Jump to content

6x45 (6mm/.223 Rem.) Det ideelle kaliber til jaktfelt?


Rango

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte pipe på jaktfeltrifla nå. Har brukt 243 winchester som har fordelen med høy hastighet og ulempen med lav levetid på pipa og på grensen til mye rekyl. Da har 6x45 (6mm/.223 Rem.) dukket opp. Lavere hastighet og lenger levetid på pipe, men fortsatt 6mm kule som er bedre i vind. Nå er det jo oftest ganske korte avstander på jaktfelt da, så kanskje ikke så mye å si.  

Høres det ut som et lurt valg?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare en. 223 med riflestigning for omtrent samme kulevekt? 

Du ender opp med billigere komponenter, og kan trene mer ;)

 

Du kan bla hamstre kuler hos Norma sitt oppkjøp av Sierra molycoatede https://www.norma.as/sierra-bullets/102997/sierra-matchking-moly-kule-bulk-sierra-matchking-moly-kuler-500pk

 

Hylser får du kjøpt billig på Finn etc. Ga nylig noen hundrelapper for ca. 1500 engangsskutt militær.

Brotching av hettelomme unødvendig på de jeg fikk. 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 223 til jaktfelt, men vurderte også 6x45 og har vel tenkt at det må være optimalt. For meg var billig trening og fravær av rekyl viktig. Mulig 6x45 er billigere pga lang levetid på løpet.

 

Om du finner ut hvor mange skudd du får ut av 6x45 og 223 piper så finne du pris på pipen per skudd. Sammenligner du dette med prisen på 6mm og .22 kuler så ser du iallefall hva som er billigst. Det går jo lik mengde krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...