Jump to content

Aktivt hørselvern


advantix

Recommended Posts

Hei,

 

Tenker å kjøpe noen aktive hørselvern, altså øreklokker som slipper gjennom prat og vanlige lyder, men som blokkerer ut skudd og andre høye lyder. Det finnes mange slike, alt fra billige til veldig dyre.

 

Mitt behov er enkelt, jeg trenger ikke innebygd radio, bluetooth eller lignende, kun et sett som kan slippe gjennom vanlige lyder via elektronikk, og blokkere skadelig lyd. Siden mitt bruk kunn er skytebane, og ikke jakt, trenger jeg ikke noe som tåler å drukne i myra, eller bli overkjørt av en  elgokse. På standplass er man enten innendørs, eller under tak, så det trenger ikke å være vanntett. Det er fint om det tåler noen dråper vann, men det tror jeg nok de fleste slike gjør.

 

Jeg har funnet ut at både XXL og Gsport selger samme produkt, et Brecom aktivt hørselvern. Prisen er hos Gsport kr 1049, mens XXL har kampanje på kr 399 nå. Det virker å være en veldig bra pris. Er det noen som har erfaringer med disse? Se link under:

 

XXL:  https://www.xxl.no/brecom-hearing-protection-muffs-w-aux-aktivt-horselvern/p/1165855_1_style

 

Gsport:  https://www.gsport.no/319430-brecom-aktivt-horselvern-med-aux-inngang

 

Selv om det ikke er så lett å se pga manglende produktmerking, har jeg vært og sjekket i butikk at det er samme produkt det er snakk om. Takk til de som vil dele sine erfaringer om disse. Tips om lignende gode produkter er også velkomne. Som nevnt er jeg ikke på jakt etter det dyreste jaktutstyret som koster typ 2000 kr og mer, da jeg ikke skal ut i naturen og herje med det. 

 

Takk for alle tips :)

Edited by advantix
Link to comment
Share on other sites

Jeg har registrert at disse er nedsatt hos XXL fra kr 699 til 399, mens Brecom og Gsport tar en del mer. I utgangspunktet synes jeg også at "ordinær pris", kr 1049, virker svært (mistenkelig?) rimelig for et slikt produkt. Dataarket som finnes på Brecom sine sider sier ikke meg så mye. Skulle gjerne likt å se resultater fra noen uavhengige tester. Hvis bruksområdet er skytebane tror jeg nok jeg ville valgt ikke-aktive øreklokker. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, advantix skrev:

 vanskelig å høre prat/ instruksjoner ute å ta av og på klokkene

Ja, ser den. Men saken er vel at aktive klokker er bygget for å være lette og behagelige å ha på når man er i aktivitet, og i tillegg stjeler elektronikken litt plass. Passive øreklokker er først og fremst konstruert for å gi best mulig demping. Jeg ville forsøkt å spore opp noen testresultater før jeg kjøpte øreklokker til bruk på skytebanen. (Har selv betydelig nedsatt hørsel og bruker derfor gode passive klokker i kombinasjon med ørepropper i myk akryl når jeg er på banen. Det medfører selvsagt noen ulemper, men bidrar til å berge det jeg har igjen av hørsel).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om de demper lyden dårlig, så kan du gjerne bruke ørepropper under hørselvernet og så skru opp lyden på hørselvernet. Dette gjør jeg med mine Sordin Pro når jeg er på skytebanen. Da får jeg veldig god demping, men jeg hører fortsatt prating greit. 

 

Men jeg har ingen kjennskap til det hørselvernet du linker til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...