Jump to content

Rem 700 til systemrifle 308/223 mulig/lurt?


Kimis

Recommended Posts

For en tid tilbake anskaffet meg en remington 700 i 308. Nå går tankene mot å kjøpe meg en rifle i 223. Har kjøpt kkc stokk til 700'n og liker den god. Så er spørsmålet om jeg skal se etter ny rifle i 223, eller se om det finnes en løsning for å gjøre om den jeg har til systemrifle. Er det en grei løsning å lage system våpen av 700'n, eller vil det by på problemer? Mener jeg har lest om dette tidligere,  men finner ikke igjen den annonsen på finn hvor børsemaker annonserte for dette. 

 

Jeg har selvfølgelig også lyst på kkc stokk til 223'n og kan jeg bruke samme så er jo det topp. 

 

Det er sikkert ting jeg ikke tenker på rundt dette, derfor spør jeg om tanker rundt dette. 

 

Kimis

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å kjøpe en Rem700 i 223 i tillegg fremfor å bygge systembørse av den du har.

Da slipper du innskyting hver gang du skal bytte. 

Det blir ikke så stor prisforskjell heller da du uansett må ha nytt sluttstykke i tillegg til muffe og pipe.

Kanskje t.o.m. billigere med ny børse, men da blir det 1:12 stigning med mindre du kjøper en Tactical, eller hva de heter de som har 1:9.

 

KKC flytter du bare mellom de to. Noen vil hevde at det kan bli kluss med bedding, men prøv først og evt. se på det "problemet" etterhvert. 

Link to comment
Share on other sites

Muffesystem + rem 700 fungerer godt for meg. Men det passer best om du holder deg innenfor samme støtbunn (samme sluttstykke passer alle patroner).

 

Siden jeg er jakt/våpen/lade-idiot, har jeg tre systemrifler. Men hjertet i jaktgarderoben er en boltrifle i .308, alltid innskutt med patron som kan brukes til alt. Det er faktisk veldig fint!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt over om jeg har det @jmosbakk. Har som regel også gjort andre endringer om rifla har vært ute av stokken.

 

Men nå har jeg akkuratt hatt min Kimber 84m ute av stokken for å justere avtrekk. Så jeg skal teste der om det er forandring👍 Den var jeg veldig godt innskutt med før den var ute av stokken. 

 

Enig med @spindrift ift. å ha ei rifle som alltid er klar og "på" 👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Kimis skrev:

Er de noe 22 kaliber som har samme støtbunn?

Ja 22-250 er den enkleste for deg. Det er en 308 hylse klemt ned til .22. Da passer mating fra magasinet uten modifikasjoner og du får mer hastighet enn du har bruk for. Du får også kjøpt fabrikkhylser lett.

Kjøp et løp med minst 1:7,5" så kan du bruke de tunge kulene på lange hold med god hastighet. Du vil heller ikke merke noe dårligere resultat med lette kuler.

 

Om du vil kjøpe nyt sluttstykke så hadde Pacific Tools & Gage Co Remington sluttstykker tilgjengelig tidligere, du må sjekke hjemmesiden deres om de fremdeles produserer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker å kjøre alt på én kasse, om det er pga stokk, montasjer eller at det er et nytt avtrekk på den, ville jeg, hvis du har 223 fra før, kjøpt en billig 308, beholde sluttstykket og tilpasse 308 pipe til muffe på den riflen du har fra før. Sluttstykke og ekstra pipe til 3-4000 kr ca hvis heldig. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, jmosbakk skrev:

Ja, det kan du.
Du har også mulighet til å bruke en hel haug med andre kaliber.
Hvis du vurderer et annet .22-kaliber så er det ikke for å bruke billig kjøpeammunisjon regner jeg med?
 

Tanken var egentlig at jeg skulle jakte rådyr med noe annet enn 308. Det at det er billig fabrikk ammo i 223 er jo ikke noe ulempe, men var jakt på rådyr som var tanken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for alle svar. 

 

Jeg er i utgangspunktet enig i at det å ha rifle i 308 som alltid er på er fint, men skytebanen er oppe hele året (unntatt ved covid-19 smittefare, da er det stengt) og da kan jeg skyte inn tre ganger i uka.

 

Lurer litt på om dersom jeg tar løpet ut og inn etter innskyting må jeg da skyte inn på nytt?

 

Jeg har tenkt å lade selv, slik at jeg lurer på om jeg skal velge 22-250 eller 260 rem, bruker man vanlige 6,5mm kuler ved lading av 260? 

Hva vil dere anbefale av de to kaliberne, jeg skal bruke det til rådyr, bever og gås(hvis bonden gir tommel opp).

 

Lurer også på hva som anbefales av løpslengde på de forskjellige kalibrene?

 

Løpet jeg har idag er 308 varmint, jeg har tenkt på om jeg skulle hatt et "lettere-/jaktløp i 308 i tillegg eller i stedenfor 22-250/260.

Hva vil vekt reduksjonen være ved å bytte til en jaktpipe i samme kaliber, tror løpet er ca 50cm 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Kimis skrev:

Lurer litt på om dersom jeg tar løpet ut og inn etter innskyting må jeg da skyte inn på nytt?

 

Du må iallefall teste dette noen ganger, så får du se. Det varierer fra våpen til våpen. Jeg sjekker alltid før jakt.

 

1 time siden, Kimis skrev:

anbefales av løpslengde på de forskjellige kalibrene?

Alt mulig anbefales. Det er en smakssak, rett og slett. Folk som driver mobile jaktformer i tett skau, eller henger etter ei bikkje, er tilbøyelig til å kappe mye. Jeg har for det meste 50-56cm på mine løp, fordi de er mer bekvemme å øve med, uten demper (slipper mirage på banen). For mine formål har ikke noen cm totallengde noen praktisk betydning på jakt.

 

1 time siden, Kimis skrev:

bruker man vanlige 6,5mm kuler ved lading av 260? 

Ja. Og du kan antagelig omforme hylser til treningspatroner med utgangspunkt i .308- hylser fra bøtta (stooort pluss i min bok)

 

1 time siden, Kimis skrev:

Hva vil dere anbefale av de to kaliberne, jeg skal bruke det til rådyr, bever og gås

Begge kan fungere, men jeg mener .260rem er mer nærliggende når matvilt står på programmet

 

Ideen med en lettere, jaktorientert pipe i .308 er en god ide. Du vinner ikke egentlig så mye på nytt kaliber. Med tilpasset kulevalg kan du jakte alt med .308’en din. For å sitere en forslitt men evig sann floskel: mindre penger til stash -> mer penger til ammo. 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt muffesystem fra Rafdal på en X bolt. 2x 6,5x55 / 1x 9,3x62 pipe.

Ut og inn med alle løp uten endring. Oppslipt pipekanal er viktig slik at du slipper å løsne / stramme skjefteskruer hver gang. Da er muffesystem både moro og velfungerende. Har du lyst har du lov👍

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, FEVIK skrev:

Har hatt muffesystem fra Rafdal på en X bolt. 2x 6,5x55 / 1x 9,3x62 pipe.

Ut og inn med alle løp uten endring. Oppslipt pipekanal er viktig slik at du slipper å løsne / stramme skjefteskruer hver gang. Da er muffesystem både moro og velfungerende. Har du lyst har du lov👍

 

 

 Hvordan fungerer det muffesystemenet? Det sånn at du skrur løpet inn, men er det settskruer for å holde det der?

Link to comment
Share on other sites

Har du i tillegg picatinny skinne med gode hurtigmontasjer til kikkertene så bytter du disse om med pipene ute mer enn et par cm forskjell fra gang til gang. 
Det var min erfaring på Xbolten iallefall. 
 

Prismessig er det nok billigere å kjøpe en rifle nr 2. Men så var det dette med morofaktor da. Og du kan jo bruke et sikte å stille om fra pipe til pipe dersom målet 

er å holde kostnadene nede.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 18.2.2020 den 10.22, Chiefen.v-2 skrev:

Det enkleste/billigste er nok å følge med på finn og plukke opp et kupp der.

 

 

 

Finn leverte igjen. Ekstra sluttstykke ligger å venter på innvilget søknad. Blir en kjøretur inn til Rafdal om forhåpentlig ikke alt for lenge. Muffe, nytt løp i. 223 + ekstra i. 308

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da var Rafdal ferdig med rifla. @jjrckd var grei å ta den med seg da han hentet drillingen sin. 

Veldig fornøyd med arbeidet :)

 

Har bare så vidt fått prøvd noen få skudd med hvert av løpa. Men lover bra :winke1:005.JPG.8a82d2e198964d89134946202b2a66cf.JPG

 

.223 og .308 rustfri LW. Samme lengde, og profil på begge 20"/20 mm.

Stigning ..223 1:8, .308 1:10 

 

20200603_192509.jpg.63aef1e4f430e15b60cfc972acc4411e.jpg

 

.223 Sierra 77 grs. MK.

 

20200604_140033.jpg.e7d58e87ecfd8dae8ce2eccb98411419.jpg

 

.308 150 grs. Barnes TTSX

006.JPG

007.JPG

008.JPG

011.JPG

002.JPG

003.JPG

004.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...