm

Nederst er COL 61,2 mm (som er en fornuftig lengde med denne kula)

 

Ser vi bildet fra siden;

239B04FA-4D50-4FE1-9F79-916FA084FF2D.jpeg.84bd37c75553ba5c908c0a13b1e0f6a0.jpeg

så ser man at kula er på tur å ramle inn i hylsa.

 

Den siste kula som kan lades til COL 57 mm er 77 gr SMK (og Scenar)
77 gr er kula nederst på bilde.

76B623C6-095C-42D2-9780-2ED81DD7A995.jpeg.cd7b2358dea65110bf8184136c1534ad.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Slitern skrev:

Et annet moment med Tikka T3 i 223 er/var at selv om riflestigning var tilpasset tyngre kuler var slettes ikke magasinet det! Mener å huske at maks patronlengde var 57mm, slik at tyngre kuler enten måtte settes dypt, eller lades enkeltskudd. Friflukt derimot var det rikelig av. Mulig dette er endret på T3X?

Jeg vet ikke om dette er endret nå. Men flere har moddet T3 magasinet til å ta 65mm lengde.

Link to comment
Share on other sites

Jada, er jo rikelig med gods i bakkant av magasinet, bare å fjerne plast til man er fornøyd. Synes bare det var rart at ikke Tikka selv tenkte på dette, riflestigning og friflukt er jo hensyntatt med tanke på tyngre kuler.

Og strengt tatt, dersom man skal/skulle ha ladet 77 og 80gr kuler i henhold til CIP patronlengde ville det bli ca 1 cm friflukt og begrenset plass til krutt. Men sikkert en sedat hastighet til rypejakt...

 

Til trådstarter @gordon setter: Jeg har vært gjennom samme tankerekken som deg, etter flere rifler tilpasset fuglejakt (bl.a 22-250 med 1:9 i stigning) har jeg nå en Fox i 222, lader selv og innser at den dagen det blåser så fælt at jeg ikke treffer rypa på 100m med 50-55gr kule blir det neppe treff med en 77gr heller. Så får vi nok en diskusjon hva man heller kunne hatt enn en Fox, men jeg er fornøyd med den! Kommer nok en pipe i 221 i den etterhvert, og da med 1:9 i stigning ;)

Edited by Slitern
Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde man ta den helt ut og skaffe et custom løp med 222 som kan lades med 80/90gr SMK i disse små låsekassene. Når man ser på hvor mye plass tunge kuler tar i 223 hylas, så gir 223 fint lite mening med tunge kuler uten at COL forlenges med flere mm for å kunne utnytte hylsevolumet. Jeg gjør jo selv denne kompromien med kula langt ned i hylas siden jeg ikke ønsker mere fart enn maks 800m/s, men vil ha best mulig BC på kula innenfor den ramma.

Link to comment
Share on other sites

Eller man kan ta den helt,helt ut og presse om .223 hylser i .222 dier slik at du får .222 longneck. Godt grep på de lengste torpedoene og du har gleden av en villkatt med alle de fornøyelige og unødvendige utgiftene det medfører. Samtidig er du sikret minst mulig annenhåndsverdi når du skal selge kreasjonen etterhvert. Valgets kvaler...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ei rifla i 6.5x55, ei tikka t3x.

No er skyteinnteressa litt på veg opp igjen, men eg likar betre og skyta med .223.

Sjå eg allerede har ei tikka og er nøgd med den så blir da ei tikka til.

Vanleg svart stål denne gongen her.

Sidan det er så mykje fram og tilbake anngåande riflestigning og .223 kjem eg til og velga 1:12. Eg skal helst skyta kuler på 55 grain.

Så får da heller ta si tid før eg får ho, er da ikkje til og få tak i så får eg finna på Noko anna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 18.2.2020 den 18.45, Bly skrev:

Lukker du toppen og lader den til 800 m/s så går det bra. Men jeg ville nå heller brukt 77gr for å hente litt bedre BC i kampen mot vind og vær. De gå begge å lade til COL som passer i 57,4 mm. 
 


Hvordan lukker du tuppen? Og vil ikke det kunne gi dårligere samlinger/presisjon?

Link to comment
Share on other sites

En kan lukke hullspissen med en "bullet pointing tool" https://www.6mmbr.com/bulletpointer.html , det fins helt sikkert andre også. Noen snakker om at de "banker den igjen med en skje"... men da tror jeg "all bets are off" når du leter etter presisjon. Det kan gå, og det kan ikke gå...

Jeg har lukket tuppen på kuler med sette kula i en enkel "dreiebenk" og rulle den igjen, og jeg har åpnet på samme måte - og jeg har kuttet mantlede kuler der blyet begynner - f.eks. 168gr SMK, for å kunne skyte den subsonisk i løp med vanlig riflestigning. Det fingerer OK, jeg har ikke sett BR-presisjon, men det er jo andre ledd i ligningen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...