Jump to content

Breitler 8x42 sport


Brosmebeistet

Recommended Posts

8 timer siden, Brosmebeistet skrev:

Ikke noen Swarovski, men brukendes.

 

Omtrent mine erfaringer også.

 

Jeg kjøpte en "Breitler" (egentlig: kinesisk "no brand"-produkt) 10x42 for noen år siden, for å ha som reserve-kikkert. Helt OK optikk, til sporadisk bruk i daglys. Den var også ganske solid, den tålte mange turer i hundekløven, riktignok godt innpakket i en matboks.

 

x42-kikkerter er, etter mine erfaringer, for store/tunge til turkikkert. Og til bruk i skumring, eller til kikkert-glaning i timevis, som på reinsjakt, er ikke denne optikken god nok. Etter noen år der den stort sett lå i skapet, ble den gitt bort til en sønn, til bruk som veranda-kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å kjøpe noen ny "reserve-kineser", men jeg ser XXL vil rydde en slik ut fra de overfylte lagrene sine. Kanskje et like godt, eller bedre tilbud enn "Breitler"?

 

https://www.xxl.no/vortex-optics-diamondback-8x42-std/p/1138645_1_style

 

Noen/mange av dere bruker jo "Vortex" kikkertsikter. Er det noen som har erfaring med håndkikkerter med dette (klister-) merket?

 

Link to comment
Share on other sites

Breitler er AliExpress-vare.  

 

Hvor Vortex er produsert; noen har sjekket leting på produktene og kommet fram til dette.

Screenshot_20200217-165412_Chrome.jpg.6c1675473ce90e8c8b18d01cfe845c90.jpg

Jeg mener, til tross for at jeg har klart å rasere et Vortexsikte vha rekyl, at det er bra greier. Ikke superbra, men bedre enn greier produsert av noen du ikke klarer google fram. Om XXL bakker opp med livstids garanti på samme måte som Jaktfalk er det løpogkjøp på den kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Brosmebeistet skrev:

stuekikkert

 

Hvor stor stue har du egentlig...?

 

Har en pensjonert Breitler 8x42. Kinaoptikk med tyskklingende navn for å selge, altså en slags litt diskré utgave av "Supeliol Optics". Jeg fikk hodepine av å bruke den lenge (derav pensjonert), og i skumring var den ikke mye å skryte av, men ellers ok. 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Produksjonslandene som nevnes over, gjelder vel kikkertsikter.

Har sjølv to Vortex håndkikkerter, en Diamondback og en Vortex Viper HD. Står "Made in China" på begge.

Har aldri titta i en Breitler, men magefølelsen tilsier at jeg glatt hadde valgt en Vortex framfor en Breitler.

Har ihvertfall ikke fått hodepine av å titte lenge i min Diamondback.

Link to comment
Share on other sites

På 17.2.2020 den 17.27, boble skrev:

 

Hvor stor stue har du egentlig...?

 

Har en pensjonert Breitler 8x42. Kinaoptikk med tyskklingende navn for å selge, altså en slags litt diskré utgave av "Supeliol Optics". Jeg fikk hodepine av å bruke den lenge (derav pensjonert), og i skumring var den ikke mye å skryte av, men ellers ok. 

 Eg har stor stue, men kikkerten brukes for å se ut på fjorden. Har 230 grader panorama 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...