Jump to content

6.5x55 rifle med 10 skudds magasin


Sku

Recommended Posts

Noen som vet om det fins jaktrifle i 6.5x55 med 10 skudds magasin som kan kjøpes "ferdiglagd" ?

 

Jeg tror denne kan klargjøres for 10 skudds magasin relativt enkelt og billig :

Steyr Pro hunter 6.5x55 , koster 12 000kr 

https://www.jaktdepotet.no/rifler/steyr-mannlicher/steyr-pro-hunter

 

Steyr High Capacity magwell adapter for 10 round magazines, for 30-06, 110 pund

https://riflemags.co.uk/steyr-high-capacity-magwell-adapter-for-10-round-magazines/

 

Magasinet, 100 pund

https://riflemags.co.uk/steyr-pro-hunter-extended-270-30-06-10-round-magazine/

 

Jeg vet ikke helt hvordan det går å mate 6.5x55 fra et 30-06 magasin, det er det andre som vet mye mer om.

Men synes å huske at feks 5 skudds AICS magasin for 30-06 må man bøye feedlips på, tror jeg det var, for at skal funke for 6.5x55.

 

 

 

 

 

 

 

7-g26354.jpg

Link to comment
Share on other sites

Steyrmagasinet til denne rifla har kryssmating så det kan bli problematisk.

 

Waters i Australia lager 10 skudds alumagasiner til Tikka T3x med orginalt underbeslag:

http://www.aihpa.com/Sponsor/Tikka_T3_Mag_Options/Tikka_T3_Mag_Options.htm

 

Lynx retrekker fra Finland har 10 skudds magasin. 

Nå står det ei ultraskjelden ny Lynx boltrifle i 6,5 på finn i butikk til 7,5k. Om den bruker samme magasin som retrekkeren vet jeg ikke.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tror det skal  gå med 10 skudds magasin in Steyr Pro hunter med synth stokk, og i hvert fall for 30-06 og 270.

 

Steyr Magasin SBS 30-06
https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=12554
 
SBS står vel bare for safe bolt system, og jeg sakser fra nettet
 
This magazine has a synthetic floor plate and fits any Steyr SBS rifle in a variety of calibers. 
The standard SBS magazine has a 4 round capacity, and the high capacity SBS magazine has a 10 round capacity. 
Certain rifles might need a high capacity adapter in order to be compatible.
 
Compatible rifle models: Steyr Pro THB, Steyr Pro Hunter, Steyr SSG 04, Steyr SSG 08
 
En anna plass står det om magasinet :
Requires the High Capacity adapter extension which can be fitted to synthetic Pro Hunter stocks.
 
Jaktdepotet selger vel ikke adapteren, men det er denne

Steyr High Capacity magwell adapter for 10 round magazines, for 30-06, 

 
Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

6.5X55 OG 10 skuds magasin er ett drømmeslott, den hylsa egner seg rett og slett ikke.. Jeg har prøvd MYE men politelig blir det ikke, 7 er max skal jeg være sikker på att det ikke kommer matefeil på ett tidspunkt. Jeg skal ikke si det er umulig å håper noen finner en løsning som funker, men lett er det ikke! pga, konen på hylsa ligger den å rir i bakkant å med nok oppå hverandre blir det sjansespill om den entrer kammeret.

 

Magasinet jeg har brukt er LYNX sitt som er laget for 6.5x55, men det er den eneste jeg ikke får til og funke av 6.5x55, 6.5x55 imp. 6,5saum og .300wsm:p

 

Her er prosjektet om det er av interesse;)

 

 

 

Aannerud

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt prøvd med banan magasin av alle varianter i sauer 200 uten hell, skulle tro det løste problemet men ikke i den rifla vaffal. Men kan tenke meg Banan mag er den beste veien å gå med den patronen, men om man ikke lager selv blir tilgjengeligheten og underbeslag ett like stort problem.. Det att 6.5x55'n så og si er ett skandinavisk fenomen gjør att det finnes lite å velge i der ut dessverre!

 

Vet vi att den rifla på bilde matet pålitelig hele veien da? ett bilde av den gjør ikke det til ett selvfølge;) Uten att jeg kjenner den kan den jo ha litt andre fordeler ift. mating enn en tradisjonel bolt rifle? slipper kanskje patronen rett opp før den skyves inn?

 

 

 

Aannerud 

Link to comment
Share on other sites

Ljungman var et pålitelig våpen, ja, det eneste problemet kjent var med gassrøret som ble fikset i b-modellen.

Magasinet var toradet og hadde kryssmating. Siden det var kurvet ville jo baken på tilbringeren være lavere enn fronten etter hvor fullt magasinet var, og dermed kompensere for hvor konisk hylsen er.

Slik er det jo for øvrig med alle svært koniske hylser, se magasinet til AK f.eks..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hmm driver faktisk akkurat nå og skriver pm til en børsemaker her som skal 3D printe et "pumpe håndtak"  han har designa sjøl, til min Troy PAR. Skulle gjerne hatt 10 skudds 6.5x55 magasin til Lynx XO :-)   Må få han interessert i 3D printing av mags :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Spurte RifleMags.co.uk 

Will Steyr Pro Hunter extended .270 .30-06 10 round magazine
work in Steyr Pro hunter in 6.5x55 SW if I
install Steyr High Capacity magwell adapter for 10 round magazines for 30-06 ?

 

Fikk som svar at 

The taper on the 6.5x55 case wouldn't work well with the straight magazine design 
of the 10 round 30-06/270 magazine. Hence the extended magazines are not rated for 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

På 13.2.2020 den 22.50, LynxCAT skrev:

Uansett syns jeg det er rart at nesten ingen får 6.5x55 ti-skudds magasin til å virke, når man får til store magasin med randpatroner som 22LR som egentlig er totalt uegna i radmagasin. 

 

Her er doublestack doublefeed magasin som virker. Kutt til passende lengde:

 

http://bisgaardnielsen.dk/shop/52-mp-og-mg-magasiner/11483-zb-26-magasin-kal-8x57is/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ei Howa 1500 6,5x55 med underbeslag og fem skuddsmagasin fra Jaktdepotet som virker greit... men må bruke litt teknikk på enkelte patroner som feks Norma Trainer!

de kulene er ganske butte og kan kile seg ved innføring av ny patron.

har ikke vært plaget med andre ammotyper!
Ellers ganske fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Beklager at jeg vekker en død tråd til live men jeg har en Steyr Pro Hunter som den avbildet i første post.

 

Min er i .270win 

 

Jeg har adapter og 10skudds magasin.

 

I kveld fant jeg denne tråden og tenkte jeg kunne prøve å få 10 stykk 6,5x55-patroner nedi magasinet.

 

Det gikk helt fint.

 

10 patroner med Norma DL ligger fint i magasinet og kamres uten utfordringer. (så godt som 6,5x55 kan kamres i et .270 kammer)

 

Jeg bruker adapteren og 10-skudds magasinene lite, rifla har fryktelig tynn pipe fra fabrikk og det er ingen som lager chassis eller skjefter til pro hunteren. 

 

Bruker som regel bare 4skudds magasinet.

 

Men så vet dere det. 6,5x55 funker i 10skudds steyr SBS 30-06/270 magasin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...