Jump to content

Hvordan bruke en kammertolk/headspace gauge?


Troya2000

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Etter mistanke om at jeg har et trangt kammer eller at løpet er montert med for liten headspace, har jeg kjøpt en kammertolk for å sjekke "Go".

Er det ikke bare å kamre den og lukke sluttstykket? "Go" skal gå og "No-Go" skal ikke gå?

Det ser ut til av "Go" ikke kamrer i verken Steyern eller Savagen min, har jeg kjøpt noe rask av en kammertolk?

Som den sparsommelige karen jeg er fant jeg en kammertolk på ebay fra ZPV i Serbia.(http://zpvpro.com/head-spaces-gauges)

Er det bare mulig at jeg ikke bruker den riktig? Noen triks? Kjenner at om jeg legger litt kraft på hevearmen skulle jeg alltids fått den ned, men så moro skal vi ikke ha det...

 

T

Link to comment
Share on other sites

Jo fabrikkammo kamrer. Men er flere andre årsaker til at jeg har hatt mistanke om trangt kammer:

 

Bakgrunn:

 

Lettere miljøskadet av tråden som omtaler "kikkertsikte klassen" og at garderoben er full, tenkte jeg "man tager hva man haver". Nemlig en Savage 116 i 30-06 og oppgraderer den til gjerne dette formål.

Ikke er jeg DFDS skytter, men trives bak kolben noe jeg dessverre ikke får anledning til så ofte lengre, så hvorfor ikke gjøre det til kvalitetstid når jeg først skal blinke litt. Dere skjønner ingen ambisjoner ...

 

Disse riflene er i USA kjent som å være gode rett ut av esken, men jeg har hatt litt andre erfaringer med rifla.

Den har vært lunefull. Spesielt ved ammobytte, og må bestandig teste ny ammo og stille sikte. Den kan flytte seg fra 10'ere til 6'ere (gjerne sidelengs) og presisjonen sliter dersom man går løs med litt kraftig ammo. I tillegg har jeg hatt trykktegn og ett og annet tungt hevarmsløft på standard kjøpeammo som f.eks. federal fusion. Hjemmeladet ammo gir trykktegn midt i mellom start og maks ladninger, så denne rifla har aldri vært i nærheten å kjenne på 60gr N-160 bak uansett kule ... Hastigheten har dog vært der, så det har ikke brydd meg særlig uansett.

 

Etter å ha sett amerikanere pimpe disse riflene til 1000 yards++ rifler på youtube ble jeg ytterligere inspirert.

Her har det også kommet frem at kolben til disse riflene kan lage presisjons krøll, noe jeg også hadde hatt mistanke om, så bestilling av en boyd's at-one tommelhull var et faktum.

 

Lekte også med tanken på å bytte pipe og i et svakt øyeblikk endte jeg som nevnt opp med å kjøpe meg kammertolk (sånn "go/no go") til 30-06 først og fremst.

Jeg ville jo bytte tilbake når elgjakta kom... Jo det var jo flere årsaker til at jeg kjøpte denne, nemlig en teori av de overnevnte tidlige trykktegnene.

Også har lagt merke til at når jeg lader hylser fra Steyer'n må jeg hel presse disse hylsene maksimalt (trangt kammer?) Når jeg kjøpte rifla fikk jeg den gjenget til lyddemper og jaktdepotet tok av løpet for å gjøre dette. Kanskje de hadde vært litt rask i svingene?

 

Her kammret ikke "GO" tolken, og jeg konkluderte nesten umiddelbart at jaktdepotet hadde slurvet under montering av løpet.

Men tenkte at jeg kan jo dobbeltsjekke med Steyer'n og gjett hva?! Jo den "GO"tolken kammeret ikke i den rifla heller. Jeg har ikke fjernet utdrager og utstøter, men har sett på tuben at de har montert løp uten å ha gjort det under montering av løp men sørget for at utdrager grep om sporet i hylsa . (Se 6 minutt uti link) Dette går ikke med disse tolkene da sporet er for langt fra bunnen på tolken.... dessuten er de så smal akkurat her at ligger de midt i sluttstykket så ligger de vedsiden av utdrageren.

 

image.png.016415fb69043369516b781a3089219a.png

 

Så dersom det ikke er en spesiell teknikk, og "GO" tolken ikke entrer Savagen og Steyr'n er jeg litt betenkt å bytte løp og bruke disse Serbiske kammertolkene under remontering .... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 fabrikkammo kamrer

 

Da er ikke kammeret ditt for trangt.

 

Noe er galt med sikte, montasjer, bedding, kroning på Savagen din.

At hylser fra et våpen ikke passer i et annet våpen uten helpressing er normalt.

 

Amerikanske reviews som forteller om BR presisjon på billige børser rett fra Walmart er som historier fra lakseelva; lite troverdige.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Savagen kan fort ha litt langt kammer, de maskinerer kammer i en haug med piper og justerer patronspill med den mutteren ved montering

Bytter du pipe, lim mutteren fast på rett sted på orginal pipa med noe skikkelig Loctite og få montert den nye pipa på normal måte med brystning mot låskassen. Bli ikke overrasket om smeden da forteller at han vil rette opp fronten av låskassen.. og etterpå passer gjerne ikke stokken til begge polene og du må ha to av de osv.. Og vips skjønner en at en 200str eller noe annet mer ferdig til formålet er billig...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Da er ikke kammeret ditt for trangt

Da antar jeg at det er bruker feil eller feil med kammertolkene.

 

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Noe er galt med sikte, montasjer, bedding, kroning på Savagen din.

Har konkludert med at det har vært stokken. Denne ble demontert og remontert etter bytte av div kikkerter og montasjer og vipps skjøt jeg 20-30mm samlinger med riktig ammo. Men har(hadde) fortsatt store forandringer med alt annet enn Norma. Også sideveis...

 

Ny stokk er nå montert og prøveskutt i 20 minus bak i skauen og eneste treffpkt forandringene er kun i høydetrening. Alt tyder på at det var stokken, så nå gjenstår bedding før riflens sanne potensial vil vise seg. Kanskje jeg slipper unna børsemaker og 200STR i denne omgang.

Screenshot_20200123-232105_Snapchat.jpg.3f1ba1aaf8b14c88bf34b9528b37db6c.jpg

 

Dessuten skal jo disse riflene være presise og billig pga det flytende sluttstykkehodet sørger for jevnt fordelt opptak av rekyl/kraft i låsekassen. (fritt oversatt etter hukommelsen...) Og den løpskruen er vel kanskje dær for å slippe å ha pinlig små kostbare toleranser på låsekassa?

 

Moro er det i allefall med prosjekt :)

 

Edited by Troya2000
Brøler
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...