Jump to content

Våpenskap trøbel


bardp

Recommended Posts

Sendte inn søknad om å kjøpe ny elgbørse. Fikk en SMS fra politiet om at jeg måtte sende inn bilde av FG godkjenningsmerke på våpenskapet eller kvittering. Nå ble mitt våpenskap kjøpt midt på 90 tallet så kvitteringen har jeg ikke lengre. Noe merking finner jet heller ikke på skapet. Har tatt noen bilder av det som om noen har peiling på hvilket skap det er hadde det vært supert.

 

20200216_184651.jpg

20200216_184705.jpg

20200216_184723.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta bilder av skapet og om mulig av låsen og nøkkelen. Send dem til politiet og forklar at merkelappen har falt av etter at du har hatt skapet i 25 år. Da får du en fornuftig dialog, og de vil eventuelt komme med tilleggsspørsmål - eller si OK.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, boble skrev:

Hvor kjøpte du det? Det er mulig at butikken kan si deg produsent og modell. 

Kjøpt på Sundby & Gundersen først på 90 tallet. Den butikken la vel inn årene få år etter jeg kjøpte skapet så lite info å få tak i der.

Nå har jeg sendt inn bildene så får jeg se hva de svarer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Noen år senere ser jeg, men sitter med nøyaktig samme dilemma som denne tråden startet med.

fant faktisk denne tråden mens jeg lette etter hvilket våpenskap jeg har, og de er nøyaktig likt de på bilde. Har da heller ikke noe fg nummer…

Hvordan har de gått med eier av skapet, fikk du noe konkret svar fra politiet? Eller bare innvilget de søknaden?

 

hadde vært greit og vite…

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha FNJ! Dette løste faktisk saken for meg👍
 

Har satt meg litt inn i saken og fant tilslutt dette:

 

  • Ved å vise til at skapet finnes på FG sine sider/er FG-godkjent er du innenfor lovens krav

Dette er hentet fra FGsikring.no 

der finnes en liste over alle skap som er godkjente som våpenskap. Etter de som står i dette punktet så tolker jeg de dit henn at skapet ikke nødvendigvis trenger å ha de orginale klistermerket for å være godkjent. Så lenge man kan vise til at de står i lista inne på Fgsikring.no?

Jeg fant vertfall skapet mitt i ettpar gamle finn annonser nå når jeg hadde navnet på skapet. Deretter så sjekket jeg målene opp mot disse annonsene for å være sikker på at de var rette størrelsen på skapet, så fant jeg nummeret på skapet og skreiv ut en egen lapp og limte fast.

Jeg kan nå vise til at skaper står på FG siden og mener da jeg oppfyller lovens krav etter hva jeg har funnet ut.

er så langt fra noen advokat man kan komme, men dette virker jo igrunn greit… noen som har andre meninger om dette?🤔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...