Jump to content

Skyte- og avtrekksfeil


TheOddOne

Recommended Posts

Er en ganske uerfaren skytter/jeger som tok jegerprøven for omtrent ett år siden.

Har ei X-Bolt i 6,5x55 som jeg har skutt ca 500 skudd med.

Sliter med at jeg har heilt forskjellige treff områder, alt ut i fra hvilken stilling eg skyter i fra.

Så jeg håpte at noen kunne hjelpe meg å komme inn på rett spor angående hva jeg gjør feil.

Da jeg nå må drive å "kompensere" med sikte punkt, alt etter skyte stilling.

 

Rifla/siktet er stilt inn på 100m i benk. Og samler fint innenfor 10'ern.

- Liggende med støtte, går innenfor Ø5 cm

- Liggende, går ca 15 cm opp og til venstre med snitt på Ø7-8 cm

- Sittende med støtte, 4 av 5 går innenfor Ø5 cm

- Sittende, går ca 15 cm over med Ø15 cm

- Knestående, går ca 15 cm mot høyre med Ø10 cm

- Stående, spres rundt senter, med en diameter på ca Ø20-30 cm

 

Edited by Ei tohi varjata
Fikset skrivefeil i overskrift slik at tråden lettere kan finnes med søk. Ei tohi varjata, moderator
Link to comment
Share on other sites

Slik som du beskriver det vil jeg tro at du er for anspent i kroppen når du skyter. Spenningene i kroppen utløses når du trekker av, og da vippes våpenet i den retningen du presser. All muskelspenning fører til større spredning.

"Skjev" skytestilling kan også påvirke treffpunkt. Vær sikker på at våpenet peker naturlig mot målet. Legg deg i skytestilling med lukkede øyne. Slapp av og gjør klar til avtrekk før du åpner øynene. Da skal våpenet peke mot målet. Dersom så ikke er tilfelle så er det hele kroppen som skal flyttes, ikke våpenet som skal tvinges til side.

Konsentrer deg om å slappe helt av i kroppen før du starter med avtrekk. Presset på avtrekket skal økes gradvis til skuddet går av helt ubevisst. Dersom du bevisst bestemmer deg for å trekke av "nå", da får du et dårlig skudd. Når de smeller skal det komme som en overraskelse.

 

Dette er det kun trening som skal til for å mestre. Lag deg en rutine når du skal skyte, og følg denne hver gang.

 

For eksempel: 

-skytestilling peker mot målet.

-slapp av i hele kroppen og la våpenet naturlig finne målet.

-legg press på avtrekkeren.

-kontroller at du er avslappet, spesielt i høyre arm og hånd.

-øk gradvis press på avtrekkeren til det smeller.

-HOLD VÅPENET I SKYTESTILLING OG TENK GJENNON SKUDDET. GJORDE JEG ALT RIKTIG? VAR AVTREKKET KORREKT? BEVEGET VÅPENET SEG NÅR SKUDDET GIKK? NAPPET JEG? HOLDT JEG LITT TIL SIDE? HVOR SATT JEG SKUDDET?

Først når du i hodet ha evaluert skuddet skal du se på anvisning. Dersom du traff der du mente du skulle treffe så har du startet å få kontroll. Er skuddet et annet sted så har du gjort en feil du ikke har sett. Tenk gjennom hva det kan være og rett den for neste skudd.

 

Skyt enkeltskudd til du har kontroll, ikke fokuser på å skyte tette grupper. Tette grupper får du automatisk når du klarer å skyte fem gode korrekt utførte skudd.

Link to comment
Share on other sites

Tørrtrening, eller skyting med 22LR  (ca uten rekyl) kan gjøre at du ser feilen du eventuelt gjør. 6.5x55 har nok rekyl til å flytte rifla, og den bevegelsen du tilfører med avtrekk eller spenningsutløsning vil bli maskert/ usynlig.

Generelt er trening med 22LR både mer effektiv og veldig mye billigere enn fullkaliber.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipsene.

 

Har forsøkt å spør dem på banen om hjelp.

Der vi forsøkte dette med å legge ann rifla med øynene lukket, i forskellige posisjoner. Da blei det funnen ut at jeg har en naturlig tilt mot klokka.

Etter at siktet blei justert etter min nauturlige skyte stilling, slik at korset stemte med horisonten. Dette resulterte i at skuddene samlet seg bedre i nevnte områder.

 

Ut i fra en avslappnings perspektiv, der jeg føler jeg slapper best av, er fra ståente, deretter knestående, liggende og så sittende.

 

Forsøkt litt med puste teknikk, å har endt opp med å ta et par normale pust for så sleppe ut til naturlig stopp, uten å presse it lufta. Da jeg holdt pusten igjen, så endte jeg med at løpet fikk veldig mye bevegelse i avtrekket. Og skudda var meir sprett en ei hagle på 20m

 

Har forsøkt å skyte med 308W og 30-06, men med samme resultat.

 

Skal forsøke dette med et og ett avtrekk, med pause og analyse i mellom.

Skal også forsøke å få testet med 22LR. For å se hvilke avtrekksfeil den avslører.

 

Fikk nettopp en ide, med å feste en laser på løpet, og kamera ved blinken. Kanskje det vil avsløre en del.

 

Edited by TheOddOne
En ide lagt til
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Fikk nettopp en ide, med å feste en laser på løpet, og kamera ved blinken. Kanskje det vil avsløre en del

Dette er utstyr som de fleste skytterlag, eller noen i de fleste skytterlag har. Kamera på våpenet er vel den tekniske løsningen.

Men jeg tror det du trenger er kvalifisert instruksjon - og trening, mye av dette vil nok gå seg til om du faktisk bare har skutt 500 skudd. På meg høres det ut som du har en grei progresjon. Med kvalifisert mener jeg en konkurranseskytter, eller en instruktør fra en av skytterorganisasjonene. Mange har mange rare ideer, og selv om det varierer noe hva som fungerer for folk, så er det greit med et utgangspunkt.

Dette med at "siktet ble justert til din naturlige stilling" forstod jeg ikke. Om dere har vridd siktet for å få trådkorset vannrett eller bare flyttet siktet fram/bak? Det første er veldig uvanlig vil jeg si. Det skal mye til for at du kanter like mye i alle stillingene, og kanting betyr ikke allverden på 100m hold heller. Jeg skyter en god del konkurranse, og i f.eks. PRS kan det hende at jeg, når jeg har "landet" i ei stilling (PRS innebærer mye bytte av stilling, og dårlig tid) og holder i ro, så tar jeg skuddet, om jeg kanter aldri så mye. Er det 800m så kan en ikke det, men problemet kanting er normalt overdrevet.

 

Gjør det som Per-S sier, og visualiser det mange ganger, visualiser det på vei til banen, og før hvert skudd. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke grav deg ned i tekniske detaljer og lure løsninger.

Du er ikke den eneste som opplever slikt. Skal du komme videre så er det skytteren som må trimmes, det hjelper ikke å kjøpe allverdens duppeditter og remedier. Det finner du mange eksempler på i andre tråder der man henger seg opp i tekniske ting både ved våpen og annet utstyr i stedet for å rette årsaken som oftest er skytteren..

Trening med .22 er det beste du kan gjøre. Husk på at alle feil blir forsterket i en .22 fordi kulen bruker så lang tid i løpet at du flytter våpenet mye mer før kulen har kommet ut av løpet enn du gjør med andre våpen der hastigheten er større. Derfor ser du feilene dine mye lettere i .22. Bruk pengene til ammunisjon slik at du får trent, ikke kast dem bort på unødvendig utstyr, det kommer senere.

Lykke til med treningen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...