Jump to content

Ladedata 308w/vihtavuori swift scirocco ii


Prexen

Recommended Posts

Sitat

Pass på at du måler maksimal patronlengde i din rifle. Den kula er veldig, veldig lang (og stiv).

Bruk nå 71mm som er std i 308. Da slipper du tull, og du slipper å måle... Men hva mener du med at kula er stiv? Skal du bøye den?

 

Det slår meg også, at du vil få lite fart, på ei 180gr kule med N140. Så lite at ekspansjon eller ikke blir et tema.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, du skal ikke bøye den. Men du skal skvise den inn i løpet. Den har veldig tykk mantel. Det vil si, at en relativt stor andel av kulens materiale utgjøres av mantelmateriale, som har lavere tetthet enn bly. Hvilket gjør at kula har et større volum enn mange andre 180grs kuler, noe som fører til at kula er veldig lang. Den stjeler mye hylsevolum i .308, og har en lang og stiv bæreflate.

 

Når jeg testet denne kula i 30-06, fant jeg at jeg fikk overtrykkstegn "midt i tabellen", iallefall 2-3 grs under f.eks accubond i samme vekt. Min konklusjon var at denne kula (i 180 grs) egner seg best for magnumkalibrene. 

 

Jeg har aldri ladet den i .308, men mener å huske at jeg ble litt overrasket over patronlengde ved friflukt 0. Derav mitt råd om å sjekke. Kan se i den store boken senere.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når jeg testet denne kula i 30-06, fant jeg at jeg fikk overtrykkstegn "midt i tabellen", iallefall 2-3 grs under f.eks accubond i samme vekt. Min konklusjon var at denne kula (i 180 grs) egner seg best for magnumkalibrene

Dette har du rett i. Jeg har ladet den i 6.5-284 og 6.5x55 og har samme erfaring. Den er knallhard.

 

Sitat

patronlengde

Brukte du std patronlengde? 

 

Sitat

Om det vil bli problem med ekspansjon i 308 utgår denne kula

Jeg vet  ikke, men jeg mistenker det. Det er ei uvanlig hard kule, og du får uvanlig lav hastighet - to ting som begge trekker i feil retning. Siden du nevner homogene kuler, så er det en god ide å holde seg i den lette enden av skalaen her også. Og lette kuler er mye mer egnet sammen med N140, om det er det du skal lade med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Brukte du std patronlengde

Jeg har forsøkt patronlengde 82mm i to forskjellige 30-06, som ga henholdsvis 2 og 2,5mm friflukt. Testet med n160, superformance og imr4831. Skutt over kronograf. Jeg har ikke skutt så mange serier, egentlig- mest orienterende ladestiger. Presisjonen var jevnt over god, men jeg begynte altså å få trykktegn rundt midt i tabellen, og før jeg egentlig var oppe i «målhastigheten»

Link to comment
Share on other sites

Han testet swift scirocco ii 180grs med col på 75mm startet lavt med Norma N11. 

Max lengde/col må du ev sjekke på di rifle.

Startet på 41grs krutt og enda på 42,5grs fikk rundt 790ms her.

Har 65cm pipe trenger ikkje sprenglade denne.

Har i denne farten god presisjon og sd på 3-4ms

Ser att det blir litt kobber etter kulen i pipen etter ein tur på skytebanen.

Men pusser rifle etter bruk så da har det ikkje så mykje å seie for meg.

Ang Vhitavori N140 så er det vel ca 1grs mindre som gjelder her ca.

Prøve deg fra 40grs og oppover til 41.5 og sjekke etter overtrykkstegn her.

 

 

 

Skjermbilde (1).png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...