Jump to content

7,62 Nato-hylse til .45 kaliber?


M83_Kongsberg

Recommended Posts

Hvis du har mulighet for å måle lengde på hylsa og ca kuledia kan jeg sjekke med "bibelen" hvilken patron det kan være.

Ellers er vavlo inne på noe, det kan være en ".30 Idiot" som noen har satt ei kule i på moro.

.30 Idiot produseres når en skyter 7,62x51 i et 7,62x63-kammer.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

😀
Må jo si jeg stusset litt over vavlo's kommentar, har vært for lite på rifle-baner skjønner jeg,
har nok frekventert baner med generelt kortere hylser ...
MEN etter å ha lest et varjata's noe mer utfyllende forklaring, heller jeg nok til at vavlo kan ha rett.
Jeg så etter i 'bibelen', ver 16, og fant ikke noe som passet.  Hylselengden er 51 mm og den er nær
identisk med patronen på bildet over, så konklusjonen må nok bli 'idiot', se bildet av 'min' under.
Antar at med friflukt på 12-15 mm så blir presisjonen ikke 'all verden'?

20200212_180911.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel, når det går bra med 9x19 i en C-96 Broomhandle i kaliber 7.63, så burde ikke 7.92 i 7.62 være noe problem. Ihvertfall så lenge prosjektilet ikke har stålkjerne.

 

Må vel legge til at eieren av Broomhandelen synes at rekylen var vel kraftig......

 

Og bare for å være på den sikre siden, dette er IKKE en oppfordring til å skyte andre kaliber en det våpenet er ment for.

Edited by psg-1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, bardp skrev:

Har set folk skyte 8x57 i en 30-06 mauser. At den ikke eksploderte skjønner jeg ikke men det gikk bra

Det er uproblematisk om kulen har blykjerne, en del overtrykk, men ikke mer enn våpenet tåler. Det blir så lang friflukt og såpass med ekstra hylsevolum at faren for våpensprenging er liten.

Jeg testet en gang en vanlig militær norsk 7,92 patron i en mauser med 308 Win kammer i pipen. Da ble det kraftig overtrykk  hylebrist med gassutblåsing og en avrevet låsklakk. Skytteren hadde kommet fra det med mindre skader om våpenet hadde blitt avfyrt fra skulderen.

Forskjellen er at kulen og hylsemunning er presset inn i overgangskonus og sitter fast der. I tillegg er hylsevolumet så lite at kruttet blir kraftig komprimert.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg testet en gang en vanlig militær norsk 7,92 patron i en mauser med 308 pipe. Da ble det kraftig overtrykk  hylebrist med gassutblåsing og en avrevet låsklakk. Skytteren hadde kommet fra det med mindre skader om våpenet hadde blitt avfyrt fra skulderen.

Hvordan i all verden fikk du den inn der?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe du opplever ved et uhell. Måten det ble gjort på må vel karakteriseres som våpenvold.

Relativt tungt verktøy ble brukt. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at dette er en av de tingene du ikke skal gjøre hjemme.

Avfyring ble selvfølgelig gjort i sprengbunker. Men det viser styrken i en mauserkasse. De fleste tror at det er radielle påkjenninger som er kritisk for en låskasse, men det er feil. Låskassen skal bare holde pipen og sluttstykket sammen.  Det er kreftene i lengderetningen som skal tas opp av låskassen, ikke radielle krefter, det ordner pipen og hylsen.

Før Kongsberg slipte bort deler av låskasseringen på mausere ved ombygging ble det testet hvor mye som kunne slipes bort før kassen delte seg. Det kunne nesten slipes inn til gjengene før kassen delte seg. Strekkbelastningene er lett å regne på, strekkstyrken for stålet må gjettes, men det er ikke så vanskelig å finne typiske verdier. De som tviler kan beregne dette selv.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, bardp skrev:

Hvordan i all verden fikk du den inn der?

En gang jeg var hos børsemakeren holdt han på å undersøke en jaktrifle i 30-06 (husker ikke merke, mest sannsynlig Rem 700) som man en på storviltprøvene hadde avfyrt en 8x57 i, type gammel Raufoss-8x57. Det hadde da ikke vært noen dramatikk eller utblåsning, men sluttstykket satt fast og de hadde selvsagt knekt hevarmen - derfor kom rifla til børsemakeren. Han fant ingen feil på den, utover at hevarmen måtte loddes på igjen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, psg-1 skrev:

Vel, når det går bra med 9x19 i en C-96 Broomhandle i kaliber 7.63, så burde ikke 7.92 i 7.62 være noe problem. Ihvertfall så lenge prosjektilet ikke har stålkjerne.

 

14 timer siden, psg-1 skrev:

Og bare for å være på den sikre siden, dette er IKKE en oppfordring til å skyte andre kaliber en det våpenet er ment for.

 

9x19 i en 7,63 er spenstig! Er du sikker?

Forskjellen mellom  9mm. og 7,63x25 Mauser er ganske stor. Når vi først snakker om å forme hylser, det er utrolig hva "villkatt-entusiaster " klarer å formskyte i et annet kammer.  For å dra en annen historie som går på å skyte en annen kulediameter i et løp beregnet for et annet så har flere forsøkt dette med dårlig utfall. 

Eks. Franskmennene ville etter første verdenskrig ha en kraveløs/moderne patron til rifler og maskingeværer. I 1922 testet de ut en 7,5x59 som forsøkspatron, i 1924 kortet de ned hylsen til 57mm. 7,5x57 Mle.1924 Forsøk. har jeg ikke en originalpatron til, men jeg har laget en KOPI fra en 7,92x57 hylse. Det viste seg at dette 7,5x57 kammeret kamret den tyske 7,92x57 patronen med uheldig utfall. Tysk 7,92 kule måler .323" og fransk 7,5 måler .308". Franskmennene landet til slutt på 7,5x54 Mle.1929  som ble standard, fortsatt .308" diameter kule. Det skrives i visse fora om  at de kortet ned hylsa for å unngå forveksling med den tyske, jeg er ikke sikker. Uansett så ble  54mm. en mer kompakt konstruksjon. 

7,63.JPG

DSC03469.JPG

Det er marginale forskjeller mellom fransk 7,5x57 og tysk 7,92x57 kammer, godt nok til at den tyske gikk i fransk kammer. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, bardp skrev:

Hvordan i all verden fikk du den inn der?

 Han skriver at pipa var i .308-  jeg vil tro at kammeret var i 30-06? Med en spiss kule er det sikkert mulig. Å få en 8x57 inn i ett 308W kammer burde by på problemer selv med uhyre mye rå vold. 😉Men ut ifra teksten i tilsvaret kan det jo tyde på at han har greid det....😳

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Vaquero skrev:

 

 

9x19 i en 7,63 er spenstig! Er du sikker?

 

 

Ja, 9x19 kamrer vistnok fint. Og ikke bare ett skudd, men et magasin..... Men da måtte pistolen til børsemaker etterpå. Børsemakeren ble rund i øynene når han hørte hva som hadde skjedd. Skytter var ikke klar over at denne skulle ha 7.63. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9x19 i 7,63x25 blir det samme som .300 Blackout i 5,56x45, en får en kunstig datumlinje ved at kulens ogival i den korte patronen (9x19/300BLK) trykker mot punktet der skulderen til den lengre hylsen (7,63/5,56). Patronen stopper fordi kulen treffer veggene i kammeret. Det spørs selvsagt på kule, settdybde, crimp, og så videre, men særlig i halvautomatiske våpen eller våpen som spennes opp ved lukking av låsen vil man jo få ekstra kraft på mekanismen når patronen kamrer. Dermed potensielt sette kula lengre bak slik at patronen vil kamre, selv om den egentlig burde ha stanset før sluttstykket/sleiden var helt fremme.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...