Jump to content
Sign in to follow this  
Slitern

Presisjon Browning T-bolt i 17hmr?

Recommended Posts

Noen som har testet presisjon i ovennevnte? Har tidligere hatt en Marlin og en CZ i kaliberet, men vil denne gangen ha noe lettere, da den stort sett henger på ryggsekken.

Kan nevnes at Marlin satte 5 skudd i klistrelappen med 17gr kuler, litt dårligere med 20gr og hadde store treffpunktendringer med ammobytte. CZ'n var tilgivende og satte stort sett alt av ammo i den berømte klistrelappen, med minimale treffpunktendringer ved ammobytte

Så, hvis noen har en ide hva man kan forvente av en T-bolt? Forhandler skryter jo av helbedding og match-løp...

Jeg kan ikke hjelpe deg med presisjonen i T-bolt, men jeg ser ikke noen grunn til å surre med det ene eller andre så lenge det finnes en Anschutz: https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1563&menu=109&sprache=1&produktShow=detail

Må legge til en edit da jeg ser at du fokuserer på vekt. Der faller nok Annien litt gjennom da den er laget for best mulig presisjon med sin halvtunge pipe. 

Edited by jmosbakk

Satser på en griselett rifle, ref ovenstående, og dermed dukket T-bolt opp. Men hadde vært hyggelig om noen hadde erfaring med at presisjon er like god som leverandør påstår?

Har en slik med treskjefte. Utfordringen er at den er lett og for min del ble presisjonen dårlig, da den var vanskelig å holde i ro. Med tofot og ertepose er det en helt annen sak. Min konklusjon er at presisjonen er bra såfremt du klarer å holde børsa i ro.

Tore

• Like 1

På 100 m med tofot før og etter justering av kikkert. Første gang jeg testet med tofot og skyter mye bedre nå.

Tore

IMG_20200219_200716.jpg

Jeg har t-bolt carbon som sekkerifle. Ble skutt 20+ ryper med denne i fjor. Veldig fornøyd med mekanismen. Fin å ha med seg i sekken, men har funnet ut at beste posisjon for å skyte godt med denne er å finne en stein som anlegg i sittehøyde. Tror nok jeg på sikt kommer til å gå over til en  rifle med varmintprofil i kaliberet, da riflen for ofte oppleves som noe ustabil og vinglete. Presisjonen på banen er god nok i massevis, men altså litt utfordrende å få til presisjonen i tilfeldige feltposisjoner.

Edited by Plinkaren

Hvis den holder første skudd innenfor en 5-kroning, hver gang, med gitt ammo er jeg egentlig fornøyd. Hvor de neste 3, 5 eller hundre havner er egentlig ikke viktig. Annet enn ved innskyting, selvsagt

Har skutt noen kråker med min på ca 120 m. Med tofot og ertepose gikk det greit. Har målt opp med avstandsmåler for å ha kontroll. Greide aldri å treffe med salongen på samme plass. Et lite skjær i havgapet hvor kråka ofte slår seg ned. Lang nok avstand til at kråka føler seg trygg. Har skutt flere med t bolten og 17hmr på samme plass.

Tore

Leste en undersøkelse om at kråkefugler ble skutt på feil grunnlag. De blir jo ofte oppfattet som "sladrehanker". Undersøkelsen viste derimot en motsatt effekt. Kråker og Ravn varsler selvsagt også andre byttedyr for rovdyr. Så der man lykkes med å ta ut mye kråkefugler, ble andre arter som ryper og annet småvilt, kraftig desimert av naturlige fiender. Det var rett å slett ikke nok varslere. De så mye mindre bestand av ryper og annet småvilt der det var større uttak av kråkefugler. Har ikke funnet igjen rapporten,, men den hete noe ala misforstått jakt eller uttak. En stor andel av de som ble skutt, var heller ikke lokale fugler, men kråke å Ravn fra Finnland og Russland på vandring.