Jump to content

Er denne M9 kniven lovlig i Norge ?


ADT

Recommended Posts

Nå kommer det sannsynligvis ny våpenforskrift i løpet av noen måneder. Vent litt og still spørsmålet på nytt. Det er mitt råd. Det kommer sannsynligvis nye regler angående kniver. Det er sannsynligvis ikke lurt å investere i noe som kan bli ulovlig å eie.

 

Den juridiske status som slikt har i dag, er jeg faktisk usikker på. Det beror på en tolkning av det spenstige "voldsprodukt" begrepet i våpenforskriften paragraf 9.

Link to comment
Share on other sites

Etter våpenforskriften § 9 er springkniver, batangakniver (foldekniver også kjent som balisonger eller butterflykniver), stiletter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter, ulovlig å anskaffe og inneha uten dispensasjon fra politiet.

 

Kniven du linker til er en vanlig kniv som ikke rammes av forbudet. Macheter, sverd og bajonetter er ikke forbudt

 

(og her skriver jeg "ikke forbudt" istedenfor "tillatt" med vilje - alt er i utgangspunktet tillatt, med mindre det er forbudt :-) )

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Med fare for å fram stå som en surpomp. Kniven er i høyeste grad lovlig, men jeg tviler sterkt på at den er i nærheten av å forsvare prisen på over 2000,-:/ Jeg vet ikke hva som ligger i "modified" i stålet "420 modified", men 420 er i utgangspunktet ikke er velrennomert stål.

Mye bare info om stål her. 420 står ikke høyt i kurs i det første innlegget. Der det listes opp grovt hvilke ståltyper som er noe å samle på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
51 minutes ago, hillbilli77 said:

Puma kniver.Hei,lurte bare på hvor det går an å få kjøpt en Puma white hunter med horn/beinskaft.De siste jeg så her i Norge var med noen ekle metall/modul grep.Takknemelig for alle svar.

 

Du har titta på ebay, sant? Ligger noen der i litt forskjellige tilstander og priser... Ellers kan man jo bestille en ny en fra Puma.. Ellers dukker det vel opp pumakniver på Finn ca hvert skuddår..

 

Jeg arvet en ikke helt ulik kniv (i Bowieutgave) som jeg har planer om å restaurere... Har foreløpig bare fjernet litt rust på den.

 

Selv om den ser helt lik ut som mange Pumakniver, så er den laget av C.Friedr. Ern & Co (også Solingen)

 

For ordens skyld: den er ikke til salgs.

 

image.png.039c074b3265325ba19cd43030287295.png

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Litt interessant det med kontinentale jaktkniver. I Danmark får du f.eks. kjøpe sverd med jegerprøven. Nå er det vel slik, at det ikke er så uvanlig med kniver som er noe i nærheten av blankvåpen på jakt nedover i Europa. 

 

Siden ny våpenforskrift trolig vil omfatte "blankvåpen", skal det bli spennende å se hvor listen blir lagt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...