Jump to content

Finnfire - opp fra asken..


vannebo

Recommended Posts

Etter mye om og men har jeg fått liv i finnfiren igjen - lang historie som endte med ny bolt. Nuvel - fikk såvidt lufta den i helga - og den smeller igjen. Litt variabel  vind men uansett gøy. Nå er 25moa skinne bestilt så jeg klarer nå opp i skiva.  Gleder meg til å teste litt ammo igjen framover og håper finne noe som går brukbart  :) ser iaf fortsatt lovende ut

 

 

20200201_100936.jpg

20200202_125903.jpg

20200202_113535.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips:

 

Tennstempler til Finnfire er hardvaluta i England. Hadde et engelsk landslag i skyting på besøk for noen år siden og Finnfire tennstempler var det første jeg fikk "forhåndsordre" på før de kom. Finnfire var ei ganske utbredt rifle i det miljøet og tennstempler var visst forbruksvare og ikke lenger å oppdrive i England. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp litt div fra SK utvalget, div fra Eley og RWS så tenker jeg du finner noe ;) Husk å skyte noen "møkkeskudd" mellom bytte av ammunisjon slik at presisjonen ikke påvirkes av rester i pipa fra den forrige ammunisjonen. 10-15 skudd så kan du starte å måle den nye ammunisjonen :D 

Link to comment
Share on other sites

Børsa har bedre presisjon enn bildene du ha lagt ved her. Du bare må kjøpe forskjellig ammo og prøve, den gamle du har du gjemme til andre anledninger. På åttitallet tok jeg med ei .22lr Finnscout M78 påmontert et godt kikkertsikte og korta HeavyBarrel løp på innendørs trening hos skytterlaget. Ikke stuereint, mange rare blikk. Liggende med reim som anlegg fikk jeg samlinger som i ett kulehøl. Hoderisting, rare blikk. Ble med den ene gangen. Var nok uvant for dem, både børsa og presisjonen dengangen. Sikkert annerledes nå.

 

 Skjøt også en del på skive femti meter, og samla i hølihøl. Eller encentimeter i ytterkant. Når det gjelder M78 i .22magnum og vanlig jaktløp, så går ikke den like presist, men nesten. Sako kunne dette med rifler i gamle dager (de var vel en av få fabrikanter som ikke drev og «retta løp» også), men det gjør de nok sikkert no også. Overlater til de med erfaring å uttale seg. Ei gammal Sako er aldri feil.

 

Kanskje du bør sette på et dyrere og bedre kikkertsikte, noe å hente her. Kanskje også sjekke om kroninga i munningen har fått en skade, og at du bør få en børsemaker til å krone om. Kanskje greitt uansett. Ellers bør du kjøpe annen ammo og prøve deg fram – disse børsene er utrolig fine. Interessant å følge det du skriver her, håper du graver ut denne gamle krigerens presisjonspotensiale.

 

Og du; Ikke selg den 👊

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting feil med det kikkertsiktet. Hverfall ikke hvis man skal bruke det til noe annet enn innskyting i benk. All vekt man får ekstra ved å kjøpe et "bedre" kikkertsikte hører hjemme som vekt på munning. Prøv å ta 5 skudd stående frihånd med 5 treff på stående skiskytterskive på under 5sek med en S&B PMII på toppen. Sjanseløst. Det går imidlertid med Leupolden som står på nå med vekt på tuppen i tillegg.

 

Analogi: Orginale Lotus ( Loads Of Trouble Usually Serious) har flere mesterskap i F1. Porsche har ingen.. 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt ganske ivrig vind sist jeg prøvde, og med relativt rimelig ammo. Måtte bare kjappe meg og skyte noen skudd mens finfelt kjørte sitt program. Skal teste litt mer og med litt bedre ammo. Det er jo stor forskjell på 100m og 50m når det gjelder 22lr. Mener huske at sk+ /lapua superclub. Holdt snitt på 15mm på 50m iaf, snitt av en zillion 5 skudds serier. 

Link to comment
Share on other sites

Det som ser ut å gå best er special match - 4 tette og en ut. TR går også bra, men noe mer høydespredning. Går dessuten veldig bra 50m som er den klysa  nede i 7ern. Rifle match går noe dårligere men siste bilde er en serie sittende på krakk på 100m med sikte på lappen. Det meste går greit til trening

20200215_133624.jpg

20200215_134727.jpg

20200215_141926.jpg

20200215_143110.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@BC.Airn - ja, er veldig glad i denne - ikke minst godt å få den i skytbar stand igjen etter noen disfunksjonelle år. Kosta såpass å fikse opp at denne blir stående her  ;) Har dessuten noen avleggere som kanskje har lyst å prøve seg litt og etter hvert. Har også 22kit til sauern, men synes det er litt "masete".

 

Skal fortsette teste litt mer ammo, men må ta det når jeg er alene og kan skyte på 50m i stedet. Det er ganske meningsløst å drive med ammotesting på 100m - hos oss er det iaf sjelden stille nok til å få noe fornuftig ut av det. Men uansett, til treningsskyting spiller det mindre rolle om det sitter på 8 eller 15mm..

 

Kikkertvalg har blitt kommentert, men kikkerten er faktisk egentlig veldig god til sitt bruk. Fint retikkel,  tydelige knepp og veldig kurant optisk. Tipper den er helt uproblematisk å bruke på i kikkertklasse felt og - iaf her som alle avstander er oppgitt. Det er dog et stort MEN, og det er at jeg vurderer å ta med salongen på andejakta,  for å kunne skyte på ender som lander utenfor haglehold, og det spørs om optikk og retikkel er brukbart til skumring. 

 

Som en liten digresjon kan jeg nevne at jeg da jeg kjøpte finnfiren for sikkert snart 15år sida, så drev jeg og testa ammo noen sommerkvelder. det var mye fluer innom skiva og jeg bestemte meg for å prøve. Fikk bom første skudd pga svak trekk fra høyre, men korrigerte og neste skudd tok midt i flua, så bare en klatt og beina hang igjen på skiva. Skal nok ha bilde av den et sted. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...