Jump to content

Rett fra nybegynner til kategori konkuranseskytter?


Panther

Recommended Posts

Har vert medlem i skyteklubb nå ett par måneder, og stortrives.

 

Når jeg etterhvert nærmer meg søknadstid hos polititet, tenkte jeg å levere inn mer enn 4 stk når jeg først søkte, da kostnaden er samme. Har ikke planer om å kjøpe mer enn 3 våpen i første omgang, fin, militær (9mm) og spesial (22lr), men når søknader først skal inn så tenkte jeg å søke flere viss det skulle bli enda mer. Da reserve fin og militær. Bare på ett par måneder har jeg dratt på flere stevner og har nok stevner og stevnestarter allerede til kravet til reservevåpen i fin. Og mange flere stevner skal det bli

 

Kan man levere søknader på reservevåpen også, som førstegangssøker på pistol? Finner ikke noe i våpenkompendiumet som tilsier at man ikke kan hoppe rett fra nybegynner til konkurranseskytter, men hvordan det blir i praksis er en annen sak. Noen som har erfaring med det?

Edited by stian92
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Skjøttarstuggun said:

Støtter aps, dessuten er det min erfaring at det er smart å skyte en del før en tar valget om hvilke våpen en vil ha.


Jeg er også enig med aps, men med de ventetidene det er på søknader nå for tiden, og 18 måneders varighet på ervervstillatelsen, så rekker man å prøve ganske mye. 
 

Når det er sagt, så kan en tillatelse ha en tendens til å brenne i lomma, og krever litt selvdisiplin.

Bomkjøp er ofte dyrere enn ett rettsgebyr, så derfor vil det stort sett, for de fleste, lønne seg å vente litt med neste bolk.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, stian92 skrev:

Kan man levere søknader på reservevåpen også, som førstegangssøker på pistol?

Iflg all logikk , kan man ikke søke om et reservevåpen i en klasse hvor man ikke har et våpen. Så slikt behøves vel egentlig ikke "å må stå noe spesifikt om , noen steder...

Dessuten, iflg  Foreskriften kan en nybegynner (definert som en skytter som ikke har egne håndvåpen...) bare innvilges inntil 4 stk (hånd)våpen i 4 forskjellige klasser innen det aktuelle forbund. Det smarteste er nok å forholde seg til det, og ikke starte sin skytterkarriere  med å "provosere" det lokale våpenkontor.  Du risikerer å bli tatt for å være "en nybegynner som tilsynelatende har urealistiske forventninger" og "kan anses å være en potensiell useriøs person som bare er ute etter å samle mest mulig våpen... -og slike "liker de ikke"...😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...