Jump to content

Jaktkniv med bukåpner


Kenneth85

Recommended Posts

Skal bukåpneren primært være til nytte under flåing, så tror jeg det er Swingblade som blir det logiske valget. Jeg bruker den til å åpne med, men der hadde jeg klart meg godt uten også. Det den derimot er genial til er å sprette opp innsida av bena når den skal flå. Men hvis du er fornøyd med Helle GT'en, så finnes det jo rene bukåpnere, deriblant Eka sin, å få kjøpt løst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Jeffery skrev:

Skal bukåpneren primært være til nytte under flåing, så tror jeg det er Swingblade som blir det logiske valget. Jeg bruker den til å åpne med, men der hadde jeg klart meg godt uten også. Det den derimot er genial til er å sprette opp innsida av bena når den skal flå. Men hvis du er fornøyd med Helle GT'en, så finnes det jo rene bukåpnere, deriblant Eka sin, å få kjøpt løst.

Ja, ein swingblade er nok beste alternativet til åpning men greie meg fint med vanlig kniv til da. Tenkte som du skrive primært til flåing og då spretting av innsida av beina. Korleis er ein swingblade å bruke til da kontra kniv med bukåpner på toppen?

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Kenneth85 skrev:

Ja, ein swingblade er nok beste alternativet til åpning men greie meg fint med vanlig kniv til da.

 

Var egentlig ikke det jeg mente. Til åpning bruker jeg Swingblade, fordi det gjerne er det jeg har med, men hadde klart meg uten. Hvordan den er, i forhold til andre konstruksjoner, til åpnng, vet jeg ikke.  Det er til spretting av innsiden av beina jeg mener Swingblade blir det logiske valget. Eller lignende "spretterkonstruksjoner", som den @amatør linker til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jeffery skrev:

 

Var egentlig ikke det jeg mente. Til åpning bruker jeg Swingblade, fordi det gjerne er det jeg har med, men hadde klart meg uten. Hvordan den er, i forhold til andre konstruksjoner, til åpnng, vet jeg ikke.  Det er til spretting av innsiden av beina jeg mener Swingblade blir det logiske valget. Eller lignende "spretterkonstruksjoner", som den @amatør linker til.

Jepp, skjønte kva du meinte:) Hadde eg hatt swingblade i skogen hadde eg nok og brukt den til åpning siden den var med.

 

Takker for gode innspel, hører på dere og bestiller meg en swingblade eller lignende før hausten😊👍

Link to comment
Share on other sites

Har lagt igjen swingbladen hjemme denne sesongen, tok for mye plass i lomma, går ikke alltid med sekk. Men så flår jeg ikke i felt heller. Gått over til liten foldekniv, Eka er det vel, kjøpt for 100 kr på "må ut" salg på XXL. Litt spiss så jeg skraper meg litt en gang i blant men sånn er det. Går ikke så raskt å åpne opp men det ekstra minuttet har jeg tid til.

Link to comment
Share on other sites

"Bukåpning" går minst like greit med en alminnelig jaktkniv, som med "bukåpnere". Hold kniven, med egga opp, mellom peke- og langfinger. Det duger fint, på alle dyr her til lands (mulig unntak for vågekval).

 

Skal du bruke "bukåpnere", enten det er en del av kniv, eller en separat innretning, så rund av alle kanter på "ryggen" først, med ei fin bryne. Ellers vil den sikkert velmente bukåpneren vise seg fra sin verste (bak-)-side, ved at de skarpe kantene på ryggen av bukåpneren punkterer vomma.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
On 2/9/2020 at 11:37 AM, Kenneth85 said:

Hei

Har ein Hella GT kniv til jakt no og den er suveren, men har etterkvart sett fordelen med kniv med bukåpner. Spesielt til flåing. Nåken som har annbefalinger/erfaring der? Swingblade eller kniv med bukåpner? Merke og størrelse? Er til hjort😊

Her har du alt i ett :  https://www.egun.de/market/item.php?id=12761715

Koster ny mellom 2200- 2700,-NOK . Håndlaget og veldig lett å jobbe med . Villsvinjegerens favoritt men holder også til rådyr , hjort og elg .

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Per-S said:

EKA svingblade er billig, og jeg har enda ikke funnet noe som er bedre til norsk storvilt

Støttes. I tillegg er den genial når pelsen skal av. Lettvint å gjøre snittene på innsiden av beina, samt snitte brystskinnet. Har hatt masse gode kniver opp i gjennom, men nå er det kun swingblade jeg har med meg ut i felt. Pluss at det ligger et slaktesett i slaktebua. Dette også fra eka.

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Jeg og bruker Eka Swingblade og vet ikke hvorfor jeg skulle betalt noe mer. Når jeg har skjerpet og stroppet den kniven så gjør jeg fint opp to hjorter før jeg den trenger skjerping igjen. Stålet er også lett å skjerpe. Jeg har en del dyrere kniver, men det er Swingblade som blir brukt på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Fysikeren said:

Når jeg har skjerpet og stroppet den kniven så gjør jeg fint opp to hjorter før jeg den trenger skjerping igjen

Bare to? Jeg slaktet 5 i helgen uten å ha tid til å slipe kniv, litt sløv på siste dyr, men ingen vansker med å gjøre jobben. Det som oftest gjør kniven sløv er å kutte beina og nakken, der er det lett å gå for hardt på mot bein, spesielt om det er mørkt når en slakter.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg kunne sikkert tatt flere en to, den er fortsatt veldig skarp etter to, men jeg har aldri fått mulighet til å ta flere en to på rappen før jeg skjerper den igjen. Jeg har blitt litt (sykelig?) opptatt av skarpe kniver så de blir alltid skjerpet lenge før de er sløv :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er uansett ikke en kniv jeg bruker med særlig kraft. Trenger ikke legge noe kraft i en kniv til utvomming og flåing. Han som skadet seg sier jo til slutt at han brukte mye kraft på kniven. Jeg har fulltangskniver i seigt og tykt stål som kan herjes med. 

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å merke seg at kniven som omtales er en første generasjons Swingblade. Den har ingen låsing av bladet, bare en buffer som, normalt sett, hindrer bladet i å svinge helt igjennom. På alle senere generasjoner er det, i tillegg, låsing av bladet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har swingblade, fikk den i gave.. Men på store dyr som elg og storfe. Så bare snur jeg kniven opp langs armen. Og går inn med handen først. Og bladet peker opp og åpner opp buken. Ellers så er det 3fingrer og knivbladet hvilende oppå fingrene. Mange av bukåpnerne man får kjøpt er i overkant skarpe i kanter på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, t-trim said:

...Så bare snur jeg kniven opp langs armen. Og går inn med handen først....

Det er en aldeles utmerket måte å åpne på.

Det er først og fremst når en spretter skinnet på beina jeg synes "buk"spretteren på Swingbladen briljerer.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeffery said:

Det er greit å merke seg at kniven som omtales er en første generasjons Swingblade. Den har ingen låsing av bladet, bare en buffer som, normalt sett, hindrer bladet i å svinge helt igjennom. På alle senere generasjoner er det, i tillegg, låsing av bladet.

 

På senere generasjoner er vel bladet/eggen også snudd, slik at den svinger ut med "ryggen" først?

 

IMG_0589.JPG.5d8494f963ad83797a86c75d13594de4.JPG

Edited by Swift
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...