Jump to content

Hva trenger man for å starte med kråkejakt med hagle?


Håvard Myren

Recommended Posts

En hubro med noenlunde troverdig utseende samt en kråkelokk vil øke sannsynligheten for suksess. Lykkes du med å få kråkene til å klikke kan du knalle ganske mange i løpet av en økt. Skjulet bør ligge i kantvegetasjonen og settes opp i god tid før du planlegger å jakte. 

 

Edit: ligger mange filmsnutter på YouTube om denne jaktformen.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitt stille til siste sekund, og hold kjeft, Ikke glem Kamuflasje

Kråkene er smarte, og lærer fryktelig fort, og de hører godt.

 

Kamuflasjen kan du sette opp i god tid, jeg hadde kamuflasjen stående permanent når jeg jaktet kråke fast, brukte mye greiner fra trær i nærheten i tillegg. å pass på at du ikke kan se gjennom kamuflasjen fra utsiden i noen retning. du skjønner hva jeg mener når du ser det...

Men du må jo selvsagt kunne se og skyte ut... Prøving og feiling må til.

Viss du finner en busk/tre du kan sitte under som dekker litt ovenfra så er du godt på vei, da må du bare dekke til rundt deg

 

En kjenning har god erfaring med kamuflasje dress fra bilrema

Viss du kjører til der du skal jakte, så parker bilen laaaangt unna, det skjønner de kjapt, viss det ikke pleier stå bil der til vanlig, å det plutselig begynner å smelle.

 

Alt som blinker i sola ble svertet, typisk messing korn på hagla blir svertet med sot fra fyrstikk eller sprittusj

Kall meg gjerne paranoid, men kråkene var ikke så skeptiske etterpå, for de ser bevegelsen fra hagleløpet...

 

Hubro med pålimte fjær, og glassøyne i riktig farge og med kråkevinger i klørne virker som bare det. Spesielt sammen med kråkelyd fra NJFF appen, men er ikke ett absolutt must.

Jeg har satt hubroen fast i toppen på ei bjørkeraie, ca 5 meter lang som jeg reiser opp inntil ett annet tre som jeg satt i nærheten av.

Jeg jaktet oppå ett høydedrag i trekkruta, og hubroen var synlig i mils omkrets.

 

Av erfaring så svarer det seg også å ta pause i jakta, dvs du kan jakte hver dag, men ikke på samme sted, vi var flere som jaktet sammen, og hadde hver vår plass, så vi byttet på hvor vi jaktet

Det var også skuddpremie, så vi finansierte ammunisjonen til jakta, og litt øl til helga viss vi hadde hellet med oss.

 

 

Ikke gi opp viss du ikke lykkes med en gang, prøving og feiling må til

Prøv å finn ut hvor trekkruta går, gjør du en feil, så endrer de trekkruta for en periode., men kommer tilbake.

Høydedraget mitt ble skydd som pesten i flere måneder, men jeg vet ikke hvorfor. De kom fykende rett i mot posten, svingte galant unna, å inn på opprinnelig kurs etter de hadde passert.

 

Skitt jakt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...