Jump to content

Tråden om pølsemaking


Mauser68

Recommended Posts

chiefenhar du en oppskrift du vil dele med oss kansje? det hadde vært morro og sammenliknet div oppskrifter som folk setter i sammen.Ellers må jeg bare si at dette er en genial tråd,skal prøve meg som pølse maker rett etter nyttår.Har en del hjorte kjøtt liggendes i frysa som jeg tenkte det skulle bli pølser av,har jo en kjøkken maskin med pølse horn som er uprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Oppskrift har jeg;

 

3kg svinekjøtt

0,75kg usaltet spekk

3 egg

150gram potetmel

3dl kjøttkraft

80gram salt (18-20gram/kg kjøtt/spekk)

pepper

 

Malte kjøtt og spekk to ganger

rørte potetmelet og saltet ut i kraften og eltet dette inn i deigen

pisket sammen eggene og eltet disse inn i deigen

eltet inn krydderet (har ikke noe mål her-det passe:-))

lot deigen stå kaldt over natta

stappet i kroktarm og hengt i uthus. Der henger de til i morgen-da går de i frysen.

 

Så var det hjortepølsene;

 

7,5kg hjortekjøtt

2,2kg usaltet spekk

7 egg

350gram potetmel

1,25 l kjøttkraft

200gram salt

pepper, enerbær

 

Samme fremgangsmåte. Skikkelig smaksrapport i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Så var det hjortepølsene;

 

klippeklippe

 

 

Skikkelig smaksrapport i morgen.

 

 

Snadder! Servert med kålrabistappe, grov sennep og kald pils.

 

Har laget litt pølser før også, men pleide å mixe og styre med hvitløk, chili, tørket tomat og alt mulig rart; så her vender jeg tilbake til "det opprinnelige", eller Rema-varianten; det enkle er ofte det beste!

Link to comment
Share on other sites

Bra det Chiefen, at du fekk gode pølser. Ingenting er som heimelaga snadderpølser, som det er LITT kjøtt i og, ikkje berre vatn og bindemiddel... :mrgreen:

 

Og så pils, midt i veka då, skamme deg skulle du, fysjom ! 8):lol:

 

Også, får me håpe at Posten Norge klarer å få fram pølsene til deg, før dei er spekepølser.. :)

Link to comment
Share on other sites

Og så pils, midt i veka då, skamme deg skulle du, fysjom ! 8):lol:

 

 

 

Rett valg av utdanning og karierer er viktig! (da glemmer jeg elegant 28 dager i konstant rulling og stamping uten engang å se en pils:-)

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja ikkje sant... :lol:

Du har nok heilt garantert fortjent både det eine og andre etter så mange dager på sjøen. :mrgreen:

 

Fekk forresten ein ladning med hjortepølser i kveld, som ein kompis av meg har fått laga til seg. Måtte jo teste den ut i kveld, så eg har hatt et par brødskiver med eggerøre og hjortekorv på, mmmmm det var snadder.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips til pølsespisere som jeg har fått fra pølsetyskerne, bruk søt sennep (Süser senf) hvis dere får tak i det. Den er utrolig god til pølser! Kjøpte masse av det i Tyskland, men har ikke funnet det her hjemme. Kan hende man finner det i gourmetbutikker eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Sennep til pølser, er et must. Det er ein Norsk sennep, som eg ikkje kjem navnet på, men den heiter Pølsesennep. Den er litt meir lettflytende og har ein søt smak.

Eg liker grov sennep på glass, med heile senneps frø i, og den grove til idun på flaske. Det er dei 2 typene eg bruker mest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her står mye om oppskrifter og frem til pølsa er stappa. Hva gjør man med de, om de ikke skal røykes..

 

Jeg har 3 kg med rådyrkjøtt som jeg vil lage pølse av.

 

 

Er det noen her som har en en oppskrift på pølse fra A til å (Å=Middag)

 

 

 

Guffen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lag pølser etter en oppskrift, når pølsene er ferdig stappet (ikke stapp de for harde, de skal være litt slappe) kan du feks trekke de forsiktig i vann (20-25min) og servere med godt tilbehør.

 

Jeg serverte litt grove hjortepølser sammen med pinnekjøtt nå i jula, dampet de rå pølsene sammen med kjøttet de siste 20minuttene. Snadder!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg trekte de pølsene leg laget i dag i vann. så nå henger de til avkjøling blir nok test i mårra..

 

Kan man lage speke pølse uten at man røyker den?? Bare ha de hengende til tørk. Tenker da på pølse til o spikke på som snadder...

 

Oppskrift??

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Kan man lage speke pølse uten at man røyker den?? Bare ha de hengende til tørk. Tenker da på pølse til o spikke på som snadder...

Guffen

Blir det skikkelig snadder uten røyksmak ?

Jeg mener, røyksmaken hever noe som smaker godt til å smake himmelsk, spesielt om man einerøyker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei og takk for en fin tråd Mauser. Jeg har laget hjortepølse og røkt den og ble kjempe gode på smak, men der er ett problem. De deler seg/skiller seg i midten i pølsa hvis dere skjønner. Jeg lurer på om det kansje er litt for mye fett og at det er fettet som deler/skiller pølsa innvendig når det blir varmt. Er det noen som har hatt samme erfaring med dette??? Det skjedde derimot ikke med svinepølsa jeg lagde og hadde samme fettprosent.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Morray, og kjempemoro at du har begynt å lage pølser, det er alltid artig, spesielg når dei blir mega gode. :)

 

Eg har aldri erfart det som du beskriv her, men har høyrd om fenomenet. Spørsmål til deg, har du kverna kjøtt og spekk i lag, og blanda dette skikkelig ?

Kva med salt/krydder, har du hatt dette i først og elta det skikkelig, og samme etter å ha blanda i kraft og bindemiddel, blanda deigen til den begynner å bli godt seig ? Deigen skal være skikkelig seig, når du har blanda han lenge nok. Hvis du har slutta å blande den før den blir seig, så har den nok ein tendens til å kunne skille seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for råda, Jeg har kværnet kjøtt og spekk i lag og blandet salt/ krydder med deigen før eg hadde i krafta. Jeg har kansje ikke blandet/kjørt leeeenge nok dvs at det ikke har vært seigt nok før pølsestappinga. Jeg får skrive det bak øret til neste gang og prøve igjen.

 

Tusen hjertelig takk for råd og vink. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann og takk Mauser for at du fremkalt en ny liten pølsemaker!

Ble så inspirert av denne tråden at det ikke var mulig å la være å prøve sjøl. Henta opp elgkjøtt og svineribbe samt svinespekk fra fryseren og satte igang. Malte og blanda til den store gullmedaljen for et par dager siden og pølsa dem i går kveld. Måtte også koke ei for en liten test og vi fant ut at disse vil ikke ha særlig lang holdbarhet før de er konsumert! Har vakumpakka og lagt halvparten i fryseren og resten henger i røykeriet klar til røyking. Kammeret er forsåvidt også skyld i at det nå er bygd et lite røykeri her, ikke måte på inspirasjon her!

Har fuska litt i faget med spekepølser tidligere og no står dem for tur etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Har link til pølsestappere fra et engelsk firma til veldig overkommelig pris, poster den her snart (håper jeg..)

 

Og her er den linken; http://www.bushwear.co.uk/nostyles.php?%20...%20lassID=211

Samme firma, litt bedre modell; http://www.bushwear.co.uk/nostyles.php?%20...%20lassID=211

 

Med pundet i rekordlave 9,65 er det jo interesant å handle fra UK, og da ikke bare pølsesprøyter!

 

EDIT-ordnet linkene.

EDIT2-snodig-går ikke å linke rett til produktene hos dette firmaet. Velg "bush tucka" i menyen på venstre side og i neste bilde velger du Equipment, bla noen sider så finner en pølsesprøytene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Smakte på spekepølsene i dag; de som har hengt på loftet var tørre (som slik mårpølse de selger i "løsvekt" i butikken), smaken var riktig men for salt. De som har hengt i uthus trenger litt mer tid, smaken var bra og passe salt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ja Magnus, det er kaldrøyking ein bruker på vanlige pølser. Det er ikkje noko i vegen for å varmrøyke dei trur eg, så lenge ikkje det blir for varmt og tarmen tåler varmen.

Men det beste er å kaldrøyke dei, og la dei henge et par dager i etterkant, for å trekke til seg røykesmaken...

Link to comment
Share on other sites

Litt mer utfyllende om røkemetoder:

Ved varmrøking brukes kutterflis fra saga eller høvleriet, som brenner i ovnen med flamme som gir røik og varme.

Ved kaldrøking brukes kutterflis i bunnen dekket med sagflis, som ulmer over natten og gir kald røik.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt fortalt, pølser som skal kokes etter røking skal varmrøkes.

 

Skal eller bør ? Her lokalt så er det vanlig å kaldrøyke alt av pølser uansett type og etterbehandling. Og før næringsmiddeltilsynet forandra regelverket, fekk du også kjøpt rå Vossekorv i butikk. Men pga nye regler så er det kun kokte pølser å få kjøpt i butikkene.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det er regelverket du tenke på ja.

 

Er det andre grunner til at ein bør varmrøyke, eller er dette kun med tanke på bakterielle fordeler, holdbarheit og regelverket?

Sånn praktisk sett, så synst eg at pølser som skal steikes burde vært varmrøykt og pølser som skal kokes, burde være kaldrøykt.

Link to comment
Share on other sites

Ehh, misforstå meg rett her, eg skreiv ikkje dette for å verken kritisere eller dra i tvil din rolle som pølsemaker.. :)

 

Eg berre lurte på om det er andre grunner ( før nye reglementet kom ang koking av pølser ) til at bør varmrøyke kontra kaldrøyke pølser som skal kokes ? Litt kjekt å få vite om det er andre elementer rundt dette, enn dei eg og evnt andre har i den sammenhengen her. Det er tross alt ein tråd om pølsemaking, og eg er ikkje pølsemaker, så det hadde vært greitt å få litt fakta på bordet, ikkje berre mine oppfatninger av dette. Skjønte du kva eg fisker etter då ?

Link to comment
Share on other sites

Ok Mauser68.

Glem regelverk og næringsmiddeltilsynet.

Når vi lager pølser eller spekemat hjemme er det mye vi ikke kan kontrolere så godt som moderne røkeovner i industrien, bla. annet temperatur og luftfuktighet i røkeovnen.

Når vi tilsetter salt i pølsefarsen for pølser som skal kokes er dette ett smaks og tillsettningsstoff for å binde ingrediensene i farsen i sammen, ikke ett konserveringsmiddel. I og med det ikke er så mye salt i pølsefarsen, kan du risikere att pølsene blir sure i røkeovnen ved kaldrøking. (temperaturen i ovnen blir for lav)

Med varmrøking koker du egentlig pølsene i røkeovnen, og pølsene kan enten kokes med en gang etter varmrøk eller puttes i kjøleskap eller fryser for langtidslagring.

Salt i spekepølser eller annen spekemat blir tilsatt som smak/konserveringsmiddel i mye større mengder og kan derfor kaldrøkes uten å bli sure, og lagres tørt og luftig for modning i normal temperatur. (ca. 15-20 grader +)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Då kjem oppskrifta på den hjortepølsa som eg laga i år.

 

4.2 kg hjortekjøt

1.3 kg svinespekk

8 toppa spiseskjeier salt

2 strøkne spiseskjeier finmalt pepper

2 strøkne spiseskjeier koriander

5 supertoppa spiseskjeier potetmel

1.2 liter kraft eller vann

6 egg

 

Bland kjøtt og spekk med salt og krydder. Bland i eggene, visp potetmelet i krafta/vatnet og tilsett tilslutt. Deigen skal eltes til den er seig og fin.

 

Jeg prøvde denne oppskrifta i helga. (byttet ut hjortekjøtt med elgkjøtt)

Det ble veldig godt ;)

Var litt vanskelig å stappe pølsa, men med litt trening ble det bra ;)

 

Første forsøk. fant fort ut at det var enklere å knyte pølsene tilslutt

1254601503_resized.jpg?width=810&height=540

 

Pølsene trekker i kraft

1254601524_resized.jpg?width=359&height=540

 

Første prøve er ferdig ;)

1254601541_resized.jpg?width=810&height=540

 

En liten smaksprøve med potetmos ;)

1254601559_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nice Ilatad, veldig artig, kjekt med nye hobbypølsemakere her !! :mrgreen:

 

Bra at du likte oppskrifta, eg var veldig fornøyd i fjor og har fått masse skryt for dei eg laga. Og no er du ein erfaring rikare, så du drar med deg neste gong du lager pølser. :)

 

Men dei pølsene der, dei røyka du ikkje eller ? Og eit tips til deg, dersom du fryser dei i rå tilstand, så er dei mykje betre, så ikkje kok opp alle pølsene etter du har laga dei. :)

Link to comment
Share on other sites

ble ikke røkt nei.. håper på å få bygd røykeri etterhvert ;)

Da ble jeg enda en erfaring rikere til neste gang.. da skal jeg fryse dem fersk ;)

Hvor lenge holder dem seg når dem er fresk da? regner med de ikke holder seg like leng som når de er kokt?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

så fint å få se trinn for trinn hvordan du lager pølser...vi har prøvd noen ganger sjøl, men problemet er å få det gjennom pølsehornet....går sååå sakte....

kan deigen være for fast ?

kjøpte flott kværn på Jula ( kr 3000,-++) for vi trodde majoren va for svak.. men det blei same jenta og same dansen...når du trykke stapparen nedi og ska ta den opp igjen e det nesten umulig for det blir sånn vakum...har du noen råd..??

 

karisakse

Link to comment
Share on other sites

Heisan Kari, eg er litt usikker på kva som er problemet der, det kan være fleire ting. Pølsedeigen min er normalt som ein kjøttkake/karbonadedeig. Den er helst litt fast, men det skal ikkje være problem for ei kvern, verken Major eller andre. Major`en er litt treig, og det blir ofte litt klabb med stappinga på den, men det som er viktig er at deigen er kald, aller helst iskald rett frå kjøleskapet når ein skal pølse. Deigen bør få 1 natt i ein kald kjeller eller kjøleskap før du pølser den, av to grunner, smaksmessig så blir den betre, krydderet får tid til å sette seg, og at den er enklere å stappe i tarmen etterpå.

 

Det går jo litt treigt å stappe med ei kvern, så spørsmålet er kor mykje pølsedeig du lager og kor lang tid du bruker på dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...