Jump to content

Generelt om skyting med sporlys


Kamt

Recommended Posts

Heisann, jeg fikk 9 stk sporlys av en kjenning i helga, 7,92x57mm og noen 6,5x55. Har lest litt rundt på nett ang skyting med disse, men finner ingen konkrete svar. Så mine spørsmål er: trygt å skyte i en k98k i7.92. og carl gustaf m96 6,5mm?  
 

Noe jeg burde være obs på? Noen sier at man må vaske grundig med varmt vann rett i etterkant, Om så, hvordan? Og ellers tas alle svar med stor takk. 

Link to comment
Share on other sites

Vær i det minste oppmerksom på brannfaren. Sporlyssatsen faller ofte ut av prosjektilet når prosjektilet treffer noe. Så selv om du skyter i en sandvoll, vil selve satsen ofte fly videre. Og da kan den lett antenne skog og gress. Mange tror det er rikosjetter, men det er som regel kun selve sporlyssatsen som rikosjerer. 

 

7.9x57 sporlysene er jo beregnet for bruk i K98, så dersom du er sikker på at børsa di er dette kaliberet, kan de trygt skytes. Selve satsen legger igjen salter i løpet når det brenner, så det er ikke dumt å skylle gjennom med vann som holder over 80 grader. M96'en har jeg ingen erfaring med.

 

Har også erfart at det er en vanlig oppfattning at det er spissen på sporlysprosjektilet som brenner, men satsen sitter inni prosjektilet i bakkant. Fargen på tuppen er kun for å identifisere prosjektilet som sporlys. Disse prosjektilene er ofte lengre en vanlige prosjektil, og kan dermed slite litt mer på løpet. Men det går nok helt fint å skyte 9 stk slike. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, jeg ville ikke skutt med sporlys i brannfarlig terreng ihvertfall. Det kan fort bli VELDIG dyrt.. Uansett - hva i allverden vil noen med sporlys ? Det er stridsammunisjon, og har ingen anvendelse til sivil bruk - med mindre man ligger med en MG3 på standplass og vil skyte seg inn på løpende elg - ROFL.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, joar1 skrev:

Uansett - hva i allverden vil noen med sporlys ? Det er stridsammunisjon, og har ingen anvendelse til sivil bruk - med mindre man ligger med en MG3 på standplass og vil skyte seg inn på løpende elg - ROFL.

Endeløst tull, det er kjempegøy å skyte med sporlys, og det er temmelig opplærende også, da en ser både kulebane og vindavdrift med det blotte øye - og en ser hvor rikosjetter kan gå også. Sa jeg at det var gøy ;)

 

Sitat

Vel, jeg ville ikke skutt med sporlys i brannfarlig terreng ihvertfall. Det kan fort bli VELDIG dyrt..

Dyrt, upopulært, straffbart, wtf. Sporlys er forbausende effektivt til å sette fyr på ting, og jeg har en selvpålagt regel for meg selv - av erfaring - skal det skytes med sporlys, så skal det regne, eller det skal ligge snø på bakken. Det kan gå fort fra idyll til inferno, og det selv uten sporlys

 

IMG_5337.JPG.8f3eabdc660e158f899a96cd574f5540.JPG

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Endeløst tull, det er kjempegøy å skyte med sporlys, og det er temmelig opplærende også, da en ser både kulebane og vindavdrift med det blotte øye - og en ser hvor rikosjetter kan gå også. Sa jeg at det var gøy ;)

Enig  i det pedagogiske elementet. Men har man sett ett sporlys, har man sett alle, og vi som har ligget i øvelse i gokk og sett både 40mm, 12.7 mm og 7.62mm sporlys i varierende forhold, har ikke veldig behov for å drive med det på privaten. Vi ver hvoirdan det virker. Men i dag, da de færreste avtjener førstegangstjeneste, kunne det vært en god ide å bruke sporlys under rifleopplæring på jegerprøvekurset. Det kunne absolutt ha noe for seg,  slik at jegerkandidatene  skjønner rekkevidden av det å avfyre en rifle - i dobbel forstand.

Link to comment
Share on other sites

Sant joar1, men jegeropplæring i dag foregår jo på 100m, sporlys tenner ikke engang. Og elendigheten i skyte- og våpenopplæring i jegeropplæringen er en annen diskusjon.

Jeg er likevel uenig i "har man sett ett, har man sett alle". En kan faktisk lære mye av å skyte ett enkelt skudd over en dal i flere ulike forhold. 

Det er dog begrenset av den elendige presisjonen mye sporlys har.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

 

Jeg er likevel uenig i "har man sett ett, har man sett alle".

 

Jeg var litt uklar der. Jeg mente selvsagt at har man sett ett sporlys fra en MG3 rikosjettere mot himmelen fra et islagt vann på Heia - så behøver man ikke se de neste 50 for å skjønne tegningen. De oppfører seg forbausende deterministisk. Men ulike kalibre, ulike anslagsvinkler osv- det er mange variabler.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Super XX skrev:

Jeg har ligget på mange øvelser i Gokk å skutt med sporlys😊, men jeg føler fortsatt for å gjøre det på "privaten". Hadde jeg bare fått tak i... Vi må ikke bli for trauste. Det er jo GØY😁😁

NM 62 er vel ikke så vanskelig å få tak i, mindre av andre kalibre

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, joar1 skrev:

Jeg var litt uklar der. Jeg mente selvsagt at har man sett ett sporlys fra en MG3 rikosjettere mot himmelen fra et islagt vann på Heia - så behøver man ikke se de neste 50 for å skjønne tegningen. De oppfører seg forbausende deterministisk. Men ulike kalibre, ulike anslagsvinkler osv- det er mange variabler.

Du skjønner ikke hva jeg mener. Vinden er forskjellig fra gang til gang. Det med rikosjetter er jeg enig i - jeg tenker på kulebanen. På langt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, M67 said:

.Det med rikosjetter er jeg enig i - jeg tenker på kulebanen. På langt hold.

 

K

Nyttig for konkurranseskyttere, men for jegere er det lite aktuelt. Da er det maks. 150 m som gjelder, selv med tofot brukt på riktig måte. Det er dyret som skal være i fokus - ikke løsne skudd uten å være sikker. Har sett mange som har tofot som ikke vet hvordan den skal brukes. Tofoten skal ha feste i bakken, og så skal man lene seg mot den når man legger seg i anleggstilling. Det er da man får den stabiiteten som tofoten er ment å bringe. Det er mange som ikke skjønner dette. Hoffameg. ... allmenn førstegangstjeneste for absolutt alle - betalt av oljefondet. Jenter som gutter. Det er eneste håpet for vårt lille land. Sukk.

Link to comment
Share on other sites

Det var da vel bastant? Greit at du har 150m som maks for deg, ikke sikkert at det er maks for meg. Og ikke alle toføtter som skal ha feste i bakken og preload heller - jeg har en med ski på bena som skal skli bakover på underlaget - mange veier til Rom!

Link to comment
Share on other sites

Kommer dyret ut av fokus om holdet er 151m? Greit nok at det er irrelevant for mange jegere, men det er relevant for skyttere. Mange jegere er også skyttere, og det meste av rifleskyting er nå engang trening og konkurranse, ikke jakt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sporlys er veldig fint. Hadde for eksempel vært fint til å trene DFS feltskyting i snøbelagte åser på vinterstid. Se effekten av vind. Den kan endre seg MYE på et par minutter eller sekunder. Bortsett fra skogbrannfare ser jeg ikke helt problemet? Bør kanskje ikke skyte sporlys en dag man ikke ville gått fra en engangsgrill i lyngen.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vavlo skrev:

Brannfare? Bare å ta seg en tur til Trøndelag for skyte alt det sporlys en orker med. Her er det nedbør så jevnt at vi legger ut veddepoter i skogen før jakta, så det skal være mulig å lage seg en kaffevarme utendørs.

Ja, eller litt lengre nord. Her kommer det til og ligge snø til august ser det ut til..😁

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 22.Wmr skrev:

Ja, eller litt lengre nord. Her kommer det til og ligge snø til august ser det ut til..😁

 

Har ikke klimaendringene kommet så langt nord, altså? Skulle jo vært vår og blomstring der nå, i følge mange dystre spådommer som gikk på repeat i media i månedsvis, før koronaen kom og satte oss fri😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...