Jump to content

En gang FG-godkjent - alltid FG-godkjent?


S0nnen

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter mitt første våpenskap, og det er mye å sette seg inn i. Jeg har funnet et brukt våpenskap nå. Selger forteller det er fra 2010 og at det er merket FG-godkjent. 

(Jeg har bedt om litt mer info om skapet, og venter på dette). 

 

Når man kjøper brukt; er det slik at FG-godkjent er FG-godkjent uansett? Eller endres dette jevnlig slik at skap ikke innehar gyldig sertifisering i politiets øyne etter noen år? 

 

Om noen har gode råd og tips hva man bør se etter når man kjøper brukt, så gjerne kom med det også. 

 

Takk for hjelpen. 

Link to comment
Share on other sites

Alle FG-godkjente skap skal være merket. Jeg har ikke hørt at det er noen endringer i den norske FG-godkjenningen. Kjøpte mitt skap for snart 25 år siden, og måtte vise dokumentasjon på at jeg faktisk hadde et godkjent skap ved å sende inn foto av skapets merking da jeg kjøpte ny rifle i fjor. Lokalt politikammer (Sør-vest distrikt) hadde ingen innvendinger til dette. Er du i tvil kontakter du politiet før handelen.

1561050927_vpenskap.jpg.8c9a0018f59366b0a4592f7f27a4ed8b.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar. Politikammeret har ikke hjemmel til å se bilder eller annen dokumentasjon på at du har skap. I praksis kan du vente med å kjøpe skap til samme dag du kjøper våpen. Du svarer på tro og ære at du vil (komme til å ) oppbevare dine våpen i FG godkjent skap, ikke at du i skrivende stund har det. 

 

Dersom du kommer over en offentlig forordning du synes virker merkelig så spør etter hjemmel. Det offentlige er (var) bundet på hender og føtter og kan ikke handle uten hjemmel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, tiders skrev:

En liten kommentar. Politikammeret har ikke hjemmel til å se bilder eller annen dokumentasjon på at du har skap. 

Ja, jeg er klar over den. Jeg har full våpengarderobe (Politikammeret som har utstedt våpenkortene vet jo det), og de har aldri tidligere sett noen dokumentasjon på at jeg faktisk har våpenskap. Da tenker jeg de benyttet anledningen til å sjekke ifm. nytt våpenkjøp i fjor (jeg solgte unna en rifle samtidig). 

Vi har diskutert det prinsipielle med at Politiet handler uten hjemmel i andre tråder tidligere, og jeg er absolutt ikke tilhenger av en slik praksis. Men jeg resonnerte videre slik at det var like greit at de nå fikk dokumentert skapet. Så har de i hvert fall ikke noe grunnlag for å komme på besøk å sjekke. 

 

Edit: Det har åpenbart kommet et rundskriv fra sentralt hold vedr. dokumentasjon av skap siden dette skjer over hele landet. Her hvor jeg bor (Sør-Vest Politidistrikt) har vi hatt en usedvanlig ekspeditt og serviceinnstilt saksbehandler i mange år. Når det er så enkelt (for meg) som å ta et foto og sende pr. E-post (for å gjøre saksbehandlerens jobb enklere) valgte jeg å etterkomme anmodningen uten nærmere diskusjon.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev Ser den. Det å ta vare på gode relasjoner er jeg absolutt tilhenger av. Men for de yngre som kommer bak oss :) er det greit å minne om hva Statsapparatet kan og ikke kan gjøre. 

 

I mitt distrikt praktiserte de, eller forsøkte å praktisere, et skriv der klubben skulle besvare spørsmål som enten var; oppgitt i selve søknaden, dokumentaert i form av stevnedeltakelse eller var kunnskap som våpenkontoret burde ha. Da jeg påpekte dette, samt at søknaden var et forhold mellom kontoret og meg, ble det ikke laget mer støy over at jeg ikke ville sende inn dette skjemaet. Det magiske ordet er hjemmel og det har og hadde de ikke. 

 

De fleste på våpenkontorene ønsker å gjøre så god jobb som mulig, samtidig som de er livredde for å gjøre feil og mangler endel kunnskap. Det gjør at de gjerne vill være 110 % sikre på at de gjør rett. Det hjelper ikke at det finnes noen av oss som gjerne vil være litt vel lure og kreative. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...