Jump to content
goosehuntarn

Ny demper ?

Recommended Posts

Hei har en browning a bolt i cal 6.5 som jeg har en A tec maxim demper på . Vurderer nå en nyere demper , men vill en nyere demper dempe så mye at jeg merker forskjell i forhold til maximen ? 

At den er nyere trenger ikke å ha så stor betydning, men volum vil ha noe å si.
Du vil merke forskjell på en Maxim og en av de nyere 60mm demperne.

Byttet ut min Maxim i en Hausken jd184.Godt fornøyd med denne i 6,5x55.Demper bra,bygger ikke så mye i lengden og endel lettere enn den Maxim batongen.

Får vel vurdere den hausken dempern . Ser den xtrem utgaven får mye skryt i tester. Bare jeg finner ut vilke gjenge dimensjon jeg skal ha . Står ingenting på den gamle maximen. 

Jeg vil anbefale Hausken JD-224 mkII eller en A-TEC H2. De demper langt bedre enn Maxim og JD-184.

Test av dempere i 2016 (de bruker en Blaser 308win med 47cm pipelengde):

bilde.png.8a2df5da011b2069526cb70e8f274fef.png

Testen er hentet herfra:

http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf

De store demperne med 64-70mm diameter er jo overlegne, men blir jo fort lange, tunge og store.

Hausken WD60 mkII er oppgitt til å gi 35+ dB demping, og den har 60mm diameter og veier 433g:

https://hausken.no/en/produkt/jakt/

Edited by Bergara-Man
tillegg

Hvor mye demping trenger man egentlig da? Jeg tenkte å skaffe meg en mindre, 308'en dempes jo til lavere enn salongskudd og nærmest null rekyl med en A-Tec Hertz (230mm) så da drar jeg må mer lengde enn nødvendig for mitt bruk (div jakt, ikke langhold). Har den fått akkurat passe mengde kruttslam i seg? Tenkte også i retning h184, kanskje til og med prøve 151.

• Like 1

Til jakt så gidder ikke jeg å dra på mere lengde eller gram på demperen enn nødvendig for meg.Hausken jd184 demper smell og rekyl bra nok.Men jeg ville ikke gått for den stutteste dempern.Se om du har muligheter for å prøve de før du kjøper

Vil ikke anbefale JD151, da jeg opplevde at den dempet alt for dårlig ved skyting uten hørselvern (6,5x55, med nettingfyll).

På 15.2.2020 den 9.51, goosehuntarn skrev:

Bare jeg finner ut vilke gjenge dimensjon jeg skal ha . 

Hvis det er en A-bolt II er det 1/2x28UNF du skal ha😉