Jump to content

Swarovski z8i. Motlysegenskaper


Gigen

Recommended Posts

Har investert i en swaro 2,3-18 x56 til bruk på hjortejakten.. jeg er spent på motlys egenskapene til denne, har noen poster der jeg plages med dette på morgenene. Tidligere har jeg brukt en s&b 3-12x50, litt eldre modell.. lurer på om noen her har erfaringer å dele? Kan jeg vente meg bedre motlysegenskaper?

Link to comment
Share on other sites

Top-end sikter i dag er så gode man kan få dem.

 

Men, litt off-topic...: 

 

Postere i motlys..? Hjorten er er vel av de mest observante vilt vi kan jakte.

Selv prøver jeg å sette i skygge. Eller i alle fall unngå å sette meg slik at jeg ser rett i soloppgang/solnedgang. «Sola i ryggen» har for meg vært en ledetråd ved all posteringsjakt, ellers er det fort å bli oppdaget.
Likeså overhøyde, med unntak av jakt i grålysningen da det pga trekken kan være enklere å postere i bunnen av slukter. 
selv bruker jeg Zeiss HT 3-12, men kunne nok like gjerne brukt tilsvarende sikte fra Swaro, Leica, Kahles eller S&B... Du velger da i toppen - la pris, smak og behag bestemme! 👍🏻

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kiwi said:

Top-end sikter i dag er så gode man kan få dem.

 

Men, litt off-topic...: 

 

Postere i motlys..? Hjorten er er vel av de mest observante vilt vi kan jakte.

Selv prøver jeg å sette i skygge. Eller i alle fall unngå å sette meg slik at jeg ser rett i soloppgang/solnedgang. «Sola i ryggen» har for meg vært en ledetråd ved all posteringsjakt, ellers er det fort å bli oppdaget.
Likeså overhøyde, med unntak av jakt i grålysningen da det pga trekken kan være enklere å postere i bunnen av slukter. 
selv bruker jeg Zeiss HT 3-12, men kunne nok like gjerne brukt tilsvarende sikte fra Swaro, Leica, Kahles eller S&B... Du velger da i toppen - la pris, smak og behag bestemme! 👍🏻

 

Hei, selvsagt ligger selve posten godt dekket i en skyggeside, saken her er jo at en av trekkveiene som  kommer inn forbi ligger mot en åskam der sola kommer opp.. Som du sikkert skjønner er terrenget kuppert og det er ikke bare å "velge en ideell" post med sola i ryggen osv.. her må man gjøre det beste ut av det terrenget man har, og hjort er der.. jeg har felt et 3 sifret antall hjort der, så posten er god den.. Men takker for innspill :=)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...