Jump to content

Cz 457


oddbjørn

Recommended Posts

13 timer siden, oddbjørn skrev:

Mener han sa ca 7800 veiledende

Ergo samme prisnivå som Tikka, dog med 457 får man pipebytte på kjøpet.

Solgte min gamle cz 455 til fordel for Tikka T1x i 17 hmr, og angrer ikke på det. Den er bedre på alle punkt etter min mening! 

 

Nå har jo 457 fått et lavere boltløft samt justerbart avtrekk (slik som Tikkaen), så den er jo forbedret ift 455. Har ikke lest så mye om 457, men den er sikkert ikke så dum den, om man ønsker en salongrifle i det prissiktet med pipebytte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
På 27.2.2020 den 12.39, Jegerlærling skrev:

 452 LH er blitt vanskeligere å få tak i. 

Ligger en på finn nå om du fortsatt leter :D

 

Ellers er i allefall 457en kommet til landet. Så nå er det bare å handle for dere som trenger en :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk. Men den er kappet 😔. Må søke først igjen også. 

Edit: Går søknad nr 2 raskere, siden jeg allerede har en salongrifle? Blir nok å selge Browningen om jeg får tak i en cz eller tikka tx1 mtr. Men høyest på ønskelisten er 457 med trekolbe.  Synes det ser penest ut. Og minst 520 mm løp. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Bestilte min CZ 457 American nå i dag 😊 Både i kal 22 lr og i 17 Hmr.

Har aldri hatt CZ tidligere så dette blir spennende, blir montert en Vortex Razor LH HD 2-10x40 på denne i første omgang.

Hadde samme tilbudet på Sako Quad men der blei det 7000,- kr dyrere.

Alt av papirer er klar så jeg håper jeg får børsa snart, den lanseres i Norge i disse dager 😊

 

Edited by Varjen
Link to comment
Share on other sites

Ja, de ser pene ut. Håper bare de er like pene som de ser ut. Blir spennende å se hvordan dere som kjøper de liker de :D Selv fant jeg meg en eldre 452 i rustfri som noen har "kjørt inn" godt så ting er glatt og fint. Så kommer nok ikke til å bytte den ut med det første ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@oddbjørn Bare kjenn på en eller to først. Jeg syns ikke ei rifle til rundt 10 laken skal være så "uferdig" som jeg syns Sakoen var :( Men mulig den går seg til fort under bruk, men sånn ut av esken syns jeg CZ 455 virket like bra til lavere pris. Men Sakoen hadde bedre avtrekk fra esken da.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mas-36, jeg syns også at Quad virker litt.. lite gjennomtenkt. Rart magasin, dårlig magasinutløser, utstøter er en enkel fjær som lett grises til, og kolben er rimelig kjip (rar vinkel, kort LoP, veldig kjip kolbekappe i spinnglatt plast..). 

 

Tikka T1x er en utrolig mye bedre rifle enn Quad, kvalitetsinntrykket er noe helt annet. Det hører til historien at noen ting er likt, bl.a er utkaster av samme sort og magasinene er like rare (helt vinkelrette magasiner i 22 er vanskelig å få bra til..). Men selve "følelsen" av rifla oppleves langt bedre.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mas-36 said:

Flott børse :D Men hvorfor har du satt på tofoten feil vei? :P 

Her gikk det litt fort i svingene ja i anledning bildetaking😩🙄

den skal selvfølgelig monteres andre veien, takker 😂😂😂😂😂😂😂
 

Edited by Varjen
Feil
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Flott børse @lao :D Var fint du delte erfaringene her også, og på randtenningens venner :D 

 

Sliter så med å velge mellom en slik CZ og TIkka om dagen. Pris sier CZ med synt, men noe sier kjøp Tikka :P Jaja, vi får se da jeg må uansett skaffe penger til innkjøp uansett hvilke jeg velger ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg stilte med opne kort i butikken, uten noken favoritter, landa på denne.. Såg på. Cz 452, cz455-synt, varimint, american. Ruger american rimfire, tikka t1, å browning t bolt med carbon stokk. Hadde kjøpt 457 synt om dei hadde hat den i butikken, pga ca 2000kr rimligare en american, å 12cm kortare pipe... 

Link to comment
Share on other sites

Har en cz455 I 22lr og 17hmr med yodave avtrekk. Sluttstykke er utrolig smooth så kan ikke klage der. Setter jeg børsa i benken så grenser alle tre hullene til hverandre (elektronisk skive). Så er imponert over samlingene. 
men hadde ikke sagt nei til en 457

Edited by Slegga1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rakk litt rask testing av ymse ammo på 100m med splitter ny CZ 457 synth og demper her om dagen. Konkluderer med at SK skudd ikke fungerer noe særlig i mitt våpen. Eley og RWS ser ut til å gå bra, med godkjente samlinger på det lille jeg prøvde. Tre skudd med SK standard plus ga 20 cm mellom hvert skudd (dropper bilde). SK match var litt bedre, men ikke noe å skryte av.

 

Ellers bra våpen, stokk med veldig allright soft grip. Avtrekket duger helt klart rett ut av boksen.. 


Blir å teste litt mer, samt ta en runde Lapua Midas før jeg konkluderer med hva som blir foretrukket treningsammo :D 

Screenshot_20200709-113739 (1).png

Screenshot_20200709-115301 (1).png

Screenshot_20200709-115408 (1).png

Screenshot_20200709-115913 (1).png

Screenshot_20200709-120138 (1).png

Edited by nystuen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ja den hadde blitt såpass mye dyrere at den utgikk for min del, jeg hadde heller ikke lyst til å vente et drøyt halvår. 

 

Har du mulighet så ta en kikk på MTR. Jeg var usikker på om jeg likte utsende på stokken (fra bak pistolgrepet), men den har "vokst" på meg så nå synes jeg den er helt grei og den er veldig god å skyte med. Kikkerten bør monteres så lavt som mulig for å beholde kinnkontakt med kolbekammen. Den originale skinna som CZ leverer fås med 0 eller 25 moa tilt, denne er lav og fin og passer veldig bra. Jeg valgte versjonen med tilt, og tilsvarende lave ringer for å få objektivet så lavt som mulig mot løpet. Presisjonen er glimrende med riktig ammo og funksjonen er 100%, bortsett fra noen få hylser med CCI Standard der siste skuddet ikke ble kastet ut, men la seg oppå magasinet. Ellers funker all ammunisjon topp uansett kjapt eller langsomt ladegrep.

Edited by Kjell Olav
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å kjøpe en 457 i .22lr og ekstra løp i .17hmr, men jeg er fortsatt usikker på hvilket sikte jeg skal gå for. Budsjettet er noe begrenset, men er det noen som har meninger om minimu,m forstørrelse og andre egenskaper et sikte "må" ha for å kunne ta ut maks potensiale som bor i rifla?

Link to comment
Share on other sites

@Longshot Om du kun skal skyte i dagslys holder det i massevis med 40mm objektiv. Kanskje 42 eller 44. Er det planer om mikkel og annet i mørket er 50 eller 56mm bedre. Skal du jage maks presisjon er vel en 4-16 eller noe større best, men som jaktvåpen ville jeg sett på noe i 2-12, 3-12 eller 4-12 (alt etter hvor mye penger du vil legge i det). Vortex syns jeg gir mye kikkert for pengene. Bushnell også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Longshot said:

Jeg har vurdert en Leupold VX-Freedim 3-9x40 men 9x blir kanskje litt knapt til å skyte rype på 150 meter? Men prisen har som sagt betydning, er det noen som har erfaring med Hawke-siktene og hvordan disse står seg mot f.eks  Zeiss?

Du får jo VX-Freedom i 4-12x40 og 50 til hyggelig pris.

 

https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-freedom-4-12x40-1-inch-cds-duplex

 

https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-freedom-4-12x50-1-inch-cds-duplex

 

Faktisk lavere pris enn 3-9x40?

https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-freedom-3-9x40-30mm-matte-firedot-duplex

 

Men det skyldes kanskje pga de er tommerør mot 30mm? Jeg vet hva jeg hadde valgt her i allefall ;)  4-12x40 og brukt resten på ammunisjon :P 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...