Jump to content

41 magnum i Ruger Black Hawk


Tomas

Recommended Posts

Har hatt div. 44 mag. fra Ruger, og så fant jeg en i 41 fra samme fabrikant, ikke direkte vanlig, og derfor litt morro å skyte med. Som singel action er det en rekyl i denne relativt lette revolveren som er helt utrolig. 90 grader eller mer på skyteretningen når rekylen er ferdig. Noe av det mere artigste  jeg har skutt med på lenge. 19,5 grain Vith.  N 110 med 110 grains kule er helt topp, trodde jeg. Våpenet tåler det nok, likevel ser jeg at jeg  må gå ned litt på ladingen, da et par kammer sliter med å slippe hylsa etter skuddet har gått, og da er vi nok litt ute og reiser. Hettene er så flate som de kan bli, og vi ser avtrykk etter fresingen i støtbunnen i hetta. Dette er ikke noe nytt, for det så vi også på 44 mag, med 21 grain 110 Vith. og 240 grains kule for mange år siden. Hvordaner så presisjonen med denne tøffe ladingen, det vi får vi ta litt senere. Tror jeg går ned 1 - 1,5 grain for å se om ikke det er et mere fornuftig gassgtrykk da. Skulle det være noen med erfaringer fra dette kaliberet så er jeg åpen for forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en, d.v.s. en Ruger New Modell Blackhawk i kal. 41 MG. med 4 3/4" løp. En bekjent hadde samme, med 6" løp. De har vært å få i 30 Carabine, 357 MG, 41 MG også i 45 LC. Holdt på å kjøpe en i 45 LC, men angrer ikke. :) Revolveren tåler vel mer, enn en i Black Hawk revolver i 44 MG. Har ikke ladedatane mine i nærheten, men Ladeboken til V.J., har oppgitt maks med 210 gr. kule til 20 gr N110. Og det er nok det minste jeg har brukt for samme kule. Men har brukt en god del støpe 245 gr. SWC, det er morsomt. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Flott at du setter pris på den, fluted tønne, så slik sett er den ikke lik Super Black Hawkene jeg har hatt tidligere, skulle gjerne hatt en slik også, men det er kanskje nok som det er. En livlig tass å skyte med er det i hvertfall, og utgangshastigheter som slår 44 mag, er det noe for seg selv. Synd at ikke andre har satt mere pris på disse. Fant den nok på Finn, finnes nok flere om du leter. Vedr. kuler så har jeg to Lee tenger, en i 190 grain, og en 210 grain. Det var den siste jeg skjøt, trodde det skulle bli temmelig mye blying da kulene ikke tillater gas check, men etter litt pussing med bronsebørste og solvent var løpet like fint som nytt. Liker egentelig ikke å bruke hverken bronsebørste eller solvent, mener det ikke ganger løpet. På riflene mine bruker jeg kun pussepropper og olje, og samlingene er på topp. Tror den heter New model Black Hawk, ramma er dessverre i alu, men har planer om annet om jeg rekker før jeg blir for gammel. Lengre løp - 10,5 tom hadde vært tøft. Da blir det virkelig noe å skyte med på lange avstander. Har skutt jernbukk på nestsen 200 meter med 44 magnum og 210 grains kule, stående, og jeg er ingen god skytter. Litt flaks må man ha en gang i blandt.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tomas skrev:

Har hatt div. 44 mag. fra Ruger, og så fant jeg en i 41 fra samme fabrikant, ikke direkte vanlig, og derfor litt morro å skyte med. Som singel action er det en rekyl i denne relativt lette revolveren som er helt utrolig.

Kan virke som du har noen "utblåste" kammere. Vet ikke om våpnet er nytt, eller om det kan være tidligere eier som har hatt overladninger? Kan jo være at våpet ditt også gir noe høyere trykk enn lellers.. Men med utblåste kammere, bør du holde litt igjen på ladningene. Har har hatt utblåste kammere selv, men da på S&W.

Link to comment
Share on other sites

Hei Geco. Når jeg ser fresingen i ramma/støtbunnen tar jeg vel for gitt at ladingen nok begynner å nå maks, så jeg tror jeg trapper ned 1 - 1,5 grain. Kan godt tenke meg at hettene ikke er fullstendig flate når jeg er ferdig. Når jeg tok ut tønna, ser jeg at hylsene klistret seg fast i samtlige av kamrene, og det er nok et tegn på for høyt kammertrykk, eller hva mener du?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vedr. " utblåste kamre " så bør vel en dyktig børsemaker kunne måle dette, ny tønne kan en vel se langt etter. Denne tønna er ikke på langt nær så grov i godset som en Super Black Hawk tønne, mer lik en 45 long colt tønne, så ladningene burde kanskje vært i den retningen.

 

Jeg har kjøpt våpenet brukt fra en brukthandel, og har ingen aning om hvor mye den har gått, men ut ifra hovrdan tilstanden utvendig er, så kan jeg ikke skjønne at denne har gått mange hundre skudd. Kan gjette at den med all sannsynlighet ikke har gått mer enn kanskje 250 skudd, maks 500 når jeg ser på slitasjen. Jeg kjenner ikke til gasstrykket som fabrikkpatroner gir, og om det noensinne har vært slike til salgs her i landet.

 

Så dette kaliberet i Bladet Våpen for mange tiår siden, og har vurdert å finne en, og så dukket det opp en for et år siden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Tomas skrev:

Hei Geco. Når jeg ser fresingen i ramma/støtbunnen tar jeg vel for gitt at ladingen nok begynner å nå maks, så jeg tror jeg trapper ned 1 - 1,5 grain. Kan godt tenke meg at hettene ikke er fullstendig flate når jeg er ferdig. Når jeg tok ut tønna, ser jeg at hylsene klistret seg fast i samtlige av kamrene, og det er nok et tegn på for høyt kammertrykk, eller hva mener du?

 

Ja - da har nok kammertrykket vært for høyt! Ellers har jeg brydd med meg så mye, om flate tennhetter på Rugere, bare det ikke fyller ut hele hettelomma. Men, det har vært meg.

 

Ikke vær bekymert for bronsebørstene og Solventen, det tåler nok løpet. En av mine tidligere revolvere (en S&W) skjøt jeg over 90 tusen skudd med og brukte regelmessig begge deler. Og da jeg solgte den, var den like pressis, men blitt noe "slerkte". :) .

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Tomas skrev:

Vedr. " utblåste kamre " så bør vel en dyktig børsemaker kunne måle dette, ny tønne kan en vel se langt etter.

 

Trenger jo ikke ha gått mer enn 6 skudd, for å blåse ut alle kammerene. :)  Det er nok ikke antall skudd ,som har forårsaket dette. Men overtrykk! Tviler litt på at du har forårsaket dette, er nok tidligere eier. En børsemaker kan nok måle det, så du kan jo kan noen telefoner, eller noen mail. Hvis ikke noen her har tips.

 

Du har rett i at tønna ikke er like sterk, som på Super Black Hawk. I dem har jeg skutt monsrterladninger, som jeg ikke vil anbefale til andre. He..he.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...