Jump to content

Ny demper ?


goosehuntarn

Recommended Posts

Jeg vil anbefale Hausken JD-224 mkII eller en A-TEC H2. De demper langt bedre enn Maxim og JD-184.

 

Test av dempere i 2016 (de bruker en Blaser 308win med 47cm pipelengde):

bilde.png.8a2df5da011b2069526cb70e8f274fef.png

Testen er hentet herfra:

http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf

 

De store demperne med 64-70mm diameter er jo overlegne, men blir jo fort lange, tunge og store.

 

Hausken WD60 mkII er oppgitt til å gi 35+ dB demping, og den har 60mm diameter og veier 433g:

https://hausken.no/en/produkt/jakt/

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye demping trenger man egentlig da? Jeg tenkte å skaffe meg en mindre, 308'en dempes jo til lavere enn salongskudd og nærmest null rekyl med en A-Tec Hertz (230mm) så da drar jeg må mer lengde enn nødvendig for mitt bruk (div jakt, ikke langhold). Har den fått akkurat passe mengde kruttslam i seg? Tenkte også i retning h184, kanskje til og med prøve 151.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
12 hours ago, HeavyDude said:

Jeg vurderer Svemko Hunter 1.0 mot Hausken 224, evt A-Tec H2. Skal primært brukes på jakt, med en Sauer 101 eller 404, i 30.06. 
 

Er det noen som har erfaring med flere av disse som har innspill og synspunkter ? 

Jeg har en Svemko Hunter 1.0 som jeg bruker på en Sauer 101 (6.5x55). Svemko'en dempet bedre enn en Hausken (husker ikke hvilken) jeg sammenlignet med. Svemko'en synes å dempe like bra på førsteskuddet som på de neste. Byggekvaliteten er meget bra, og den kan åpnes og renses hvis det skulle oppstå behov for det. Verkøyet følger med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte en AtecH2 Mega nå, til min 9,3, men det ble en Svemko Magnum. Den demper like bra som H2mega, men er over 200 gram lettere, kortere/smalere. (veier kun 350gr!)

Så om maks demping/lav vekt/byggelengde er viktig, så kommer du ikke unna Svemko. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2021 at 11:02 PM, FEVIK said:

Ingen erfaring med de andre, men har Hunter 1.0 i 9,3 og har ikke planer om å bytte den ut, evt. annet enn mot en Hunter Short. Bare for å prøve..

 

Synes du dempingen er bra nok i Hunter 1.0 til at short kan være brukende i 9.3x62? 
Har vurdert en short siden den er så liten og smekker. Regner vel med at den tar den verste smellen når man er i skogen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Hunter Magnum og Hunter Short fra Svemko. Begge i cal .30 og brukt på to .308 rifler og en 6,5x55. Til vanlig jakt synes jeg shorten demper lyden mer enn godt nok, og tar greit rekyl på begge mine 308 med kort pipe (42 og 45 cm). 

 

Jeg bruker Magnumen mest på den tyngste rifla i .308, for det er den det er mest sannsynlig jeg strekker holdene litt med og vil ha minst mulig rekyl. Bruker den også på bane med 6,5x55'en, spotter greit treff på stål på 300m. Men til "normal" jakt har jeg sansen for Short. 

 

Jeg synes lyden dempes godt nok med Short til jakt, jeg bruker ikke hørselvern da. På banen bruker jeg hørselvern uansett. Så for min del faller valg av hvilken demper jeg bruker på hvor lite rekyl jeg vil ha/trenger og vekt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror for egen del at Hunter short demper tilstrekkelig i 9.3 i jaktsammenheng ja. Men den er jo ikke veldig mye lettere enn Hunter 1.0 men er vel en ca. 35 mm kortere byggelengde, det kan jo bety litt.
Beholder nok Hunter 1.0 videre på 9.3 rifla da er godt fornøyd🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...